Jugoslavenski klasik
Prva Zastava 128 je proizvedena prije 40 godina, zauvijek je ostala u sjeni popularnijeg modela
128-ica je cijelog života ostala u sjeni Zastave 101
Zastave 101 i 128 činile su osnovu ponude porodičnih automobila domaćeg proizvođača, a u proizvodnji su izdržale do 2008. godine.
Zastava 128 je stigla dobrano nakon što se Stojadin već udomaćio, a originalni Fiat 128 iskazao. Bilo je to u maju 1980. godine, kada je predstavljena jugoslavenska izvedba talijanskog klasika. Talijanska proizvodnja je ukinuta pa su segmenti proizvodne linije prebačeni u Kragujevac, a takva modernizacija game značila je skoro gašenje Fiće.
128-ica je cijelog života ostala u sjeni Zastave 101 pa su sveukupno proizvedena tek 228.274 primjerka, s rekordnom proizvodnjom 1987. godine, kada je sklopljeno 33.447 primjeraka. Recimo i kako je jubilarni 200.000. primjerak s proizvodnih traka sišao u suton bivše države, 1990. godine, a tada je krenuo i drastičan pad potražnje i proizvodnje.
Svakako valja spomenuti egipatski Nasr, brend pod kojim su se 128-ice sklapale za egipatsko tržište, a slane su u dijelovima zapakovane u brodske kontejnere. Malo je poznato da je 128-ica stigla i do britanskog tržišta kao Yugo 411/413. 411 je imao standardni 1.1 s 55 KS, a 413 je dolazio u jačoj verziji s 1.3 motorom od 65 KS.
Najvažniji redizajn model je imao 1988. godine, kad su stigli paljenje Bosch, mjenjač s pet stepeni, poboljšani ovjes i dobro poznata hrpa plastike. I da, 128 je tada postao Skala. Posljednji se pak redizajn dogodio nekoliko mjeseci prije gašenja proizvodnje. Modernizirani model predstavljen je na beogradskom sajmu 2008. godine, zajedno sa Zastavom 10 i Floridom diesel, ali je koji mjesec kasnije program ugašen.
Vratimo li se na sekundu originalu, Fiatu 128, jasno je kako se radilo o vrlo naprednom automobilu svojeg vremena, koji je 1970. osvojio i titulu europskog auta godine. 128 je bio dug 3850 mm, širok 1590 mm i visok 1340 mm, uz 2448 mm razmaka između osovina.