Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Dobitnik Nobela za ekonomiju ima pitanje o novcu na koje svi trebaju znati odgovor

Richard Thaler

Američki ekonomist Richard Thaler, dobitnik ovogodišnje Nobelove nagrade za ekonomiju za doprinos u području bihevioralne ekonomije, postavio je veoma zanimljivo pitanje kolumnistu New York Timesa, Paulu Sullivanu, u razgovoru za Sullivanovu knjigu “The Thin Green Line: The Money Secrets of the Super Wealthy”, a koje naglašava ono što mnogima nije jasno u vezi novca.

“Koliko bi vas koštalo da popijete bocu vina koju ste kupili prije nekoliko godina za 50 dolara, a koja sad vrijedi 500 dolara?”, pitao je Thaler.

To pitanje ilustrira kako ljudi miješaju dva osnovna ekonomska pojma: nepovratne troškove i oportunitetne troškove.

Nepovratni troškovi predstavljaju novac koji ste već potrošili. Više ga nemate i ništa ne možete napraviti da ga vratite. Morate ga otpisati. U ovom slučaju, to je 50 dolara koje ste morali potrošiti da kupite tu bocu vina.

Oportunitetni troškovi predstavljaju cijenu izbora jedne “akcije” u odnosu na drugu – u ovom slučaju to označava odluku da popijete bocu vina umjesto da je prodate za 500 dolara ili je čak zadržite i prodate za još više u budućnosti.

Tačan odgovor je da bi vas odluka da popijete tu bocu vina koštala 500 dolara jer ste odlučili uživati u njoj umjesto prodati je.

“Većina ljudi bi odgovorila da ih to ne košta ništa”, rekao je Thaler Sullivanu. “Neki ljudi bi čak išli tako daleko da bi rekli da su na neki način zaradili što su popili tu bocu vina jer su je platili ‘samo’ 50 dolara. To je mentalna računica”, zaključio je.

“Vrlo je vjerovatno da bi mnogim ljudima koji bi odlučili popiti tu bocu vina bilo veoma teško izaći na večeru i platiti u restoranu tu istu bocu 500 dolara, iako je to upravo ono što su učinili odlukom da je popiju. Oni vole mislite da je to dobar ‘deal’ jer su prije nekoliko godina to vino platili 50 dolara”, kaže Sullivan koji pokušava objasniti da ljudi ne razmišljaju racionalno kada je riječ o novcu te da kupuju previše, a štede premalo.