MESS
Banalnost zla u vremenu rastućeg fašizma propituju predstave iz regije
Hrabra i prekretnička predstava, “Eichmann u Jerusalemu” bavi se propitivanjem banalnosti zla i njegove prisutnosti u svakome čovjeku i to u momentu u kojem se praktično u čitavoj Evropi propituju njeni antifašistički temelji
U okviru 59. Internacionalnog teatarskog festivala MESS veliko zanimanje publike je za predstave koje dolaze iz regiona s kojim publika u BiH dijeli mnoštvo zajedničkih tema.
Iz Srbije dolazi produkcija Jugoslovenskog dramskog pozorišta “Zašto je poludio gospodin R” u režiji Bobe Jeličića, dok Hrvatsku predstavlja komad Zagrebačkog kazališta mladih “Eichmann u Jerusalemu” u režiji Jerneja Lorencija. Nagrađivani reditelj Andraš Urban ovaj put dolazi sa crnogorskim Kraljevskim pozorištem Zetski dom sa predstavom “Kapital”.
Hrabra i prekretnička predstava, “Eichmann u Jerusalemu” bavi se propitivanjem banalnosti zla i njegove prisutnosti u svakome čovjeku i to u momentu u kojem se praktično u čitavoj Evropi propituju njeni antifašistički temelji.
Uz sjajnu glumačku postavu, kritike tu predstavu karakteriziraju kao katarzično putovanje od kolektivnog ka individualnom, koji nikoga u publici ne ostavlja ravnodušnim.
Naličje kojim se originalno bavi priča “Zašto je poludio gospodin R?” otkriva cijenu koju su Nijemci imali platiti za uspjeh regeneracije cijelog društva poslije Drugog svjetskog rata, a ona se prvenstveno ogledala u dehumanizaciji i otuđenosti, u raspadu porodice i prihvatanju mehanizama funkcionisanja kapitalizma.
Prema riječima Aleksandra Milosavljevića, prošlogodišnjeg selektora bh. predstave za MESS, u režiji Bobe Jeličića i dramatizaciji Nataše Govedarica ova priča dobija ponešto drugačiji smisao, a u njoj prepoznajemo ovo naše vrijeme, dakle epohu razularenog liberalnog kapitalizma, pa i nas same – žitelje postjugoslovenskih prostora, osuđene na mučno glavinjanje kroz proces tranzicije.
– Prvobitna akumulacija kapitala desila se kada smo ubijedili ljude da će im biti bolje, ako se vratimo unazad! U današnje vrijeme sve postaje roba! Sve što stvaramo, sve što proizvodimo je na prodaju. I čovjek je na prodaju! Čereči se čak i ljudska duša. Svijet je bez srca. Prodaju se duhovne vrijednosti. Prostori su bez duše – neke su od upečatljivih replika snažne, žestoke predstave “Kapital” koja poziva na pobunu, koja poziva da slavimo čovjeka.
“Kapital” Andraša Urbana, nastao po jednom od najutjecajnijih tekstova u historiji čovječanstva i najvažnijeg djela njemačkog ekonomiste i filozofa Karla Marksa, polazi od namjere da pojasni određene termine i pojmove da odredi prostor koji bi nazivali našim životom u savremenom svijetu. U procesu dramatizacije koji potpisuje Vedrana Božinović, povučeno je mnogo niti, ali se jednostavno nametnulo da treba krenuti od toga – a gdje je tu čovjek?, navedeno je u saopćenju Press službe MESS-a.