šoping ludnica
Za dva dana je Black Friday, znate li kako je dobio ime?
Kod nas to još uvijek liči malo na prevaru, tako da trgovci ranije napumpaju cijene, a potom ih “uveliko” smanje. A, zapravo je sniženje na stvarnu cijenu minorno
Svima koji ne propuštaju Black Friday dobro je poznato da polovicu zabave vezane uz ovaj dan čini planiranje kupovine. Upravo je spoznaja šta želite i koliko to tačno košta, odnosno koliko je na popustu stvar ono što će vas u cik zore natjerati da ustanete iz toplog kreveta. Kako biste se dobro pripremili za ovaj dan, smanjili stres i povećali svoje šanse za uspjeh, prvo morate znati osnove Black Fridaya.
Za slučaj da niste znali, a takvih je malo, Black Friday označava četvrti petak u novembru – dan kad tradicionalno cijene brutalno padaju. Barem u zapadnom svijetu. Kod nas to još uvijek liči malo na prevaru, tako da trgovci ranije napumpaju cijene, a potom ih “uveliko” smanje. A, zapravo je sniženje na stvarnu cijenu minorno.
Ova je svetkovina importirana iz Amerike gdje se tradicionalno obilježava dan nakon Dana zahvalnosti. Ove godine pada na 29. novembar te i službeno obilježava početak predblagdanske kupovine.
Priča o tome kako je Black Friday dobio ime postoji nekoliko. Prva se veže uz davno 19. stoljeće i pad berze zlata. Taj je petak u istoriju ušao kao Crni, a obilježio je nekoliko godina recesije američke ekonomije. Pitate se kakve veze taj petak ima s Black Fridayom – danom u godini koji danas poistovjećujemo sa “srećom” kakva se rađa samo kad se cijene neviđeno spuštaju? Isto su se 60-ih godina prošlog stoljeća pitali i trgovci diljem Amerike. Nije im bilo jasno zašto su novinari tu katastrofu povezivali s euforijom koja je vladala među ljudima željnih dobre robe na silnim popustima.
Black Friday je svoje ime, zapravo, dobio od filadelfijske policije. Oni su u svom internom žargonu tom četvrtom petku u novembru dali ime crni zbog silnih gužvi na cesti koje bi uslijedile nakon što bi građani u gomilama opsjedali dućane. U godinama koje su uslijedile vižljasti su trgovci uz pomoć renomiranih PR stručnjaka ponovno okrenuli paradigmu.
Prodali su priču da je Black Friday onaj dan u godini koji označava preokret u poslovanju. Crvene brojke, odnosno gubici, s kojima su trgovci poslovali do velikog vala predblagdanske kupovine taj su dan počeli ulaziti u crno – odnosno profit. I uhvatilo se. Danas ćete stoga čak i u čuvenom Oxfordskom rječniku engleskog jezika pod natuknicom Black Fridaya pronaći upravo ovu definiciju.