Zimski uvjeti
Vrijeme je za zimske gume, cjelogodišnje nisu najbolji izbor
Kod nas je, zbog nedostatka papira u novčanicima, tradicionalno prihvaćena praksa montaže zimskih guma samo na pogonske točkove, no to je pogrešno
Kada dođe 15. novembar, mnogim vozačima će se smrknuti pred očima, ne samo od dolaska hladnoće i smoga već i zbog činjenice da im je vrijeme da svoje automobile opreme adekvatnim gumama za bezbrižnu zimu na četiri točka.
Zakon kaže da od 15. novembra svi automobili moraju posjedovati zimsku opremu, nezavisno od vremenskih uvjeta. To, prema postojećim propisima, podrazumijeva gume sa zimskim profilom na svim točkovima s dubinom gaznog sloja od minimalno četiri milimetra ili pneumatike s ljetnim profilom (dubina gaznog sloja, također, četiri mm), ali s odgovarajućim lancima koji se u slučaju zimskih uvjeta moraju postaviti na pogonske točkove. Zvuči malo kontradiktorno, ali tako kaže zakon.
Kada je riječ o teretnim vozilima i autobusima, oni u zimskoj opremi moraju imati i lopatu i vreću pijeska. Gume s ekserima se ne smiju postavljati. I tako će biti do 15. aprila.
Koliko se god bilo ko smatrao vještim vozačem, ovo su odredbe koje se definitivno moraju poštovati da ne biste svoje, tuđe ili živote svojih najbližih dovodili u opasnost.
Podsjetimo i zašto. Koliko god bile dobre, ljetne gume nisu dizajnirane da izdrže zimu. To što možda nema snijega, neće vam mnogo pomoći ako imate ljetne pneumatike, jer zbog manjeg postotka mekane gumene smjese u njima nisu dovoljno elastične na temperaturama ispod devet Celzijevih stepeni. Zato gube osobine koje utječu na upravljivost i produžuje im se zaustavni put. Testovi kažu da je zaustavni put na ledu pri brzini od 30 km/h s ljetnim gumama 68 metara, a sa zimskim 57. Prosto da ne može biti prostije.
Također, zimske gume imaju na sebi i do pet puta više kanala nego ljetne, a oni su napravljeni da efikasno odvode vodu i snijeg ispod gume. Zato, bolje bilo kakve zimske nego ljetne gume.
Kod nas je, zbog nedostatka papira u novčanicima, tradicionalno prihvaćena praksa montaže zimskih guma samo na pogonske točkove, no to je pogrešno. Fizika kaže da će se kombinacijom guma s boljim i lošim prianjanjem javiti različite sile na osovinama. Tada će u vožnji, prilikom iznenadnih promjena pravca kretanja, zimske gume držati podlogu, ali ostale dvije s manjom trakcijom neće, što će neminovno dovesti do gubitka kontrole nad automobilom. Zato će neki stručnjaci ustvrditi da je ta kombinacija još gora od sve četiri ljetne gume na točkovima.
I još jedan savjet, ako već imate korištene zimske gume, provjerite njihovo stanje. Gume nemaju deklariran rok trajanja, no jasno je da neće trajati zauvijek. Stručnjaci tvrde da je pet godina (odnosno, zimskih sezona) najviše što mogu izdržati da bi bile u zadovoljavajućem stanju. A i tih pet godina zavisi od toga gdje ih i kako držite, jeste li ih koristili u toplijim uvjetima vožnje…
A cjelogodišnje gume? Nisu baš najbolja opcija. Jednostavno pitanje – imate li jaknu koju nosite i u julu i u januaru? Slično je i s gumama. Pneumatici ljeto-zima nisu idealni ni za jedno ni za drugo, a rekli bismo da od njih najviše koristi ima u područjima s umjerenijom klimom i u kojima razlike između ljeta i zime nisu tako velike. Općenito, testovi govore da su te gume upotrebljive u zimskim uvjetima, dok su u ljetnim loše.
Nije sve u gumama. Dolazak zime znači provjeru stanja antifriza, akumulatora, kablova i motornog ulja, kao i ispuštanje ljetne tekućine za pranje stakala i sipanje zimske koja trpi duboke minuse. Nije zgoreg i podmazivanje brava i kedera da ne bi zaledili.
Skidanje ljetnih guma sa sobom povlači i njihovo adekvatno skladištenje do proljeća. Prvo, treba ih obilježiti kako biste, prije nego što ih ponovo stavite, mogli zamijeniti prednje zadnjim gumama da bi se uspostavila ravnoteža njihovog habanja. Nakon toga, treba ih dobro oprati (po mogućnosti dok su na felgama), ukloniti kamenčiće i dobro osušiti.
A samo skladištenje zavisi od toga hoćete li ih spremiti s felgama ili bez njih. Ako su s felgama, onda se slažu vodoravno jedna na drugu (s papirom između) ili se vješaju na zid. Horizontalno redanje s felgama nije preporučljivo da se od težine ne bi deformirale. Takvo skladištenje preporučuje se za gume bez felgi.