MASOVNI TURIZAM
Sumrak najekskluzivnije plaže na Jadranu: “Nekad ležaljke za 120 eura, danas ćevapi za euro”
“Kada je nešto besplatno, onda se ekskluzivnost gubi, ali s druge strane dobija na popularnosti. Jer, dolaziće gomila turista koji će opet potrošiti neki cent”, kaže turista iz Bosne i Hercegovine
Ekskluzivnost na Svetom Stefanu i Miločeru više ne postoji, zamijenio ga je masovni turizam koji je stigao sa “slobodnim” plažama, kaže mještanin Dragan za Radio Slobodna Evropa (RSE).
“A oni što su ‘oslobađali’ te plaže, tu se ne kupaju. Samo da sve podsjetim: mi mještani se nikad nismo kupali na gostinjskim plažama, one su unazad 40 godina, kao što im i ime kaže, uvijek bile za goste naših ekskluzivnih hotela”, dodaje Dragan.
Nakon što su zakupac Adriatic Properties i hotelski operater Aman Resorts najavili da ove sezone neće otvarati hotele Sveti Stefan i Miločer, ulaz na tim hotelskim plažama je slobodan, plaže su neuređene, bez mobilijara, a u njihovom zaleđu su zatvoreni spa objekti, restorani, kafei i drugi prateći sadržaji hotelske ponude.
Riječ je o ekluzivnim kupalištima na Budvanskoj rivijeri koja su decenijama bila namijenjena hotelskim gostima, spremnim da za jedno noćenje plate više hiljada eura. Ulaz je bio dozvoljen i drugima, ali uz astronomske cijene, pa je komplet ležaljki sa suncobranom dnevno koštao i 120 eura.
Odluci zakupaca da zatvore hotele je prethodilo nekoliko protesta dijela mještana početkom godine, podržanih od strane čelnika budvanske lokalne vlasti, koju predvodi prosrpski Demokratski front, kada su uklonjene ograde na prilazu hotelima i plažama.
Oni su se protivili izgradnji nekretnina u okviru novog hotela Kraljičina plaža koje investira Adriatic Properties, a tražili su i bezuslovan pristup zakupljenim hotelskim plažama.
Taj zahtjev je jedan od razloga koje su iz Adriatic Propertiesa naveli za zatvaranje Sv. Stefana i Miločera jer, kako su kazali, ne mogu da svojim gostima garantuju mir i diskreciju kao osnov svoje turističke ponude.
Predsjednik Crne Gore Milo Đukanović kazao je da je samo apsolutno neodgovorna vlast mogla da učini da reprezentativni dio turističke ponude Kraljičina plaža bude ravna ruglu, i da Crna Gora, kako je rekao, izgubi investitora:
“Vjerujemo da ste vidjeli na društvenim mrežama na šta liči najreprezentativniji dio obale Kraljičina plaža. Prodaja piva i ćevapa za jedan euro”, ocijenio je Đukanović.
Sumrak crnogorskog brenda
“Ovo je novi sumrak Svetog Stefana, treći u poslednjih 30 godina”, kaže za RSE dekan Fakulteta za biznis i turizam u Budvi, Rade Ratković, povodom zatvorenih hotela i neuređenih plaža.
Podsjeća da je sa otvaranjem Svetog Stefana 1960. godine počela nova era razvoja crnogorskog turizma, jer je grad-hotel stekao svjetsku slavu i bio preteča onoga što danas označavaju butik hoteli – luksuzno mjesto za odmor u kojem se posebno njeguje privatnost gostiju i posvećenost svakom turisti ponaosob.
Ratković dodaje da je Sveti Stefan poslovao rentabilno sve do 1990. godine, kada je zbog ratova i sankcija ostao bez turističke elite kojoj je i bio namijenjen.
“To je prvi sumrak Svetog Stefana, a drugi je kada je ubrzo potom dat u zakup ‘sivom’ biznismenu, vlasniku štedionice Jugoskandik Jezdimiru Vasiljeviću, koji je ojadio štediše i u Crnoj Gori i u Srbiji. Sada je ovaj treći sumrak, kada je tužno gledati zatvorene hotele i plaže koje počinju da liče na vašarišta”, kaže Ratković.
Što kažu mještani?
Većina mještana koje smo zamolili za razgovor ne želi javno da govori o tome treba li elitne plaže namijeniti samo onima koji ih mogu skupo platiti. Kako nam nezvanično objašnjavaju, većina vlasnika nekretnina tu ima sopstvene apartmane za iznajmljivanje, pa i lične interese u zahtjevu za bezuslovan pristup hotelskim plažama.
Dragan smatra da bi se problem mogao riješiti ako bi o turizmu odlučivali oni koji poznaju turizam, a na pitanje zašto mještani nerado govore o ovom problemu, kaže da je riječ o sindromu malog mjesta gdje se svi poznaju.
“Misle da će se time zamjeriti jedan drugome, vidiš da su svi podijeljeni, svakome je više dosta svađe i prepirki”, kaže ovaj mještanin.
Marija ipak smatra da sadašnja slika tog dijela rivijere neće nauditi njegovom imidžu.
“Ja sam mještanka i ne mogu biti ni na jednoj, ni drugoj strani. Vidjećemo što će biti do kraja, ali mislim da sve ovo neće uticati na imidž Svetog Stefana i njegovo ime”, uvjerena je.
Veljko, koji je 40 godina radio u grad-hotelu, podsjeća da su u Svetom Stefanu i Miločeru oduvijek važila pravila kojima se obezbjeđivao visok standard turističkog boravka i usluge. Ali, smatra da je nakon zabrane pristupa plažama od strane, Adriatic Propertiesa potrebno naći kompromis između ekskluzive i zahtjeva dijela građana.
“Vidjeli smo prošlih godina te plaže sa malo gostiju, a ove godine odjedanput navala, ne vrijedi ni to. Znači, treba naći neku mjeru koja bi regulisala taj prostor. A mislim da je to jednostavno, jer rješenja već postoje drugdje i samo ih trebamo primijeniti. Ali, normalno, treba da neko stane iza toga”, kaže Veljko.
Pitali smo i turiste
Sandra iz Beograda ljetuje u Budvi, ali od kad je čula da je besplatan ulaz na Kraljevoj plaži u Miločeru, sa porodicom tu dolazi na kupanje.
“Ja sam i prošle godine bila ovdje i ležaljke su bile oko 100 eura, i to u vrijeme korone. Nadam se da će se hoteli opet otvoriti i da će ovo ponovo biti ekskluzivno, jer Sveti Stefan i Miločer to stvarno zaslužuju”, kaže.
Za Ratka iz Bosne i Hercegovine je besplatan ulaz na plaže dobra vijest.
“Kada je nešto besplatno, onda se ekskluzivnost gubi, ali s druge strane dobija na popularnosti. Jer, dolaziće gomila turista koji će opet potrošiti neki cent”, kaže ovaj turista.
Mladi ukrajinski par Elena i Aleksandar su u Crnoj Gori već treći put i kažu da su iznenađeni što mogu besplatno da uđu na miločerske plaže.
“To za nas jeste dobra stvar jer ne moramo platiti 100 eura, ali to znači i da bi ovdje mogla postati prevelika gužva na malom prostoru. Po mom mišljenju može jedna plaža biti slobodna za ulaz, a na drugoj se mogu ostaviti visoke cijene, i to bi bilo u redu”, predlaže Elena.
“Slažem se sa mojom ženom, ali mi se ne sviđa koliko se izgradilo u okolini tokom poslednjih pet godina, koliko dolazimo. Ako se tako nastavi, ovaj dragulj će svakako biti izgubljen”, dodaje Aleksandar.
Posljedice za cjelokupnu destinaciju
Od otvaranja su na Svetom Stefanu i Miločeru boravila svjetski poznata imena, od predsjednika država do javnih ličnosti poput Sofije Loren, Karla Pontija, Elizabet Tejlor, Bobi Fišera, Borisa Spaskog, Klaudije Šifer, Andrea Boćelija, Kirk Daglasa, Silvester Stalonea, Robert De Nira.
Ljeto prije pandemije tu je odmarala porodica Dejvida i Viktorije Bekam, a 2014. srpski teniser Novak Đoković vjenčao se na Kraljičinoj plaži.
Doktor turističke ekonomije Rade Ratković ocjenjuje da će biti teško nadoknaditi štetu koju će posljedice zatvaranje hotela nanijeti brendu crnogorskog turizma. Optimistična opcija je, dodaje, da nakon sezone dođe o dogovora i hoteli opet budu otvoreni naredne godine.
“Međutim, ja se plašim da sve može da rezultira sudskim sporom, arbitražom. Na sudu niko ništa nije riješio, jer se na sudu proglašava krivac i traži naknada štete, a ne rješava se problem. A nama je interes da su hoteli otvoreni, i da za naše ljude tamo i dalje bude radnih mjesta”, kaže Ratković.
Podsjetimo, da Aman Resorts i Adriatic Properties razmatraju odlazak iz Crne Gore i pokretanje arbitraže, nagovijestio je u aprilu predsjednik Crne Gore Milo Đukanović, koji je kazao da bi u tom slučaju državi prijetila odšteta od najmanje 100 miliona eura.
Prema riječima Ratkovića, zatvaranjem Svetog Stefana i Miločera je izgubila turistička privreda, država Crne Gora, lokalna zajednica i zaposleni radinici, a destinacija će oslabiti svoju poziciju pred stranim investitorima.
“Može oslabiti njihovo povjerenje u Crnu Goru kao destinaciju, time drugi investitori neće doći, ili će još neki otići. Jednostavno, postajete nepouzdan partner”, zaključuje sagovornik RSE.
Najpoznatiji crnogorski turistički brend sa hotelima Sveti Stefan, Miločer i Kraljičina plaža je dat u zakup 2007. godine singapurskoj hotelskoj kompaniji Aman Resorts na 30 godina, što je kasnije produženo na 42 godine. Posao je sklopljen u vrijeme kada je državnu i lokalnu vlast predvodila Demokratska partija socijalista.
Taj ugovor kasnije preuzima firma Adriatic Properties grčkog biznismena Petrosa Statisa, a Aman Resorts ostaje u poslu kao hotelski operater.
Hoteli su u većinskom vlasništvu Vlade, a uknjiženi su na akcionarsko društvo “Sveti Stefan hoteli“.
Lokalna vlast u prethodnom i sadašnjem sazivu, predvođena Demokratskim frontom, Demokratama i građanskim pokretom URA, ugovor o zakupu smatra štetnim po lokalne i državne interese.
Nedavno je iz JP Morsko dobro, koje gazduje obalom, najavljeno da će biti preispitan ugovor o dugogodišnjem zakupu hotelskih plaža koji je sa Adriatic properties potpisan 2007. godine.