Galerija "Novi hram"
Izložbom “Balerina i koreograf Jitka Ivelja” otvoren jubilarni Balet Fest Sarajevo
“Izložba pokazuje istorijsku ukorijenjenost i tradiciju klasičnog baleta ali i nivo baletske „pismenosti“ čiji se začeci javljaju upravo sa dolaskom Jitke Ivelje u Sarajevo”, rekla je Papo
U Galeriji „Novi Hram“ izložbom Balet Festa Sarajevo – VELIKI FORMAT posvećenoj balerini i koreografkinji Jitki Ivelji, večeras je otvoreno petnaesto izdanje Balet Festa Sarajevo.
Izložba „Balerina i koreograf Jitka Ivelja“ je izložba o istoriji baleta Narodnog pozorišta Sarajevo u kojoj važno mjesto zauzima period rada balerine, koreografkinje, baletnog pedagoga sve do njenog odlaska u druge baletne centre tadašnje Jugoslavije.
“Izložba pokazuje istorijsku ukorijenjenost i tradiciju klasičnog baleta ali i nivo baletske „pismenosti“ čiji se začeci javljaju upravo sa dolaskom Jitke Ivelje u Sarajevo. Njeno vrijeme je uslovljeno različitim istorijskim okolnostima, tradicije plesa u BiH i Narodnom pozorištu Sarajevo.
Bilo je to složeno vrijeme za kulturu i umjetnost baleta u BiH poslije Drugog svjetskog rata. Jitka Ivelja je utjecala i sa svojim pedagoškim radom te je vaspitala i stvorila mnoge soliste baleta koji su razasuti po baletnim centrima tadašnje države, Beograd, Skoplje, Rijeka i Sarajeva.
Ova izložba nužno je selektivna, te je naravno, tek jedna od mogućih interpretacija raznolikosti bosanskohercegovačkog baleta. Ova izložba je pokazatelj bogatstva našeg baleta, o kome se malo zna i da ga treba štovati kao istorijsku i kulturnu vrijednost”, izjavila je mr. Edina Papo.
Jitka Ivelja (Brno 1910. – Split 1998.) – balerina, koreograf, baletski pedagog. Baletnu školu i umjetničku karijeru započela je u Brnu, Češka. Školovala se kod Ivana Vanje Psota a sam I. V. Psota je bio vodeći solista kod Djagiljeva „Ruske sezone“ u Parizu. Do dolaska u Sarajevo bila je članica opere u Splitu i Mariboru. U Sarajevo dolazi 1949. godine na poziv direktora Opere Tihomira Mirića. Bila je balerina baletni pedagog, koreograf i šef Baleta. J. Ivelja 1955. odlazi u Skoplje ostaje deset sezona a zatim odlazi u Split. Balerina velike baletne kulture i tehnike. U karakternim ulogama koje joj najviše odgovaraju, dolazi do izražaja njen bujni temperament i tehnička virtuoznost. Bila je požrtvovan i odličan baletni pedagog.
Njeni učenici kasnije su bili istaknuti solisti: Neda Pavela – Janjčić, Ksenija Mitrović NPS; Ivica Ganza solista u NPS Sarajevo i Narodnom pozorištu Beograd; zatim Vera Vasiljević-Vlahović i Mustafa Zubić, prvi solisti u Rijeci; Slavko Pervan istaknuti koreograf, itd.
Koreografirala je balete, Karneval, Kopelija, Bahčisarajska fontana, zajedno sa F. Horvatom i balet Šeherezada. Baletske numere u operi Karmen.
Solističke uloge su: Velika i Alanka (Žetva 25.5.1950. – osnivanje profesionalnog baletnog ansambla u NPS), Kiarina (Karneval), Huanita (Španski kapričo), Satirica (Faust), Ciganka (Licitarsko srce), Šeherezada (Šeherezada), Zarema (Bahčisarajska fontana), Biljana (Ohridska legenda), solo plesovi u operama Karmen, i Nikola Šubić Zrinski.
Jitka Ivelja je jedna od dragocjenosti velikog sjaja u plejadi velikana sarajevskog baleta, koja je u relativno kratkom periodu svoga rada u Sarajevu (1949 -1955.) ostavila neizbrisiv trag.