Dobro razmislite
Koji mjenjač najbolje odgovara vašim potrebama?
Budućnost se trenutno čini potpuno okrenuta električnim automobilima, a oni, kao što je poznato, ne zahtijevaju prijenos kakav je potreban klasičnim, odnosno hibridnim automobilima.
Pitanje koji tip mjenjača pri kupnji novog automobila izabrati većina vozača desetljećima tradicionalno potiskuje u drugi plan. Htjeli to priznati ili ne, najčešće smo birali jednostavno ono što smo mogli priuštiti – jer automatski je mjenjač uvijek skuplji od ručnoga.
Automatski mjenjači s vremenom su pronašli put u sve segmente automobila, uključujući i klasu najdostupnijih gradskih mališana. Pred vozačima širom svijeta napokon se doista otvorio izbor, pa oni koji to žele danas mogu birati automatike u svim tipovima automobila, a ne samo u velikim i skupim limuzinama i karavanima, piše Hak Revija.
Ručni mjenjač
Osnovni izbor većine i dalje ostaje ručni mjenjač: govorimo li o klasičnim porodičnim automobilima za svakodnevnu upotrebu, on je najčešće najjeftiniji u nabavnoj cijeni, ali i kad govorimo o troškovima održavanja i redovnih popravaka.
Dobar će vozač s nešto iskustva iz njega znati izvući maksimum po pitanju performansi i učinkovitosti u svakom trenutku, no isto tako znat će da će se u uvjetima koji zahtijevaju puno šaltanja (dakle, u gradskim uvjetima gotovo svakodnevno, i to tokom cijelog životnog vijeka automobila) morati pokloniti automatiku.
CVT
CVT (Continuously Variable Transmission) ili bestepeni mjenjači spadaju pod automatske, ali ih od ostatka treba razlikovati jer je uz takav mjenjač automobil moguće voziti jednako jednostavno kao i moped, dakle bez šaltanja.
Za razliku od automatika koji za vozača obavlja sav posao promjene stepena prenosa, te radnje ovdje uopće – nema.
Uz nedostatak trzaja kakvi su čak i kod najmodernijih i najsofisticiranijih automatskih mjenjača neizbježni, CVT se može pohvaliti i da je u odnosu na automatik često osjetno štedljiviji. Uz to što je općenito lakši, glavni razlog za to je mogućnost CVT mjenjača da neprestano mijenja prijenosne omjere u potrazi za idealnim, što znači da praktički uvijek funkcionira na vrhuncu učinkovitosti.
Teorija je, dakle, nesumnjivo na njihovoj strani. Praksa, međutim, često i nije, barem ne u onoj mjeri u kojoj bi se to moglo očekivati.
Buka
Nedostatak primjetne promjene stepena prenosa doista pridonosi uglađenijoj vožnji bez trzaja, ali to ujedno znači i nedostatak onog osjećaja ubrzanja koji se javlja pri šaltanju. Uz to, pojava koju vozači često povezuju s CVT mjenjačima je buka koja se javlja pri ubrzavanju jer motor pritom tjeraju u visoke okretaje.
Mnogi ih ne vole upravo zbog toga, no veći problem CVT-a svakako je činjenica da njihovo održavanje, odnosno popravci znaju biti skuplji od onih kod klasičnih automatika. Koji su opet, ne treba to posebno naglašavati, isto tako skuplji od ručnih mjenjača…
No kao i sve ostalo, i CVT mjenjači s godinama su postali sve uglađeniji i tiši, a i vozači su se u određenoj mjeri naučili da je za maksimalnu učinkovitost i užitak ponekad potrebno prilagoditi vozačke navike. Stoga su danas upravo oni možda i najbolji izbor za vozače koji voze više glavom, a manje srcem: one koji se trude štedjeti i žele se pritom voziti što je moguće udobnije.
Automatik, robotizirani mjenjač i mjenjač s dvostrukom spojkom
Za sve one koji još nisu spremni na kompromise kakve zahtijeva CVT, a žele imati više komfora od ručnog mjenjača, logičan izbor, naravno, ostaju automatik, robotizirani mjenjač i mjenjač s dvostrukom spojkom.
Iako svaki od njih ima svoje zakonitosti, prednosti i mane, općenito ih je sve moguće svrstati pod zajednički nazivnik automatskog mjenjača, što znači da će za svaki od njih vrijediti iste osnovne karakteristike: više komfora i viša cijena nabavke i popravaka.
Šta donosi budućnost, odnosno koji će od navedenih sklopova pobijediti i imati primat u automobilima koje ćemo voziti za 10, 20 ili 30 godina? Tačnog odgovora na to pitanje nemamo, no najvjerovatniji scenarij je da će svi oni, barem u oblicima u kakvima ih danas poznajemo, prije ili kasnije otići u ropotarnicu historiju.
Budućnost se trenutno čini potpuno okrenuta električnim automobilima, a oni, kao što je poznato, ne zahtijevaju prijenos kakav je potreban klasičnim, odnosno hibridnim automobilima. Ipak, i tu bismo mogli vidjeti štošta: Bosch je, primjerice, nedavno predstavio ideju prema kojoj bi spajanje električnog motora s jednom brzinom i CVT tehnologije moglo značiti dobitnu kombinaciju za povećanje učinkovitosti, ali i performansi motora te time i smanjenje ukupnih troškova električnog vozila.