Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

savjeti stručnjaka

Kako prepoznati da vam kvačilo u automobilu nije uredu i koliko su ti kvarovi ozbiljni

kvar na automobilu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell

Nažalost, kada je u pitanju kvačilo, pomoć na cesti rijetko može izvesti brzo rješenje kako biste nastavili putovanje, popravak kvačila u idealnim uvjetima u servisu može potrajati u prosjeku od jednog do pet radnih dana

Tehnički savjetnik u Službi pomoći na cesti Hrvatskog autokluba Marin Morava objasnio je koji se problemi mogu javiti s kvačilom automobila i koliko su ti kvarovi ozbiljni.

Propadanje papučice kvačila može biti izazvano neispravnosti na prijenosnim elementima između papučice kvačila i potisne ploče spojke. Najčešće bi kod starijih vozila pucala sajla kvačila, a kod novijih vozila bi procurila hidraulika na sekundarnom cilindru, također određeni modeli vozila mogu imati i tipske, već poznate probleme na ovom dijelu mehanizma, od pucanja plastičnih zupčanika ili polugica ispod papučice kvačila te puštanja hidrauličkih vodova od primarnog do sekundarnog cilindra do niza sličnih problema, piše Morava za HAK Reviju.

Proklizavanje lamele

Gubitak prijenosa okretnog momenta na točkove je čest problem (poznato kao proklizavanje lamele). Prepoznatljivo je u vožnji da prilikom potrebe za ubrzavanjem vozilo ne može naglo ubrzati, a rad motora je popraćen povišenom bukom te naglim podizanjem broja okretaja motora bez značajnijeg ubrzanja vozila.

kvacilo
Kvačilo

Proklizavanje tanjura kvačila (lamele) kod otpuštene papučice kvačila nije redovna funkcija kvačila pa zagrijavanjem dolazi do smanjenja stepena korisnosti kvačila i korisni rad motora prelazi u nepoželjno zagrijavanje koje može pregrijati kvačilo do potpunog otkazivanja i gubitka pogona na točkove. Uz pregrijavanje vozač može primijetiti bijeli dim iz motornog prostora i specifičan miris sličan elektronici koja je pregorjela zbog neispravnosti.

Kod pregrijavanja preporuka je stati i ohladiti kvačilo od 30 do 45 min i promijeniti stil vožnje u onaj koji neće uzrokovati naglo podizanje okretaja motora korištenjem vrha papučice pedale gasa (nemojte duboko pritiskati papučicu gasa) te na uzbrdicama korištenje nižih stupnjeva prijenosa. Naravno, ova metoda može pomoći ako je u početnoj fazi uočen efekt proklizavanja kvačila, dok još nije došlo do dima i jakih mirisa paljevine.

Kad kvačilo podrhtava

Ako primijetite da kvačilo počinje podrhtavati prilikom kretanja ili dolazi do neobičnog zvuka prilikom pritiskanja i otpuštanja papučice kvačila, ne treba zanemariti problem jer je to najčešće najava da nešto nije u redu i preporuka je konsultirati se sa servisom oko novonastale situacije jer u suprotnom može nastupiti neispravnost.

To se najčešće događa na putovanjima, kad se kvačilo duže koristi i dobro zagrije ili se vozilo optereti prtljagom i drugim teretima koji redovno nisu prisutni u gradskoj vožnji jer je vozač najčešće sam u vozilu.

Nažalost, kada je u pitanju kvačilo, pomoć na cesti rijetko može izvesti brzo rješenje kako biste nastavili putovanje, popravak kvačila u idealnim uvjetima u servisu može potrajati u prosjeku od jednog do pet radnih dana, što ovisi o nizu faktora, od dostupnosti rezervnih dijelova do potrebe za specijalnim alatima, i nizu drugih faktora.

Preporuka je reagirati na prve znakove neispravnog rada kvačila kako bismo mogli osigurati popravak u onom periodu kad nam vozilo nije toliko neophodno.