Dva dana do početka praznika teatra – 58. Festivala MESS
Predstavom “Otvoreni za sve” argentinske rediteljice i koreografkinje Constanze Macras u subotu će u Narodnom pozorištu Sarajevo početi ovogodišnji 58. internacionalni teatarski festival MESS, a naziv tog komada je i festivalski moto – otvoren za umjetnike i publiku te prostor u kojem se, ne bježeći od realnosti svijeta u kojem živimo, i dalje sanja ljepša budućnost za sve.
Još dva dana su ostala do otvaranja novog izdanja praznika teatra – MESS-a, koji će do 6. oktobra poklonicima teatarske umjetnosti donijeti 23 predstave iz 17 država i sa četiri kontinenta, uz učešće 500 umjetnika i umjetnica.
Kritički radikalna i hrabra poetika, teatarskim jezikom farse ispričane priče inspirisane ratom, patriotizmom te historijskim prilikama, otvaranje pitanja diskriminacije, politika uništenja protiv civilizacije i odnos prema kulturno-historijskom naslijeđu, pitanje porodice i osobnih izbora, samo su neki od aspekata bogate stilske raznolikosti ovogodišnjeg MESS-a.
Predstava “Otvoreni za sve” putovanje je kroz stagnaciju zajednica Roma u Evropi za koje su šanse za posao poput bilo kojih drugih građana prilično niske, a tradicije putovanja zamijenjene sjedećim životom pokraj iskorijenjenih skupina plesačica koji se kreću svijetom prateći prilike za rad.
Od 2010. godine Macras istražuje različite načine života, stilove plesa i muzike Roma u Mađarskoj, Češkoj Republici i Sovačkoj. Ovo putovanje koristi muziku i ples kako bi publiku na taj način proveli kroz živote evropskih Roma današnjice, prikazujući predsrasude, klišee, nesporazume, tradiciju, diskriminaciju, siromaštvo i nasilje.
Constanza Macras rođena je u Argentini, a studirala je ples i moderni dizajn, razvijajući osnove svoje koreografije između ostalog u Amsterdamu i New Yorku. Osnovala je međunarodnu plesnu teatarsku trupu Constanza Macras/Dorky Park u Berlinu 2003. godine. Na sceni propituju društveno učešće, integraciju, segregaciju i marginalizaciju, kao i društvene posljedice i izazove globalizacije.
Direktor Festivala MESS Nihad Kreševljaković zapisao je da je u vremenu kada se širom svijeta oživljavaju mračne predstave o svijetu utemeljenom na ksenofobiji, izolaciji, kontroli, podizanju žičanih ograda, strahu od različitosti i strahu od otvorenosti duše i uma, Festival MESS i dalje prostor u kome se ne bježeći od crne sadašnjosti i dalje sanja o ljepšoj slici budućnosti.
– Ideja Festivala je publici prezentirati sliku svijeta i vremena u kome živimo, onakvog kakav jeste, slaveći umjetnost kao pobjedu suštine nad tiranijom i demagogijom i podsjećajući nas po 58. put kako je jedan od najboljih pokazatelja stanja društva upravo odnos tog istog društva prema umjetnosti, kulturi i teatru – podvukao je on.
Osnovan 1960. u Sarajevu na inicijativu Jurislava Korenića, MESS je najstariji festival u jugoistočnoj Evropi. Danas djeluje u proširenom obliku i sastoji se od četiri programske cjeline: Festival MESS, Scena MESS, Modul Memorije i Biblioteka MESS.