Zlatni savjeti za vozače tokom zime
U Bosni i Hercegovini jutros nisu zabilježeni duži zastoji u saobraćaju. Zbog izrazito niskih temperatura moguća je mjestimična poledica, posebno na dionicama u višim planinskim predjelima, kao i na mostovima i prilazima tunelima.
Ekipe putnih službi vrše posipanje, ali zbog niskih temperatura usporeno je djelovanje posipnog materijala. Vozačima se savjetuje maksimalna oprezna vožnja, prilagođena uslovima na putu.
Međutim, vožnja tokom zimskog perioda je muka za vozače, a na ovom mjestu vam donosimo 20 savjeta za vozače tokom najhladnijeg godišnjeg doba.
Kako najlakše upaliti dizelaš zimi?
Ukoliko imate problema sa paljenjem dizelaša zimi, najbolje je staro motorno ulje zamijeniti uljem nižeg viskoziteta. Time će se elektropokretaču olakšati pokretanje motora. Onaj tko zamijeni istrošene žarne elemente, te održava i akumulator, izbjeći će mnoge probleme.
Što je sa autima na plin zimi?
Plinskom rasplinjaču prijeti opasnost od zamrzavanja, a rashladna se tekućina u sustavu mora zagrijati na najmanje 50 celzijevih stupnjeva prije nego se prebaci na plinski pogon. Ukoliko se radi o vrlo niskim temperaturama, vožnja na benzin može potrajati i nekoliko kilometara.
Koji je razlog povećane potrošnje pri hladnom startu?
Kako bi se motoru olakšao start, ili kako bi prije dosegao radnu temperaturu, mješavina goriva je bogatija. Mješavina goriva u hladnom motru nije optimalna, a time ni izgaranje.
Zašto se motor ne gasi, iako ima sustav start-stop?
Sustav start-stop pri temperaturama bliže nuli, je isključen. Na većini vozila motor ne prestaje raditi ako napon na akumulatoru padne ispod 12,4 volta.
Ukoliko je motor nezagrijan, na što treba pripaziti u vožnji?
Visok broj okretaja pri hladnom motoru nije poželjan. Neposredno nakon starta na ležajeve i druge površine koje se podmazuju, još ne dospijeva dovoljno ulja te je trošenje povećano. Ko najčešće vozi na kratkim relacijama, taj bi i češće trebao mijenjati ulje. Razlog: u motoru bi se moglo nakupljati gorivo i kondenzirana voda, a to može dovesti do većih šteta.
Zašto, unatoč filtru za čestica, iz auspuha izlazi bijeli dim?
Ukoliko se dešava gore opisano, to je potpuno bezopasno jer uzrok bijelog dima nisu niti fine čestice niti štetne tvari. U pravilu se radi o kondenziranoj vodi, odnosno o vodenoj pari.
Do koje temperature bi rashladna tekućina trebala štititi od smrzavanja?
To propisuje proizvođač vozila, a večinom se ne bi trebala smrznuti do -25 celzijevih stupnjeva. U našim klimatskim uvjetima, to bi trebalo biti sasvim dovoljno. Ako bi se temperatura i spustila niže od 25 stupnjeva ispod nule, trebalo bi proći još dosta vremena dok bi se smrznula tekućina u rashladnom sistemu.
Trpi li elektropokretač pri dugom startanju motora?
Ako motor ne upali za pet sekundi, znatno se povećava trošenje. Zbog toga nikada motor ne palite („verglajte“) predugo. Nakon prvog paljenja, do ponovnog pokušaja, pričekajte najmanje pola minute. Osim toga, ne samo da će se elektropokretač brže trošiti, već bi moglo i nesagorjelo gorivo dospjeti u katalizator i time oštetiti ispuh.
Zašto akumulator zimi brže posustane?
Snaga akumultora pri niskim temperaturama se znatno smanjuje. A zimi nam je potrebno više snage za paljenje motora i ostale potrošače (npr. grijanje stakla). To je razlog zašto akumulator mora biti u odličnom stanju.
Smije li se zimi u hladnjak dolijevati voda?
Može, ali sa dosta opreza. Rashladna tekućina je uvijek mješavina vode i antifriza. No valja biti oprezan: dolije li se previše vode, udio antifriza može se smanjiti ispod kritične granice. Osobito stoga što se brzo smrznu posude za izjednačavanje razine tekućine. Dolijeva li se voda, trebat će proći određeno vrijeme za dobro miješanje rashladne tekućine u hladnjaku.
U čemu je razlika između dopunskog grijača i grijanja u stajanju?
Kako bi vozilo što prije doseglo radnu temperaturu, pri paljenju hladnog motora, dopunski se grijač automatski uključuje. Grijanje u stajanju može se po potrebi uključiti, naprimjer programiranjem polaska kako bi već na poćetku vožnje auto bio topao.
Zašto se stakla smrzavaju iznutra?
Događa se to kada je u kabini previše vlage. Za početak bi trebalo ukloniti uzrok, a najšešći su uzrok oštećene brtve ili začepljeni unutrašnji filtri. Na obući se u auto može unijeti snijeg koji se poslije topi. Nađe li se uzrok, auto treba dobro posušiti.
Zašto auto ne grije?
Najčešći je krivac neispravan ili oštećen termostat. Ako je začepljen , tekućina će stalno teći kroz veliki rashladni optok, te jednostavno neće biti dovoljno topla.
Smije li se modernim automobilima „posuđivati struja“?
Ako im je oslabio akumulator, smije im se posuđivati struja za pomoć u startanju.
Da li uređaj za klimatiziranje funkcionira i zimi?
Većina modernih uređaja za klimatiziranje ima senzor temperature, koji sprečava rad kompresora ispod +5 stupnjeva celzijusevih. No sve ovisi i o vanjskoj temperaturi. Time se želi izbjeći moguće oštećenje uređaja izazvano smrzavanjem vode. Vlasnicima starijih automobila ne savjetuje se uključivanje uređaja za klimatiziranje pri niskim temperaturama.
Smiju li se stakla otapati kipućom vodom?
Savjet je – bolje ne. Kipuća voda će u smrznutom staklu stvoriti opasna naprezanja. Takav pokušaj otapanj u najgorem bi slučaju mogao završiti pukotinom stakla. Mnogo blaža, a vjerovatno i jednako djelotvorna, bila bi primjena kupovnih odmrzivača.
Zašto je struganje leda, loše za vjetrobran?
Prilikom struganja leda, po staklu se povlače i mrvice nečistoće. One mogu biti vrlo tvrde te mogu ogrepsti staklo. U tom slučaju, nastaju gotovo nevidljive ogrebotine koje mogu izazvati rasipanje svjetla, a time i zasljepljivanje vozača.
Zašto je bolje ne voziti u debeloj jakni?
Ukoliko je odjeća predebela, sigurnosni pojas nije dobro napet. To znači da pojas nije pripijen uz tijelo te u slučaju sudara ne štiti optimalno- vozač bi mogao skliznuti ispod pojasa. Debela odjeća istovremeno i sputava vozača.
Koju praktičnu opremu treba imati zimi u autu?
Neizostavno u prtljažniku, posebo ukoliko se odlazi na put u planine ili skijališta, su: lanci za snijeg, džepna svjetiljka i topli pokrivači. Kutiju sa rezervnim žaruljama odnosno osiguračima, možete držati u pretincu za rukavice. Dobro je prije kretanja na put i provjeriti tekućinu za brisanje za niske temperature, kako bi izbjegli trošak kupovanja na benzinskim postajama na autocestama.
Smijemo li u automatsku praonicu kada je temperatura ispod nule?
Dozvoljen je odlazak, ali samo ukoliko u praonici postoji program sa završnim sušenjem vozila. Vrlo važno kod pranja u zimskim uvjetima je pretpranje, kako bi se sa lima skinuo nataloženi led i sol, te ostale grube nečistoće. Bez dobrog pretpranja može doći do struganja laka.