Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

MSU RS

Za opstanak i razvoj kulturnih institucija važno da imaju mješovite izvore finansiranja

Sarita Vujkovic – fena (1)

Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske kao i većina institucija kulture BiH susreće se sa problemima, prije svega finansijskim

Prošla godina je za Muzej savremene umjetnosti (MSU) Republike Srpske bila uspješna. Imali smo veliki broj posjetilaca, oko 25.000, donijela nam je i nove interesantne i inovativne saradnje, a nastavili smo da njegujemo i unapređujemo postojeće, jer projekte gradimo na povjerenju, razmjeni iskustava te primjeni dobrih praksi. Produžili smo saradnju sa ustanovama iz regiona, a potpisali smo i nove sporazume o saradnji sa drugim muzejskim institucijama – kazala je u razgovoru za Fenu muzejska savjetnica i direktorica MSU RS Sarita Vujković.

Ona je istakla da je MSU RS u 2022. organizovao šest reprezentativnih izložbi, od kojih je izložba “Iskustvo u gužvi” Goranke Matić imala više od 8.000 posjetilaca, a posljednja “Kolekcija kao ogledalo. Modernizam u djelima iz Galerije Matice srpske”, nastala kao rezultat saradnje sa Galerijom Matice srpske u Novom Sadu, imala je posjećenost od oko 10.000 posjetilaca, što govori o njenoj uspješnosti.

Direktorica Muzeja ističe da je pored izložbenog programa u aprilu 2022. godine završena prva faza rekonstrukcije zgrade Muzeja koja je podrazumijevala adaptaciju i sanaciju središnjeg dijela krova i potkrovnih prostorija namijenjenih za prvu javnu specijalizovanu biblioteku za umjetnost u Republici Srpskoj, čitaonicu i istraživački centar za proučavanje savremene umjetnosti.

– U sklopu rekonstrukcije ugradili smo i lift, koji je povezao četiri etaže zgrade, čime su svi njeni dijelovi postali dostupni osobama s invaliditetom. To je u skladu s ciljem muzeja da u potpunosti postane inkluzivna institucija, dostupna i otvorena za sve svoje posjetioce – podvukla je Vujković.

Govoreći o međunarodnim projektima u čijoj realizaciji učestvuje i ova kulturna institucija, Vujković je izdvojila projekt Kreativne Evrope “ReCulture: Re-branding of Cultural Institutions in Western Balkans”, koji je sufinansirala Evropska unija, a čiji je cilj podsticanje modernizacije kulturnih institucija zapadnog Balkana preko redizajna vizuelnih identiteta, te uvođenja savremenih alata u njihove komunikacijske prakse. Pokrenut je 2020. godine, a realizacija još uvijek traje.

– Krajem godine započeli smo i novi digitalni projekat koji prati svjetske trendove. U pitanju je pilot-projekat “NFT for Women”, koji realizujemo u partnerstvu sa organizacijom UN Women u BiH. Jedan od njegovih ciljeva jeste uputiti umjetnike i umjetnice u globalno digitalno tržište umjetničkih djela i upoznati ih sa alatima pomoću kojih svoj rad mogu pretvoriti u NFT, te im na taj način pružiti mogućnost da svoje radove plasiraju na ovo novo tržište umjetničkih djela, čime se utiče i na jedan od ključnih problema u bosanskohercegovačkoj umjetnosti, a to je nedostatak tržišta. Do sada smo imali niz onlajn radionica i šest javno organizovanih radionica – u Banjaluci, Trebinju, Mostaru, Tuzli, Bihaću i Sarajevu – istakla je.

Direktorica MSU RS ističe da je Muzej u okviru ovog projekta uputio javni poziv svim umjetnicama u BiH.

– One su pozvane da se prijave, prilože svoje radove i tako učestvuju u projektu. Dvadeset najuspješnijih radova po izboru stručnog žirija biće transformisano u NFT i postaće dio prve bh. NFT kolekcije u svijetu. Sve izabrane umjetnice imaće mogućnost prodaje, a sredstva će ići direktno njima. Poziv je završen 30. januara i trenutno stručni žiri bira radove. Njihova imena objavićemo polovinom februara, zajedno sa rezultatima ovog jedinstvenog javnog poziva – podvukla je.

Govoreći o aktivnostima u periodu pandemije, Vujković kaže da se kolektiv Muzeja poput većine kolega u drugim institucijama kulture, trudio da i tokom pandemije pravi digitalne sadržaje i prilagođava program u mjeri u kojoj je to bilo dozvoljeno.

– Pratili smo zahtjeve publike, mnogo šta se organizovalo onlajn i virtuelno. Danas smo se vratili u, kako je nazivaju, “novu normalnost”, tako da su tokom prošle godine naši događaji i programske aktivnosti realizovane kako smo radili i prije pandemije. To je omogućilo da se publika u velikom broju vrati u Muzej, što je u našem poslu i najvažnije. Ako pogledamo statistiku za prošlu godinu, broj posjetilaca našeg muzeja je oko 25.000, što govori u prilog tome da se publika vratila na velika vrata – istakla je.

Ona također ističe da su veoma zadovoljni posjetom muzeju, odnosno brojnošću publike. Zahvaljujući programima koji su konstantno usmjereni na kreiranje publike, navela je, sve više ljudi dolazi da pogleda izložbene projekte.

– Posebno su posjećena svečana otvaranja naših izložbi, na čiju sam organizaciju veoma ponosna. S pravom mogu reći da nas ona uvijek oduševe, jer često okupe nekoliko stotina posjetilaca. Tokom svake izložbe imamo i brojne prateće aktivnosti, za one najmlađe kao i za sve ostale starosne grupe, a to je jedna od bitnih aktivnosti za stvaranje publike i važan razlog porasta posjećenosti našem muzeju – navela je.

Vujković smatra da na vidljivost Muzeja sigurno utiče i to što se informacije objavljuju na zvaničnim profilima na aktuelnim društvenim mrežama, pa se oglašavaju i na stranicama raznih ustanova i organizacija, na primjer Turističke organizacije grada Banjaluka (TOBL), muzejskim internet platformama koje lociraju muzeje u čitavoj Evropi, te na poznatim turističkim pretraživačima, poput Tripadvisor-a.

– Upravo to nam je pomoglo da širimo mrežu posjetilaca. Broj turista u Banjaluci, posebno onih iz inostranstva, također je od prošle godine u porastu, a neizostavan dio njihovih obilazaka jeste i posjeta našem muzeju – podvukla je.

Govoreći o planovima za ovu godinu, Vujković ističe da je započela značajnom izložbom “25 godina Akademije umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci”. Na izložbi su prikazana umjetnička djela nastavnika i saradnika koji rade ili su radili na studijskom programu Likovne umjetnosti, a čiji se umjetnički radovi mogu posmatrati kao sastavni dio nastavnog procesa od osnivanja Akademije do danas. Izložbena postavka obuhvatila je radove pedeset likovnih stvaralaca, tj. više od osamdeset djela izlaganih na regionalnim i svjetskim izložbama savremene umjetnosti. Izložba predstavlja nastavak uspješne saradnje ove dvije institucije, a biće otvorena do 26. aprila.

Također je najavila i druge izložbe, poput one Raše Todosijevića “Sutra je ponedeljak”.

– U pitanju je retrospektivna izložba koja obuhvata više od pola vijeka djelovanja ovog renomiranog umjetnika, a biće realizovana u saradnji sa Muzejom savremene umetnosti Vojvodine. Povodom obilježavanja 150 godina od rođenja Nadežde Petrović, radimo na pripremi velike izložbe ove značajne srpske umjetnice, koja je ove godine proglašena i za UNESCO ličnost godine. Izložba će biti realizovana u saradnji sa Narodnim muzejom Srbije, Galerijom Nadežde Petrović u Čačku, Galerijom Božidara Jakca u Kostanjevici na Krki i Tiflološkim muzejom u Zagrebu – istakla je.

Direktorica Muzeja ističe da će ova institucija biti uključena i u program obilježavanja “Prve prestonice kulture Srbije”, koja se ove godine obilježava u Čačku.

– Naročito želim istaći da je u okviru ovog projekta Grad Trebinje pozvan kao grad-gost i da ćemo u saradnji sa Gradskom upravom i institucijama kulture iz ovog grada, Kulturnim centrom Trebinje i Muzejom Hercegovine, biti dio realizacije ovog programa. U okviru gostovanja Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske organizovaće predstavljanje izložbe “Budućnost se ponavlja više nego istorija” trebinjskog umjetnika Igora Bošnjaka, najprije u Kulturnom centru u Trebinju, a potom i u Galeriji Nadežde Petrović u Čačku – istakla je.

Govoreći o radu biblioteke i dokumentacionog centra Muzeja, Vujković je rekla da su u proteklom periodu nastavljeni radovi na adaptaciji novog prostora, predviđenog za prvu javnu specijalizovanu biblioteku za umjetnost u Republici Srpskoj. Postavljanje novih polica i opremanje prostora po bibliotečkim standardima bio je prvi korak u uspostavljanju ovog centra.

– On će služiti kao otvoreni resurs istraživačima, naučnicima, umjetnicima, studentima i drugima koji žele proučavati umjetnost. U toku je revizija i stručna obrada bibliotečkog fonda. Ovaj proces obuhvata reviziju bibliotečke građe, izradu elektronskog kataloga i smještaj stručne građe u novi prostor biblioteke, u sklopu koje će se nalaziti i čitaonica. Nakon zvanične revizije i stručne obrade bibliotečkog fonda, specijalizovana biblioteka Muzeja biće u svom punom kapacitetu otvorena za buduće korisnike – navela je.

Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske kao i većina institucija kulture BiH susreće se sa problemima, prije svega finansijskim.

– Kada se sagledaju naše želje i potrebe, koje idu u cilju realizacije složenijih izložbenih projekata i nastavka rekonstrukcije zgrade Muzeja, što bi omogućilo razvoj novih sadržaja koji treba da transformišu naš muzej u multifunkcionalni prostor, više okrenut potrebama naših korisnika, moram reći da nemamo dovoljno finansijskih sredstava – istakla je direktorica MSU RS.

Vujković navodi da im je neophodan novac za sanaciju cjelokupnog krova na zgradi Muzeja, ali i više sredstava za realizacije programskih aktivnosti, nove stalne postavke, kao i zapošljavanje stručnog kadra koji bi pomogao razvoj sadržaja u novim, odnosno renoviranim prostorima muzeja.

– U narednom periodu nadamo se većoj finansijskoj podršci Vlade Republike Srpske, ali i drugih nivoa vlasti u BiH, kao i sredstvima i donacijama iz međunarodnih fondova, budući da apliciramo za brojne međunarodne projekte. Smatramo kako je za opstanak i razvoj kulturnih institucija u današnje vrijeme važno da imaju mješovite izvore finansiranja jer na taj način mogu da pruže interesantniji i kvalitetniji program, koji ustanovama omogućuje dugoročnu stabilnost i sigurnost u radu i programskom planiranju – podvukla je u razgovoru za Fenu direktorica Muzeja savremene umjetnosti RS Sarita Vujković.