Srđan Puhalo
Seksualno uznemiravanje mladih u BiH ili koliko je tradicionalno društvo opasno po njih?
Zapitajmo se kakve su to vrijednosti u kojima je svaka peta mlada žena doživjela da je neko primorava na seksualni odnos, a svaka druga je doživjela da bez njenog odobrenja i njene volje dodiruju njeno tijelo?
Krajem prošle godine uradio sam istraživanje o seksualnosti mladih u Bosni i Hercegovini, a prije nepunih mjesec dana je objavljena i studija sa nalazima tog istraživanja. Studija se zove, sasvim logično “Seksualnost mladih u BiH” i možete je besplatno preuzeti sa sajta Proeduca.net.
Elem, u tom istraživanju smo se bavili različitim temama seksualnosti, a tema o kojoj danas pišem je seksualno uznemiravanje. Cilj nam je bio da vidimo koliko je seksualno uznemiravanje prisutno među mladim ljudima u Bosni i Hercegovini, ali ne samo koliko je prisutno već i koje je vrste.
Šta je seksualno uznemiravanje?
Naravno, prije nego što vam predstavimo neke od rezultata, daćemo definiciju seksualnog uznemiravanja da bi čitalac mogao da razumije šta pod tim tačno podrazumijevamo.
Seksualno uznemiravanje je “neželjeni verbalni, neverbalni ili fizički akt seksualne prirode, učinjen sa namjerom ili posljedicom povrede ličnog dostojanstva, stvaranja zastrašujućeg, neprijateljskog, degradirajućeg ili uvredljivog okruženja, zasnovan na spolu”.
Odabrali smo ovu definicija jer obuhvata sve aspekte seksualnog uznemiravanja: od komentarisanja nečijeg izgleda do prisiljavanja na seksualni čin, od strane bilo koga, bilo kada i bilo gdje. Naravno, najčešće se odnosi na uznemiravanje s obzirom na spol, ali ne smijemo da ignorišemo uznemiravanje s obzirom na rod ili seksualne preferencije.
U istraživanju su anketirane 1.072 mlade osobe od 15 do 30 godina na teritoriji cijele države, a anketu su proveli studenti psihologije sa pet državnih univerziteta.
U okviru ovog istraživanja mladima u BiH smo ponudili spisak različitih oblika seksualnog uznemiravanja i oni su mogli da odgovore da li su imali takva iskustva i koliko često. Ako uzmemo u obzir ukupna negativna iskustva ispitanika koja se tiču uznemiravanja, vidimo da je to:
- nametljivo postavljanje direktnih pitanja vezanih za seksualni i/ili romantični život,
- upućivanje uvredljivih komentara vezanih za izgled, odijevanje i/ili šminku (45,6%),
- dodirivanje po neintimnim dijelovima tijela na način koji je stvarao nelagodu (44,3%),
- uporno pozivanje na druženje van škole, fakulteta i radnog mjesta, iako su jasno odbijeni (43,7%),
- iznošenje neprimjerenih opaski seksualnog sadržaja na račun ispitanika (36,3%) i
- širenje neistina o seksualnom i/ili romantičnom životu putem drugih osoba (35,8%).
Svaka peta žena doživjela pokušaj silovanja
Kao što možemo da vidimo, među mladima preovladava direktno verbalno uznemiravanje i ogovaranje, mada je prisutno pozivanje na druženje i tjelesni kontakt po neintimnim dijelovima tijela.
Čuvari tradicionalnog društva kazaće da ovi rezultati sami po sebi nisu strašni i da su negdje u skladu sa našom kulturom i ponašanjem mladih ljudi.
Ipak, nije ovo nimalo benigno jer 15,8 posto ispitanika oba spola je izjavilo da je doživjelo fizički pokušaj ostvarivanja seksualnog odnosa bez njihovog pristanka, odnosno, da su doživjeli neki oblik pokušaja silovanja.
Da budemo još konkretniji, od 1.072 osobe koje su odgovorile na ovaj upitnik njih 160 je imalo ovo iskustvo.
Kada analiziramo ove podatke po spolu stanje je još katastrofalnije. Svaka peta mlada žena doživjela je pokušaj ostvarivanja seksualnog kontakta bez njenog pristanka, jedanput njih 14,9 posto, a više puta 5,1 posto.
Kada to prevedemo u obične brojeve, od 564 mlade žene njih 113 je imalo iskustvo pokušaja silovanja.
Sada pitam ove čuvare tradicionalnih vrijednosti da li vas ovi podaci čine uznemirenim, zatrašenim ili ljutim?
Zašto vam sve ovo pišem?
Zato što u posljednjih mjesec dana čuvari tradicionalnih vrijednosti među Srbima, a oni se ne razlikuju od takvih istih Bošnjaka i Hrvata, dižu bunu protiv pojmova kao što su rod i rodni identitet, prava LGBT+ osoba, protiv rodno senzitivnog jezika, pravdajući se čuvanjem srpskog tradicionalnog društva, srpske porodice i mladih Srba i Srpkinja.
Zapitajmo se kakve su to vrijednosti u kojima je svaka peta mlada žena doživjela da je neko primorava na seksualni odnos, a svaka druga je doživjela da bez njenog odobrenja i njene volje dodiruju njeno tijelo?
Ako takvo društvo nije sposobno da zaštiti naše majke, kćerke i sestre, zašto bi ga čuvali, a ne mijenjali, ma koliko bilo tradicionalno?