sff
Tataragić: Bh. kinematografija vitalna bez obzira na izuzetno teške okolnosti
Smatra da nedostatak sluha iz vladajućih struktura ima duboke posljedice po bh. kinematografiju te da postoji niz profesija koje izumiru
Selektorica Takmičarskog programa – igrani film 27. Sarajevo Film Festivala i predsjednica Udruženja filmskih radnika u BiH Elma Tataragić ocijenila je u intervjuu za Fenu da je ovogodišnja selekcija Bosanskohercegovačkog filmskog programa izuzetno interesantna te da je pokazala da je bh. kinematografija vitalna bez obzira na izuzetno teške okolnosti u kojima se nalazi.
Istakla je da je selekcija tog programa donijela dosta toga te da su domaći autori i producenti uradili mnogo posla, s obzirom na tešku godinu.
Udruženje filmskih radnika u BiH u okviru Sarajevo Film Festivala organizira program Bosanskohercegovački film, gdje prikazuje gotovo svu godišnju filmsku produkciju u BiH, ali i filmove domaćih autora koji žive i rade u inostranstvu.
Tataragić je za Fenu kazala da će ove godine u bh. filmskom programu biti predstavljena 53 filma u šta su uključeni dugometražni i kratki igrani i dokumentarni filmovi, ali je posebno izdvojila 14 studentskih filmova koji se takmiče za Najbolji bh. studenski film, nagradu koju već godinama dodjeljuju i koja je vrlo bitna za jačanje novih nada u filmskoj industriji, ali i jačanje saradnje između filmskih škola u BiH.
Smatra vrlo značajnim činjenicu da je SFF otvoren bh. filmom “Deset u pola” Danisa Tanovića, ali i da je predstavljen niz koprodukcija i drugih igranih filmova.
Posebno je izdvojila film Faruka Lončarevića “Tako da ne ostane živa” koji je premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Trstu i koji je osvojio nagradu, zatim debitantski film Zulfikara Filandre “Minotaur” koji je prošle godine prikazan na Filmskom festivalu u Beogradu, film “Tabija” Igora Drljače, kanadsko bosanske produkcije koji je premijeru zabilježio u Berlinu te film “Oaza” Ivana Ikića koji ima vrlo uspješnu godinu iza sebe.
– Ali ova će godina biti zapamćena kao najgora godina, jer Fondacija za kinematografiju i Federalno ministarstvo kulture i sporta ima najmanji budžet do sada – kazala je Tataragić.
Na pitanje koliko je pandemija koronavirusa ostavila traga na bh. kinematografiju, Tataragić smatra da to uopšte ne predstavlja problem.
– Naš problem je sistem koji ne podržava razvoj bh. kinematografije. Razvijene kinematografije u svijetu mogu govoriti o posljedicama, ali mi ne možemo. Korona je desetkovala i ono malo planova koji su postojali, ali naša kinematografija je u dubokoj krizi na koju je i korona jako malo uticala. Kriza je toliko duboka, da ni korona ne može previše da djeluje – poručila je Tataragić.
Smatra da nedostatak sluha iz vladajućih struktura ima duboke posljedice po bh. kinematografiju te da postoji niz profesija koje izumiru.
– Danas je jako teško sklopiti filmsku ekipu BiH, ali postoji mala nada na kraju tamnog tunela, a to je činjenica da BH Telecom pokreće snimanje serija, što bi na neki način moglo udahnuti život u prilično mrtvu filmsku scenu – kazala je.
Međutim, smatra da je velika sreća što je bh. kinematografija uspješna bez obzira na nivo produkcije i minimalna sredstva koja se ulažu u kinematografiju.
– Imamo vrlo značajne autore koji sa malo uspijevaju da naprave čuda. Ali bez razvijenog sistema ne može se razvijati ni kinematografija i ne mogu se ‘rađati’ novi autori – mišljenja je Tataragić.
Govoreći o selekciji Takmičarskog programa – grani film, Tataragić tvrdi da selekcija nije bilo nimalo teška, bez obzira na pandemiju.
– Mnogo filmova je bilo blokirano prošle godine, jer je situacija bila takva da producenti i autori nisu mogli da završavaju filmove, što je uzrokovalo to da je mnogo filmova završeno između dva SFF-a. Zaista smo imali fenomenalnu mogućnost da biramo dobre filmove – kazala je.
Generalno gledajući, dodala je, iza regionalne kinematografije je vrlo dobra godina.
– Nije bilo nijednog velikog festivala gdje se nisu prikazivali filmovi iz regije, što se odrazilo na selekciju Takmičarskog programa – igrani film – kazala je.
Istakla je da ove godine imaju maksimalan broj od deset dugometražnih filmova koji se takmiče za Srce Sarajeva, od kojih je osam debitantskih i osam filmova koje su režirale žene.
Govoreći o ispunjenim očekivanjima 27. SFF-a, Tataragić je kazala da su očekivali da Festival neće biti jednak onim koji su bili prije pandemije, jer su uslovi u kojima rade potpuno drugačiji, budući da moraju poštovati određena pravila za koje nisu znali ni da postoje.
– Činjenica je da je ovo jedan od prvih festivala u svijetu u posljednjih 18 mjeseci. Velika je privilegija prikazivati film uživo publici – kazala je.
Tataragić je naglasila da je ovogodišnje izdanje SFF-a i hibridno, budući da su svi sadržaji dostupni online za sve one koji ne mogu biti u Sarajevu ili one koji se ne osjećaju sigurno.