Patriotizam, rat i historija ispričane teatarskim jezikom farse na 58. MESS-u
U širokom rasponu stilske raznolikosti, koja odgovara višegodišnjoj profilaciji Internacionalnog teatarskog festivala MESS, posebno će u ovogodišnjem izdanju biti zanimljive predstave koje će teatarskim jezikom farse ispričati priče inspirisane ratom, patriotizmom te historijskim prilikama.
Upravo takve su “Cezary odlazi u rat” poljske produkcije Komuna Warszawa, zatim “Deveta” u produkciji slovenačke Via Negative i “Kraj misije” nastao u njemačko-kamerunskoj produkciji Kainkollektiv/OTHNI Laboratoire de Théâtre de Yaoundé.
U messovskoj raznolikosti predstava od plesnog i fizičkog teatra, preko muzičkog teatra do predstava dramskog prosedea, snažan utisak će ostaviti i predstave koje autorski propituju klasiku u kulturološkom i sociološkom te političkom kontekstu svojih kultura kao što su “Macbettu” i predstava koja će predstavljati BiH, nastala u koprodukciji Narodnog pozorišta Sarajevo i Scene MESS “Kralj Lear” u režiji Diega de Bree.
Kada se različite strategije otpora prema fundamentalističkom konzervatizmu i autokratiji desničarskih stranaka potroše, umjetnost koja stimulira kritičku svijest dođe kao ‘melem na ranu’, kako to često i biva. Izvedbu koja pokušava prikazati upravo to, režirao je Cezary Tomaszewski, zove “Cezary odlazi u rat” a bit će odigrana 6. oktobra na sceni SARTR-a.
Slovenačka produkcija Via Negativa dolazi sa predstavom “Deveta” u režiji Bojana Jablanoveca koji je sa umjetnicima stvorio performans kao odgovor na Betovenovu Devetu simfoniju, muzičko djelo o vrijednostima humanizma, koje je u suštoj suprotnosti sa stvarnošću, tako u današnjem vremenu zvuči jeftino. Predstava će biti odigrana 29. septembra u SARTR-u.
U toj izvedbi Kainkollektiv i OTHNI zasnivaju putovanje o temi koja je jedan od najvećih tabua germansko-kamerunske historije, a to je ropstvo. Susret vrlo različitih muzičkih tradicija stvara novi zvučni reljef koji dolazi u dodir s konkretnim i zamišljenim reljefima evropsko-afričke historije, od jadikovki preko radničkih i pjevova otpora do evropskog repertoara opere. To je izvedba muzičkog teatra koja dovodi nepoznato i potisnuto naslijeđe iz dubina historije dok ono ne eksplodira u našim ušima. “Kraj misije” u programu Festivala MESS je 6. oktobra na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo.
“Macbettu” je Shakespearov “Magbet” koji se izvodi na sardinijskom jeziku, te u skladu sa čistom elizabetanskom tradicijom. Moć gesti i glasa, srodstvo sa Dionizijama i, istovremeno, nevjerovatnu formalnu preciznost plesova i pjeva bit će predstavljen publici 3. oktobra na sceni NPS-a.
Od društvene i političke drame reditelj sarajevskog “Kralja Leara” Diego de Brea postepeno vodi Shakespearevu priču do porodične i, na koncu, najintimnije tragedije nekadašnjeg vladara, a sada kralja bez krune i trona, koji je samog sebe porazio, te unesrećenog oca koji se odrekao ne samo vlasti no i vlastite ćerke, a predstava će biti odigrana 2. oktobra u NPS, saopćeno je iz Festivala MESS.