Sudar dva modela koja dijeli četvrt vijeka
Ovih dana Nissan je odlučio da okonča proizvodnju modela Tsuru, koji se izrađivao u Meksiku, a koji je u toj zemlji počeo da se prodaje još 1992. Iako nije navedeno da se proizvodnja gasi zbog loših bezbjednosnih karakteristika, vjeruje se da je “kreš” test u kome je Tsuru dobio 0 zvjezdica bio presudan za odluku čelnika japanskog proizvođača.
Bezbjednost novih modela unapređuje se iz godine u godinu, a značajnu ulogu u tome imaju i nezavisne organizacije koje se bave ispitivanjem i ocjenjivanjem bezbjednosnih karakteristika automobila čim se pojave u prodaji.
Jedan od razloga zbog kojih su proizvođači automobila prinuđeni da neprekidno usavršavaju sisteme aktivne i pasivne bezbjednosti u vozilima jeste povećana svijest javnosti o potrebi da se smanji broj stradalih na putevima. Drugi je konstantno pooštravanje kriterija prilikom “kreš” testova novih modela koje sprovode organizacije kao što su EuroNCAP, u Evropi, ili američki Institut za bezbjednost na putevima (IIHS), u SAD.
Zahvaljujući podizanju bezbjednosnih standarda, mnogi modeli koji su razvijeni i konstruisani prije samo nekoliko godina – iako su veoma bezbjedni – ipak ne mogu da dobiju maksimalniu ocjenu (pet zvjezdica) na najnovijim testiranjima. Situacija je daleko lošija u zemljama u razvoju, gdje zbog niskog standarda i malih primanja stanovništa, proizvođači automobila moraju da nude jeftina vozila, zbog čega se maksimalno štedi na sistemima bezbjednosti.
Na ruku im idu i zakoni ovih zemalja koji dopuštaju prodaju novih automobila koja su daleko ispod bezbjednosnih normi u ekonomski razvijenim društvima.
Nije neuobičajeno da su pojedini modeli automobila, koji su projektovani još u 20. vijeku, a u međuvremenu se nisu konstruktivno mijenjali, i dalje prisutni na tržištima nerazvijenih zemalja. Sjetimo se samo jednog od najpoznatijih slučajeva, kao što je Volkswagenova originalna “buba” koja se Latinskoj Americi proizvodila i prodavala čitavih pola vijeka.
Jedan od veoma popularnih modela u Meksiku, u posljednih par decenija je sedan Nissan Tsuru. U pitanju je lokalna verzija modela Nissan Sentra, koji je lansiran davne 1990. godine. Meksička varijanta počala je da se proizvodi 1992, i godinama je omiljen automobil taksista, ali i porodica sa niskim primanjima.
Kako bi pokazao koliko je Tsuru nebezbjedan, američki IIHS – koji u saradnji sa srodnim organizacijama GlobalNCAP i Latin NCAP sprovodi kampanju za ukidanje modela sa 0 zvjezdica na “kreš” testovima – sučelio je ovaj sedan sa jednim od najnovijih Nissanovih automobila slične klase, modelom Versa za tržište SAD. Test frontalnog sudara dva vozila izvršen je pri brzinama od po 64 km/h (40 milja na sat), a čeono preklapanje površina automobila pri kontaktu iznosilo je 50%.
Rezultat je bio katastrofalan po Nissan Tsuru, što se najbolje može vidjeti na snimku, gdje je iz nekoliko uglova prikazano šta se dešava sa oba automobila prilikom sudara, ali i kako su prošle testne-lutke na mjestu vozača. Video pokazuje i koliko je bezbjednost automobila iz istog segmenta povećana u posljednjih četvrt vijeka:
Sudbina modela Tsuru sada je zapečaćena i on će sljedeće godine otići tamo gdje mu je i mjesto – u istoriju. Na žalost, prema podacima organizacija za bezbjednost saobraćaja, ovaj model je bio povezan sa preko 4.000 smrtnih slučajeva na meksičkim putevima samo u periodu između 2007. i 2012. a jedan od razloga su svakako njegove loše bezbjednosne karakteristike.
Iako Nissan Tsuru nestaje sa meksičkog tržišta, u mnogim zemljama svijeta i dalje se prodaju novi modeli automobila koji na testovima bezbjednosti dobijaju 0 zvjezdica, a taj problem naročito je prisutan u Indiji.