Volkswagen taoc skandala s ispušnim plinovima
Ponekad se stječe dojam da su u Volkswagenu sretni zbog “dizel-tematike”, kako se u Wolfsburgu uljepšano naziva prijevara s friziranim vrijednostima ispušnih plinova. Kriza je Volkswagenu otvorila nova vrata, rekao je šef koncerna Matthias Müller ovih dana pred zaposlenima središnje tvornice u Wolfsburgu.
Na stvari se može gledati i tako, ali nema jamstva da će najveći proizvođač automobila u Europi iz krize izaći ojačan. Koncern je ovim skandalom poljuljan do temelja. Riječ je o kompaniji, koja je pucala od snage do prije godinu dana. Sve je to prokockano zbog besmislene vizije da se bude broj 1 na svijetu. A sve je bilo organizirano kao carstvo: gore – Martin Winterkorn, dolje – svi ostali.
Obećavajuća dizel-tehnologija
Riječ je o koncernu, čiji je model Jetta TDI još 2008. u američkom magazinu “Green Car Journal” dobio nagradu za svoju “revolucionarnu dizel-tehnologiju”, a Jetta je proglašena zelenim automobilom godine. Ali sve je to uslijedilo zahvaljujući prevarantskom softwareu, koji je tek godinama kasnije, 2013., razotkriven od strane istraživača sa Sveučilišta West Virginia. Bilo je potrebno da prođu još dvije godine da VW prizna prijevaru. Sve to Amerikanci neće nikada zaboraviti. Oni će još VW pustiti da krvari niz godina. Dovoljno je baciti pogled na Deutsche Bank, još jednog njemačkoga gospodarskog diva i ikonu: on do dan danas mora ispaštati zbog svojih grešaka u vrijeme financijske krize. Nekada najrenomiranija njemačka banka sada je konfrontirana sa zahtjevom američkog Ministarstva pravosuđa da plati 14 milijardi dolara za predmete stare preko 10 godina.
Dolaze teška vremena
Šefovi Volkswagena bi to trebali uzeti u obzir. Već je jasno da oni u SAD-u nikada više neće prodati automobil s dizel-motorom. Dogovorena nagodba u milijardama dolara je samo početak. Očekuju se tužbe mnogih drugih američkih država, ali i investicijskih i mirovinskih fondova. U Njemačkoj još nije počelo sudsko sučeljavanje. A kada s tim počne, onda će se u mjesečnom taktu izbacivati napisi u medijima, koji će otežati sav trud VW-a da vrati izgubljeno povjerenje. Sa svakim napisom sjetite se toga i kažete: Točno – prevaranti!”
Nitko ne može unaprijed reći koliko će novca koncern stajati ovaj skandal. 17 milijardi eura je već stavljeno na stranu. To međutim neće biti dovoljno. Neki procjenjuju da bi troškovi mogli doseći 35 milijardi. VW godinama neće moći ostvarivati zaradu, odnosno zarađivati novac koji mu je hitno potreban za konstruiranje i proizvodnju automobila budućnosti. Dovoljno je samo pomisliti na električni automobil ili auto koji vozi sam. Šef koncerna Müller je predstavio ambiciozan program.
Ali tako kompleksnu tvorevinu s 12 marki automobila, više od 100 tvornica u cijelom svijetu i sa 600.000 suradnika se ne može postaviti na noge tek tako i u roku od godinu dana. Za to će biti potrebno puno novca i strpljenja. Ako svaki četvrti auto, koji izlazi s proizvodne vrpce koncerna Volkswagen, u budućnosti treba biti na električni pogon, onda neće trebati četvrtina motora na tekuće gorivo i klasičnih mjenjača. Za elektromotor je potrebno manje dijelova nego za motor na benzin i potrebno je manje radne snage za proizvodnju.
Zarobljen u krizi
Volkswagen je i godinu kasnije u zamci krize, za koju je sam kriv. Istraga i razjašnjavanje napreduje, ali do kraja godine američki odvjetnički ured neće podići tužbu. Opoziv i povlačenje automobila u SAD-u i Europi je počelo. Ali još uvijek mnogi vlasnici automobila čekaju na termin u VW-ovom servisu. S obzirom na odštete koje se već plaćaju u SAD-u, ali ne i u Europi, mnogi se s pravom osjećaju kao građani drugog reda.
Možda čudi da mnogi kupci VW-a i dalje ostaju vjerni svom proizvođaču automobila. Do velikog pada prodaje Golfa, čega su se najviše bojali, nije došlo. To je jedini tračak nade na kojem VW može graditi budućnost. Ali skandal će Volkswagenu još dugo biti suvozač u Wolfsburgu.