Ovo su automobili zbog kojih smo zavoljeli dizel (FOTO)
Automobili s liste koju smo složili predstavljaju svojevrsnu prekretnicu u afirmaciji dizelskih strojeva u automobilima. Bilo kroz filozofiju vožnje na dizel ili konkretnu tehnologiju, ovih je deset modela predstavljalo korak naprijed u razvoju i popularizaciji i posredno našem prihvaćanju vožnje na naftu.
Priču je kasnih 1940-ih započeo Mercedes, dok su Peugeot, Alfa Romeo i Audi najzaslužniji za opće prihvaćanje dizela te istinsko guštanje vozača za volanom uz nisku potrošnju. U razvoj se svi ulagali puno, motori su bili sve bolji, a dizelska revolucija je dovela do toga da su u tržišnim miksevima velike većine zemalja Europe dizelaši debelo premašili benzince po prodaji.
Mercedes 170D
Prvi serijski dizelaš
Logično je da Mercedes ni danas ne odustaje od dizela jer je upravo kompanija iz Stuttgarta bila pionir u serijskoj primjeni u putničkim automobilima. Premda je model 260D predstavljen 1936. u Berlinu bio prvi serijski dizelski automobil, zbog okolnosti (II sv.rat) izrađivao se samo tri godine i proizvedeno je tek 1967 primjeraka, ali ga je 1949. godine naslijedio pristupačniji model 170D. Ugrađen je OM636 motor koji je sa 38 KS osiguravao brzinu od 100 km/h i kod kojeg su nadvladane brojne teškoće pa je za to vrijeme imao sjajne karakteristike prikladne za ugradnju u osobni automobil.
Peugeot 604 TD
Prvi serijski turbodizelaš u Europi
Prvi automobil s turbo dizelskim motorom na europskim cestama lansirao je Peugeot 1979. godine. Istini za volju, još 1977. godine se pojavio turbo dizelski Mercedes 300 SD od 115 KS samo u Americi, ali prvi u Europi je bio reprezentativni Peugeot s 2,3-litrenim četverocilindrašem od 80 KS ispod haube. Pokazivao se vrlo pouzdanim i robusnim no imao je jednu veliku manu – hladni start. Legenda kaže kako su ga nerijetko vlasnici zimi parkirali na padini kako bi idućeg jutra izbjegli problem paljenja.
Mercedes 300TD
Turbo dizelaš koji se performansama izjednačio s benzincima
Prvi Mercedesov turbodizelaš 300TD u Europi se pojavio u modelu W123 T Model. Ispod poklopca je kucao 3,0-litreni 5-cilindarski dizelaš s indirektnim ubrizgavanjem i turbinom na ispušne plinove snage 125 KS i 250 Nm (atmosferac 80 KS) što je bio epohalni korak naprijed za cijeli automobilski sektor zato što je bilo riječ o prvom automobilu s dizel motorom koji po performansama više nije zaostajao za benzincima.
BMW 524td (e28)
Najbrži serijski dizelaš na svijetu
Sedamdesetih godina BMW dizelske strojeve nije imao na umu imao kao opciju u automobilima. No cijenjeni Mercedesov turbodizelaš i naftna kriza prisilili su vodstvo minhenske tvrtke da izrade dizelaša za osobni automobil ali da performansama bude dostojan značke BMW-a te da ispod poklopca kuca redni 6-cilindraš. Tako je 1983. godine predstavljen BMW 524td (e28) s rednim 2,4-litrenim šestakom i turbinom snage 115 KS koji je stotku hvatao za 12,9 sekundi i vozio do 180 km/h. Za današnje pojmove ove brojke ne obaraju s nogu no početkom 1980-ih BMW 524td bio je “svemirski brod na warp pogon” za sve ostale dizelaše.
Alfa Romeo 156
Prvi automobil s Common Rail dizelašem koji je postavio standarde do danas
Nova prekretnica u razvoju suvremenih dizelskih motora je još jednom pokrenuta od strane Fiat koncerna. Naime, 1997. godine predstavljen je Alfa Romeo 156 s prvim dizelašem opremljenim ubrizgavanjem pod visokim pritiskom – Common Rail, pod komercijalnim nazivom 1.9 JTD. Naravno, svi ostali su se odmah ugledali u novi Fiatov izum poglavito VW koji je ekspresno svoje sustave poput pumpe-mlaznice zamijenio sustavom Common Rail sa zajedničkim vodom u kojem se akumulira dizel pa se potom kroz mlaznice dovodi u cilindre. Tehnologija koju je potom industrijalizirao Bosch potpuno je transformirala svijest o turbodizelašima kod vozača, jer osim što su drastično reducirani buka i vibracije, ovaj je sustav omogućio bolje performanse i još nižu potrošnju. I dan danas je ovaj tip motora standard u svim klasama.
Volkswagen TDI
Skandalozno dobar dizelski stroj za kraj
Motor koji se ugrađivao u veliki broj modela Grupe VW (za ilustraciju kao najpoznatiji primjer smo stavili VW Golf) svakako zaslužuje mjesto u retrospektivi dizelskih strojeva u osobnim automobilima. No, ne zbog nekih svojih osobitih inovacija već zbog činjenice kako je 2.0 TDI motor pod tvorničkom šifrom EA189 temelj skandala Dieselgate koji je izbio 2015. godine u Sjedinjenim Državama što je dovelo do današnjeg sve manjeg interesa za dizelske strojeve u osobnim automobilima i ulaganja u automobile pokretane električnom energijom.