Srđan Puhalo
Analiza (pred)izbornih slogana
Sa kakvim sloganima danas izlaze političke partije na oktobarske izbore u Bosni i Hercegovini?
Politički slogani predstavljaju sintetizovane, kratke i atraktivne političke poruke koje imaju informativnu i/ili persuazivnu (moć nagovaranja) ulogu u političkoj komunikaciji, piše Srđan Puhalo za Inforadar.
Sa kakvim sloganima danas izlaze političke partije na oktobarske izbore u Bosni i Hercegovini?
SNSD nam poručuje „Jer volimo Srpsku”. Naravno da je vole i crkoše za njom kad su na vlasti i sve poklopili od 2006. godine i u ovom trenutnu od građana traže ljubav, ali ne i razum. Ljubav koju od nas traži SNSD je onomad dobro definisao njemački filozof Vilhem Lajbnic koji je kazao: „Ljubav se sastoji u uživanju zbog tuđe sreće.” To vam je ono kad oni uživaju, a mi crkavamo od sreće.
SDS nam poručuje „Živjećeš bolje“. Kao što vidimo, SDS je sa glasačima prešao na ti, što je valjda posljedica dugotrajnog boravka u opoziciji. Sasvim je jasno da ova partija igra na socio-ekonomsko nezadovoljstvo stanovnika RS, vjerujući da mlade generacije neće izguglati kako je onomad njihov premijer Kličković budžetske pare vozao u gepeku. Pošto će jesen biti hladna i gladna u cijeloj Evropi, a i šire, očekujem da ekonomski program SDS-a preuzme Njemačka radi bržeg oporavka.
SDA još uvijek nije promovisala svoj slogan, ali na osnovu onoga što je Bakir Izetbegović izgovorio u poslednjih mjesec dana širom Federacije BiH, biće teško artikulisati u jednu rečenicu. Moj prijedlog je „Da Fadil odmori“.
Čekamo i slogan Demokratske fronte, a evo predloga: „Za bosanskog Hrvata koji je persona non grata“.
I HDZ BiH nas još drži u neizvjesnosti oko slogana, a moj prijedlog je: „Vrišti za Krištu“, jer bi to ukazalo na težak položaj Hrvata u Federaciji BiH, preglasavanje za hrvatskog člana Predsjedništva BiH i poziv da se glasa za Borjanu Krišto koja je trenutno najlegitimnija Hrvatica u našoj zemlji.
Socijalistička partija koju vodi Petar Đokić trenutno ima preča posla od slogana, jer čeka moralnu ostavku Andree Dorić koju je Perica instalirao u dvije fotelje istovremeno, ali nekako mi se nameće prijedlog: „Sa nama nijedan fakultet nije težak!“
Slogan SDP BiH-a za predstojeće izbore glasi „Da svane dan“, a njima neće sigurno svanuti ako ne smrkne SDA. Izborna baza ove partije su „loši“ Bošnjaci, Srbi i Hrvati u Federaciji BiH i dijaspora protjerana iz Republike Srpske, a Denis Bećirović ima šanse da „otkine“ i neki glas od onih koji su nekada glasali u SDA. Imao je SDP ranije prilika da ovu državu razbudi, ali nisu stigli dalje od „umivanja“ naše tužne stvarnosti.
PDP ističe da „Republika Srpska mora da se brani“. Ovo me podsjeća na legendarnu izjavu vojnika JNA Bahrudina Kaletovića: „Oni kao hoće da se otcjepljuju, a mi im kao ne damo“. Valjda će nam u kampanji objasniti ko su unutrašnji, a koji spoljašnji neprijatelji Republike Srpske? Ipak, ovo bi moglo da upali kod Srba, koji paranoju sistematski njeguju i uzgajaju još od 90-ih godina prošlog vijeka. Za moj ukus slogan je previše SNSD-ovski, ili što bi se reklo – u stilu PDP-a.
Naša stanka na izborni megdan izlaze sa porukom „Naša zemlja“, što je malo paradoksalno jer oni najveće uspjehe postižu na asfaltnoj podlozi i jedva čekamo da vidim kako će se snaći a travi i šljaci, ako im je uopšte stalo da igraju na njoj.
Ujedinjena Srpska tvrdi „Srpska su ljudi“, što je paradoksalno jer je njen lider 90-ih sve učinio da ljudi napuste ovaj entitet da bi Srbi imali gdje da se šire. Ako pod ljudima podrazumijeva samo Srbe, onda ova partija očekuje veliki broj glasova iz Slovenije, Austrije, Njemačke i ko zna gdje su „ljudi“ iz Republike Srpske posljednjih godina emigrirali. Da ova partija cijeni ljude, ali ne i njihovu stručnost i moralnost, najbolje pokazuju njeni direktori u Institutu za javno zdravstvo Republike Srpske.
SBB svojim sloganom poručuje “Jaka, uspješna, pametna BiH”, kao da je na njenom čelu Stjepan Tvrtko I. Kotromanić a ne Fahrudin Radončić. Ostaje otvoreno pitanje zbog čega su izabrali ove osobine, jer je opšte poznato da se one ne cijene baš mnogo kod konstitutivnih naroda.
DNS i Nenad Nešić nam nude „Treći put“, što treba da nam ukaže da se oni razlikuju i od SNSD-a i PDP-a i SDS-a. Što bi rekao Cane iz Partibrejkersa „želim da znam kuda vodi ovaj put“, ali poznavajući ekipu iz DNS-a vjerujem da je to neko dobro plaćeno ministarsko ili direktorsko mjesto.
NiP vjerovato ni ove godine neće imati slogan jer tvrde da je nazivom partije „Narod i pravda“ sve rečeno, mada meni bi bilo logičnije da riječ narod zamjene imenicom Bošnjaci.
Šta reći na kraju, slogan sam po sebi ne može značajno naštetiti rejtingu, a niti ga poboljšati nijednoj partiji na izborima, mnogo korisnije je kad legne 100 KM na račun od vlasti.