Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

narodno pozorište

Premijera predstave o bračnom nasilju “Perzeide” u petak u Mostaru

l_b9a0b249799fb99b845fc6424f9bcbe5

U predstavi glume Gordana Boban (k.g.) / Amela Kreso, Fatima Kazazić Obad i Saša Oručević, scenografiju i kostimografiju potpisuje Armin Ćosić, a glazbeni aranžman Josip Paradžik

Predstava “Perzeide”, autorice Emine Kovačević, u režiji Karmen Obrdalj, premijerno će biti izvedena u petak, 3. marta, na maloj sceni “Studio 64” Narodnog pozorišta Mostar (NPM).

U predstavi glume Gordana Boban (k.g.) / Amela Kreso, Fatima Kazazić Obad i Saša Oručević, scenografiju i kostimografiju potpisuje Armin Ćosić, a glazbeni aranžman Josip Paradžik.

– Adresirala bih problem kojim se bavi ovaj tekst, a to je bračno nasilje. Kovačević i ja htjele smo se dotaći bračnog nasilja što je i centar sukoba ove drame. Dotičemo se tema toksičnog patrijarhata, manipulacije, izolacije, postratnih trauma i besmislenih podjela – kazala je redateljica Karmen Obrdalj na konferenciji za novinare.

Govoreći o tome kako je došlo do suradnje s mostarskom teatarskom kućom, Obrdalj je kazala kako su je direktor NPM-a Emir Spahić i Emina Kovačević pozvali da zajedničkom suradnjom ožive malu scenu.

– Autorica i ja počele smo razmišljati o tome što bismo mogle postaviti na scenu, a kroz razgovore dolazili smo do nekih ideja i problema koji nam smetaju u suvremenom društvu. Shvatile smo da su svi problemi koji nas diraju vrlo slični tako da smo se u ovom tekstu htjele dotaknuti svega toga. Kovačević je sve to vrlo inteligentno i slojevito napisala i opet ističem da mi je jako drago što mogu adresirati ovako velike probleme – kazala je Obrdalj.

Autorica teksta Emina Kovačević istaknula je da joj je bio užitak gledati kako njen tekst poprima svoje scensko obličje.

– Sam naslov aludira na to koliko je ta vrsta narativa o ženi čija su prava negdje uskraćena, potlačena ili stavljena u drugi plan, o ženi koja trpi bračno nasilje ili nasilje u vezi, uvriježena u našu kulturu čak i kroz samu mitologiju. Kao spisateljica osjećam se vrlo polaskano što sam imala tu sreću raditi s redateljicom koja me istinski shvatila i bio mi je užitak gledati kako moja riječ na papiru poprima svoje scensko obličje kroz glumu mojih kolega, redateljsku palicu Karmen Obrdalj, te scenografskim i ostalim likovnim uređenjima Armina Ćosića – kazala je Kovačević.

Ona je pohvalila direktora NPM-a Emira Spahića koji je, po njezinim riječima, napravio inspirativan potez time što je mladoj umjetnici dao da režira njezinu prvu predstavu.

– Na taj način oživio je malu scenu koja se vratila svojim korijenima koji podrazumijevaju eksperimentalni rad u kazalištu, istraživanje novih formi i plasiranje nekih novih glasova – istaknula je Kovačević.

Rad na predstavi bio je mukotrpan zbog same teme, naglasila je glumica Fatima Kazazić Obad, te je dodala kako joj je, s druge strane, iznimno drago da se o ovoj temi govori na glas.

– Bez obzira tko je žrtva, u kakvoj je financijskoj situaciji, socijalnom statusu, stupnju obrazovanja, bez obzira na izgled, starost i sve te neke vanjske faktore, žrtva postane žrtva tako što bude izmanipulirana na taj način da dugo nije ni svjesna da je žrtva. Uvijek postoji izlaz iz tog začaranog kruga, ali vrlo je teško iz njega izaći sve dok žrtva sama ne odluči to prekinuti. Ponosna sam na cijeli proces i mislim da imamo jako dobru predstavu – kazala je Kazazić Obad.

Ovo je drugi zajednički projekt Fatime Kazazić Obad i Karmen Obrdalj nakon što su surađivale u na dokumentarnom filmu “Zašto mama vazda plače?”.

– Imale smo jako dobru i uspješnu suradnju na filmu “Zašto mama vazda plače?”, koji je do sada dobio 11 nagrada i radovala sam se kada sam čula da će baš ona režirati novu predstavu u Pozorištu. Godila mi je njena “mlada energija”, redateljska estetika i pristup radu kao i shvaćanje glumaca i njihovog posla. Također želim napomenuti da je ovo drugi tekst Emine Kovačević koji se postavlja na sceni Narodnog pozorišta. Kovačević, iako je mlada, piše vrlo zrele i ozbiljne tekstove, bavi se ozbiljnim suvremenim temama koje su jako bitne i zastupljene u našem društvu i teme o kojima se otvoreno treba razgovarati – naglasila je Kazazić Obad.

Scenograf i kostimograf Armin Ćosić kazao je kako je tema koju obrađuje predstava “Perzeide” nešto što svatko od nas može susresti u svom životu.

– Tekst Emine Kovačević predstavlja lokalni dokument Mostara upravo u pričanju te priče o nasilju nad ženama na koju svatko od nas sutra može naletjeti, odnosno susresti se s takvom pričom jedne žene. Također želim istaknuti kako je potez direktora Pozorišta da prihvati tekst mlade dramaturginje Kovačević i redateljice Obrdalj od izuzetnog značaja i jedna je vrsta primjera drugim kazalištima u BiH. Smatram da je to jedini ispravan potez i način da se nove generacije kazališnih radnika odgajaju – kazao je Ćosić.

Predstava “Perzeide” druga je primjera Narodnog pozorišta Mostar u tekućoj sezoni, podsjetio je direktor NPM-a Emir Spahić.

– Plan je do kraja sezone producirati i treću predstavu, organizirati jubilarni, 20. Međunarodni festival komedije “Mostarska liska” koji će biti popraćen sadržajima koji podrazumijevaju obilježavanje tog jubileja, prvenstveno kroz izdavanje monografije festivala. Protekla godina završena je uglavnom realiziranim planovima, a ključni problem su i dalje kadrovski nedostaci, te ovim putem apeliram na naše osnivače da o tome povedemo računa jer kadra nam kronično nedostaje – kazao je Spahić.