Izložba “Stvarno, ali ne i istinito” Adele Jusić u Ljubljani
Samostalna izložba “Stvarno, ali ne i istinito” rađena u različitim medijima s autorskim potpisom Adele Jusić, koja se bavi drastičnom promjenom odnosa politike prema ženama u relativno kratkom razdoblju od početka Drugog svjetskog rata do sredine pedesetih godina prošlog vijeka, bit će otvorena 24. februara u Muzeju i galeriji grada Ljubljane.
– U prvom dijelu tog perioda, žene su bile masovno mobilizovane u vojne redove i u okviru Antifašističke fronte žena uključene u borbu u pozadini, tako su prvi put zakoračile u javni i politički život na način koji im je ranije, zbog patrijarhalnog uređenja društva, bio nedostupan – kazala je autorica Jusić za Fenu.
U drugom dijelu su, istakla je, žene učestvovale u izgradnji nove države i društva te je nakon rata politički vrh “žensko pitanje” smatrao riješenim sve dok brzi proces ženske emancipacije nije postao neposredna prijetnja patrijarhatu.
– Antifašistička fronta žena je na 4. kongresu 1953. ukinuta. Pedesetih godina 20. vijeka, žene su ponovo pozivane da se vrate svojim “prirodnim” ulogama majke, domaćice, odgajateljice i njegovateljice – naglasila je Jusić.
U svojim ranijim radovima nastoji problematizovati učešće žena u NOB-u i s tim povezane politike sjećanja.
– Naime, žene koje su u toj borbi igrale važnu ulogu, zvanične verzije historijskog sjećanja promijenile su u idealizovanu alegoriju s kojom se ostalim smrtnicama teško poistovjetiti – kazala je Jusić.
Smatra da je time emancipatorski proces umanjen i stoga pažnju želi usmjeriti u načine (re)kreiranja politika sjećanja, povezanih s ulogom žena u spomenutom vremenu.
Naglašava da je jedan od njenih ranijih radova “Bijela suknja, crvena suknja” nastao na temelju pripovijesti o Ravijojli Janković i Mariji Bursać iz knjige “Žene heroji” u kojoj su ženske ličnosti prikazivane u duhu glorifikacije antifašističke borbe. Postavljen u vitrinu, dodaje Jusić, rad dobija muzejski kontekst i upozorava na nedostatak takvih svjedočanstava u historijskim institucijama.
Također, ističe da rad “Ako zatreba, svi smo armija” predstavlja seriju intervencija na fotomonografiji “Sutjeska 1943 – 73”.
– Crteži s monumentalnim nabojem, vizionarskim duhom i naslovom, od kojih valja spomenuti “Petogodišnji plan – sretnija budućnost naših naroda” otkrivaju šta se sa ženom događalo u postratnom razvoju Jugoslavije. Audioinstalacija “Ona je otišla u rat”, kroz smjenjivanje fašističkih i revolucionarnih pjesama, otkriva motiv žena za pridruživanje NOB-u, koji nije bio samo patriotizam, nego i želja za ostvarenjem jednakih prava – zaključila je.
Izložba će u Sloveniji biti otvorena do 24. marta.
Adela Jušić je aktivna članica i jedna od osnivačica Udruženja za kulturu i umjetnost “Crvena”, u okviru kojeg je i koautorica Online arhiva Antifašističkog fronta žena Bosne i Hercegovine i Jugoslavije.
Izlagala je na brojnim internacionalnim izložbama kao što su između ostalog Frestas – Trijenale umjetnosti, Sorocaba, Sao Paolo, Manifesta 8, zatim Murcia, Videonale Kunstmuseum Bonn, Image Counter Image, Haus der Kunst, Munich, Ja više nikada neću pričati o ratu, Färgfabriken, Stockholm, Balkan Insight, Pompidou Centar, Paris, itd.
Bila je na nekoliko rezidencijalnih programa za umjetnike/ce (ISCP, New York, Kulturkontakt Vienna, itd.) i dobitnica je nagrade YVAA 2010, Henkel Young Artist Price CEE 2011 i Specijalne nagrade Oktobarskog salona 2013.
Izložba će u nešto izmijenjenom obliku biti otvorena 8. marta u sarajevskoj galeriji Duplex.