sad
Zabranili slanje poruka za vrijeme vožnje
Vozači bi trebali namjestiti GPS postavke puta na mobitelu prije pokretanja vozila i izbjegavati bilo kakvo slanje poruka i druge aktivnosti koje zahtijevaju držanje telefona u ruci za vrijeme vožnje
Američke savezne države u kojima je ilegalno istovremeno pisati poruke i voziti imaju sigurnije ceste, pokazalo je američko istraživanje koje je pratilo broj dolazaka u službe hitne pomoći nakon uvođenja zakona kojima se zabranilo takvo ponašanje.
Prosječno je u tim državama, nakon što je uvedena zabrana vozačima da pišu poruke za vrijeme vožnje, bilo 1632 dolazaka manje godišnje u službe hitne pomoći nakon saobraćajnih nesreća, pokazalo je novo istraživanje.
Širom SAD-a u 2016. gotovo 3500 ljudi poginulo je, a još 391.000 zadobilo teške ozljede u sudarima u kojima su učestvovali vozači ometeni drugim aktivnostima, navodi se u radu objavljenom u časopisu American Journal of Public Health.
Neka ranija istraživanja sugerirala su da zakoni kojima se ograničava korištenje mobilnih telefona u vožnji na one koji se ne drže u rukama može pomoći smanjivanju ometanja u vožnji i broj udesa.
Do sada nije bilo jasno kako zabrana pisanja poruka može utjecati na izglede za manje prometne nezgode čije se posljedice rješavaju u ambulantama hitne pomoći, a ne zahtijevaju hospitalizaciju.
Manje odlazaka u hitnu
Za potrebe sadašnjeg istraživanja naučnici su analizirali podatke o tim manje opasnim ozljedama povezanima sa saobraćajnim nezgodama koje su se ambulantno sanirale od 2007. do 2014. u 16 američkih saveznih država u kojima je, osim u Arizoni, uvedena zabrana pisanja poruka tokom perioda obuhvaćenog istraživanjem.
U saveznim državama u kojima je uvedena zabrana pisanja poruka za vrijeme vožnje prosječno je bilo 4 posto manje odlazaka u ambulante hitne pomoći u usporedbi s periodom prije zabrane.
“Iako se novi zakoni čiji je cilj smanjiti ometanje vozača mogu činiti prezahtjevnima, pokazalo se da smanjuju pogubne posljedice na cestama koje vode u smrt, ozbiljne ozljede i manje teške povrede u saobraćajnim nesrećama”, kazala je voditeljica istraživanja Alva Ferdinand iz teksaške škole javnog zdravstva sveučilišta A&M u College Stationu.
“S obzirom na to da odluka vozača da piše poruke dok vozi ne utječe samo na njega nego i na putnike u vozilu i vozače i putnike u drugim vozilima te na pješake, istraživanje sugerira da može biti korisno pridržavati se tih zakona”, kaže Ferdinand.
“Kristalno je jasno na temelju istraživanja u kojima su korištene unutarnje kamere u vozilima da skretanje pogleda s ceste kako bi se posvetilo telefonima drastično povećava rizik sudara”, kaže dr. M. Kit Delgado s medicinskog fakulteta Perelman na sveučilištu Pennsylvania u Philadelphiji.
“Stoga ima smisla agresivno promicati i provoditi zabranu za svako držanje mobitela u ruci”, kaže Delgado, koji nije bio uključen u studiju.
Izbjegavanje slanja poruka
U državama u kojima je policiji dozvoljeno zaustavljanje vozača kojima je pisanje poruka jedini prekršaj uočen je pad od osam posto u broju odlazaka u ambulante hitne pomoći stradalih u saobraćajnim nezgodama nakon stupanja na snagu zakona.
U drugim saveznim državama nije dozvoljeno zaustavljati vozača ako mu je jedini prijestup pisanje poruke u vožnji nego tek ako je počinio i neki drugi prekršaj. U tim državama uočeno je, među mladim, neiskusnim vozačima, čak 40-postotno smanjenje odlazaka u ambulante hitne pomoći stradalih u saobraćajnim nezgodama nakon stupanju na snagu tih zakona.
Naučnik Despina Stavrinos sa sveučilišta Alabama u Birminghamu, koji nije bio uključen u studiju, kaže da bi vozači trebali namjestiti GPS postavke puta na mobitelu prije pokretanja vozila i izbjegavati bilo kakvo slanje poruka i druge aktivnosti koje zahtijevaju držanje telefona u ruci za vrijeme vožnje.