vrijedna zbirka
Pomoć Umjetničkoj galeriji BiH za konzervaciju preostalih ikona stigla iz Japana
Iako nevelika, u ovoj zbirci zastupljene su sve osnovne stilske grupe ikonopisa u nas, te se unutar kolekcije mogu prepoznati glavne karakteristike svake od njih
Zbirka ikona Umjetničke galerije BiH danas broji oko osamdeset djela koja su nastala u vremenskom rasponu od kraju petnaestog do početka devetnaestog vijeka.
U zbirci su zastupljena djela domaćih, italo-grčkih i ruskih ikonopisaca. Od imena domaćih ikonopisaca treba pomenuti porodicu Dimitrijević – Rafajilović, te imena poput Sanka Daskala, Simeona Lazarevića i dr. te strane ikonopisce koji pripadaju krfskoj, moskovskoj i drugim školama.
Iako nevelika, u ovoj zbirci zastupljene su sve osnovne stilske grupe ikonopisa u nas, te se unutar kolekcije mogu prepoznati glavne karakteristike svake od njih.
Ikona Sveti Dimitrije na konju iz Umjetničke galerije Biosne i Hercegovina jedan je od eksponata iz Bosne i Hercegovine koji se našao na Crvenoj listi ugroženog kulturnog nasljeđa jugoistočne Evrope iz Bosne i Hercegovine, koju je radio ICOM Jugoistočne Evrope.
Kustosica u Umjetničkoj galeriji BiH Ivana Udovičić, govoreći o tome šta za Galeriju znači da je njen eksponat na listi, ističe da se i na ovaj način skreće pažnja i na ikone koje ima Umjetnička galerija, ali i na one koje su nestale.
– Bitno je da se priča. O krađi, o zaštiti. Da se nešto radi. Ovo što radi ICOM je svakako važna stvar. Hoće li se ta lista zaštititi? Neće. Ali možda se potaknu neke druge priče – o traženju, o nalaženju nestalih ikona – istakla je Udovičić.
Navodi i da je u prijeratnom periodu Umjetnička galerija BiH uz Staru pravoslavnu crkvu imali najbogatiju zbirku ikona u BiH. Radi se o oko 120 ikona koje je Galerija imala u svojoj zbirci. U ratnom periodu je otkriveno da je nestalo oko 45 ikona, te dva djela Ferinanda Hodlera i tri islamska rukopisa. Udovičić kaže da je sve prijavljeno nadležnim organima.
– Međutim bile su ratne okolnosti, pa poratne okolnosti pa tranzicija pa ništa se nije dogodilo. I dalje se za njima traga ali nikada nikakvu informaciju, nikakav trag ni za jedno djelo nismo dobili – kaže Udovičić.
Ističe da su u vrijeme korone iskoristiili zatvorenost Galerije za detaljnu inventuru. Tad je utvrđeno da je veliki dio preostalih ikona, tačnije njih oko 80, u jako lošem stanju.
Udovčić ističe da su tražena interventna sredstva od Federalnog ministartva za kulturu, od svih nivoa i organa vlasti. Odgovor nisu dobili. Onda su zajedno sa restauratoricama napravile elaborat.
– Imamo dvije restauratorice, jedna je iz Galerije i jedna iz Zemaljskog muzeja, koje su napisale elaborat za svaku ikonu pojedinačno, šta kojoj treba, koliko to košta. I onda smo opet krenuli tražiti sredstva. Zbirka je heterogena. Pored domaćih ikonopisaca ima i autora iz ikonopisnih škola iz regiona ali i šire, Grčka, Rusija… – kaže kustosica Ivana Udovčić podvukavši da su aplicirali kod raznih ambasada ali nije bilo uspjeha.
Kutosica u Umjetničkoj galeriji BiH Maja Abdomerović ističe da su sredstva za konzervaciju ipak na kraju uspjeli da dobiju.
– Dobili smo sredstva, podršku, grant sa najneočekivanije strane svijeta. Dobili smo grant iz Japana! Znači kontaktuirali smo Grke, Ruse, Srbijance, Crnogorce. Sve naše nivoe. I naišli smo na grant japanske fondacije, na koji smo se prijavili i prošli. Ono što nas je najviše iznenadilo je, jer nismo na to naučili, da koliko smo tražili toliko smo dobili. A nismo nikakve potvrde morali dostavljati – kaže Abdomerović istakavši da je projekat koji su priložili bio kvalitetno napisan, vrlo detaljan sa svim specifikacijama. A donatori su imali samo jedan zahtjev – da se nakon što se završi rad na ikonama organizuje izložba.
Kustosica Ivana Udovičić podvukla je da sa dobijenim sredstvima mogu uraditi konzervaciju, zaustavjanje propadanja ikona, konsolidiranje, a za neke će se uraditi i retuš.
Kustosice Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine Maja Abdomerović i Ivana Udovičić ističu da je restauracija ikona koja je u toku vrlo zahtjevan posao, s obzirom da su na papiru, drvetu. Također u BiH nema ni potrebnog materijala, te da je riječ i o specifičnim hemikalijama s posebnim uslovima za uvoz.
Također ističu da je bitno da se krenulo s procesom, te da nakon završene konzervacije ikone koje posjeduje Umjetnička galerija bar neće više propadati i biće pohranjene na adekvatan način.