Ovo su najčešći problemi sa kvačilom automobila
Moderna kvačila se projektuju tako da mogu izdržati i preko 100.000 km-150.000 km. To najviše zavisi od stila vožnje.
Ako se ne vodi računa o kvačilu, ono može trajati i manje od 50.000km. Znači, dugotrajnost najviše zavisi od materijala i stila vožnje.
Proklizavanje lamele
Vozila koja su konstantno preopterećena češće imaju problema sa kvačilom. Nerijetko se dešava da dođe do proklizavanja lamele, čak i na relativno novim kvačilima.
Motor vrti zamajac, ali sila kojom potisni ležej djeluje na lamelu nije dovoljna, jer je zbog prevelikog otpora previše teško pokrenuti točkove.
Trošenje lamele
Najčešći problem kod kvačila je taj što se frikcioni materijal na lameli potroši. Taj materijal je veoma sličnom onom u obologama kočionih pločica i paknova. Poslije nekog vremena taj se materijal istroši. Kada se istroši dovoljno materijala, lamela će početi da proklizava i prenosiće manje snage sa motora na mjenjač. Na kraju će auto potpuno stati, jer će lamela proklizavati potpuno.
Lamela se troši samo dok se ona i zamajc okreću različitim brzinama, odnosno kada proklizava u odnosu na zamajac. Kada se spoje u potpunosti, okreću se istim brzinama i tu nema trošenja lamele. Životni vijek lamele se značajno skraćuje kod vozača koji:
-“potpisuju” gume dok kreću
-vole da im lamela proklizava
-drže nogu na pedali kvačila u vožnji
-drže auto na uzbrdici “na kvačilu”
Ostali kvarovi kvačila
Nekada problem sa kvačilom nije u proklizavanju. Ako se lamela ne odvoji (u potpunosti) od zamajca kada sklonimo nogu sa pedale kvačila, vratilo koje ulazi u mjenjač će nastaviti da se okreće. Tada smo u situaciji da ne možemo ubaciti u brzinu, i/ili se javljaju karakteristični zvukovi krčanja.
Najčešći razlozi za lijepljenje lamele
Prekinuta, ili istegnuta sajla kvačila – sajla mora biti propisno zategnuta da bi mogla da vuče i gura kako treba
Curenje ili kvar na cilindrima kvačila – ako negdje curi ulje za kvačilo, to će ga spriječiti da nabije dovoljan pritisak. Može da se manifestuje propadanjem pedale kvačila.
Vazduh u cijevima sa uljem za kvačilo – ako uđe vazduh u sistem, dolazi do problema, jer je on stišljiv, za razliku od ulja. Tada se u hidrauličnim vodovima ne može postići dovoljan pritisak. Može da se manifestuje propadanjem pedale kvačila.
Loše podešeno kvačilo – ne prenosi se dovoljna količina sile kada sklonimo nogu sa pedale kvačila.
Loše uklopljeni djelovi kvačila – neki djelovi kvačila koji se mogu naći na tržištu nisu međusobno kompatibilni (odgovarajući).
Još jedan od problema sa kvačilom može biti tvrda pedala kvačila. Za to može postojati više uzroka. Najčešći je neki problem u viljušci ili polugama koje prenose silu sa pedale na kvačilo. Takođe, kvačilo može biti tvrdo i zbog curenja u hidrauličnom sistemu, ili njegovog zapušavanja.
Kvar može biti i u potisnom ležaju (druk lageru). On preko lepeze vuče potisnu ploču i tako oslobađa lamelu. Ako, kada sklonite nogu sa kvačila, čujete krčeći zvuk kotrljanja, vjerovatno imate problem sa potisnim ležejem.
Problem može biti i u lepezastoj opruzi u korpi kvačila. Ona vremenom može izgubiti čvrstinu i postati elastična. Tada više nije sposobna da vrši svoju funkciju.
Vijek trajanja kvačila, kao što smo već rekli, najviše zavisi od stila vožnje. Kada mijenjate neki od dijelova kvačila, obavezno promijenite cijeli set kvačila, jer je vrlo vjerovatno da i ostali djelovi nisu u dobrom stanju. U tom slučaju, ponovo biste nakon kratkog vremena morali kod majstora zbog istog problema, a ova operacija nije jeftina.