Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

mnogi ne znaju

Kako se pravilno provjerava nivo ulja u motoru

Iako ova tema iole iskusnijim vozačima djeluje banalno, čak se i među onim najiskusnijima biju bitke oko toga kako se pravilno mjeri nivo motornog ulja. Ne slažu se međusobno čak ni majstori

Svaki vozač bi trebalo da zna kako se proverava nivo ulja u motoru. Nažalost, mnogi ne znaju, a nisu svjesni koliko je to važno, piše sajt Polovni automobili.

Iako ova tema iole iskusnijim vozačima djeluje banalno, čak se i među onim najiskusnijima biju bitke oko toga kako se pravilno mjeri nivo motornog ulja. Ne slažu se međusobno čak ni majstori.

Na sreću, tu su fabrička uputstva koja stižu uz automobil. Ali ova sreća kratko traje kada ih iščitate nekoliko desetina – za modele različitih marki i to iz različitih perioda.

Problem je u tome što ne savjetuju svi proizvođači provjeru nivoa motornog ulja na isti način. Opet na sreću, prihvatljiv nivo ulja ima solidnu toleranciju, pa čak i ako ne uradite sve onako kako je propisao proizvođač, uglavnom neće biti problema.

Prije svega – pročitajte uputstvo za vaš auto

Nije svaki motor iste konstrukcije, ne koristi istu količinu ulja, ne koristi isto ulje i slično, pa svi ti faktori mogu da utiču na brzinu slivanja ulja u karter nakon gašenja motora.

Zato pročitajte ono što preporučuje proizvođač automobila.

Korak po korak

1) “Dovedite” motor na radnu temperaturu – to ćete najbrže uraditi vožnjom. (Postoje izuzeci kod kojih se nivo ulja mjeri dok je motor hladan)

2) Parkirajte auto na horizontalnu površinu.

3) Ugasite motor.

4) Sačekajte od 5 do 10 minuta.

5) Izvadite šipku za mjerenje nivoa ulja.

6) Obrišite je čistom krpom ili maramicom/salvetom.

7) Vratite šipku nazad odakle ste je izvadili.

8) Nakon sekund-dva, ponovo je izvadite.

9) Pogledajte dokle se šipka (mjerni dio) “umočila” u ulje.

Recimo da je idealno da bude između sredine i maksimuma mernog djela. Merni dio može da bude izveden na razne načine, ali prepoznaćete ga.

Uglavnom, ima oznake za minimum i maksimum. Ukoliko nema dovoljno ulja, dolijte ga ALI ne previše! Sačekajte malo, pa ponovo provjerite.

Neki proizvođači savjetuju sljedeći način dolivanja. Dolijete ulje, startujte motor i pustite ga da radi nekoliko sekundi, ugasite ga, zatim sačekate nekoliko minuta i ponovo provjerite nivo.

Ovakav način dolivanja neki smatraju potpuno nepotrebnim, mada proizvođači koji kažu da se u njihova vozila tako doliva ulje vjerovatno imaju neki razlog za to.

Nama ostaje samo da vam damo savjet da poslušate proizvođača.

Zašto se nivo ulja ne mjeri na hladno – kada se svo ulje slilo u karter?

Iz vrlo praktičnih razloga. Šipka za mjerenje je “kalibrisana” tako da pokazuje nivo vrelog ulja koje se slije u karter 5-10 minuta nakon gašenja motora.

Zahvaljujući tome možete da provjerite ulje u svakom trenutku prilikom vožnje, npr. ukoliko posumnjate da nešto nije u redu ili čisto preventivno.

Zamislite da idete na duži put i da nakon više stotina kilometara želite da provjerite nivo ulja. Koliko dugo biste usred ljeta morali da čekate da se motor ohladi?

Ipak, postoje motori kod kojih se nivo ulja mjeri kada se motor ohladi.

Višak ulja je opasan

Kada dolivate ulje, ne pretjerujte. Višak ulja može da dovede do raznih problema i veoma skupih kvarova.

Zato nivo ulja nipošto ne smije da ide preko maksimuma.

Neki automobili nemaju šipku za mjerenje nivoa ulja

Kod njih se ulje mjeri automatski i u slučaju potrebe vozač se obavještava da je neophodno dolivanje ulja.

Sa jedne strane, ovo je odlično zato što će vozač biti na vrijeme obavješten, pošto mnogi zaborave da ulje mora da se provjerava između malih servisa.

Sa druge strane, ovo je još jedan “genijalan” način da zbog kvara nekog senzora ili generalno elektronike strada i čitav motor plus još neke prateće komponente/sistemi i tako nastane katastrofalna šteta.

Zato je najbolja kombinacija postojanje klasične šipke za mjerenje i elektronskog sistema za upozorenje na nizak nivo ulja.

Pretjerana potrošnja ulja nije stvar prošlosti – upravo suprotno

Djeluje paradoksalno, ali mnogi vozači su ubijeđeni da su problem sa značajnom potrošnjom ulja i neophodnim čestim provjerama “rezervisani” samo za stare automobile i one kojima je motor u lošem stanju.

Nažalost, čak i skoro potpuno novi automobili danas mogu da troše toliko ulja, da je potrebno provjeravati nivo ulja bukvalno na pređenih 500 kilometara.

I ne, ovo ne važi samo za neke “jeftine” marke – velika potrošnja ulja kod godinu dana starog i potpuno ispravnog vozila može da bude prisutna i kod najluksuznijih automobila premium proizvođača ili npr. nekih iz azijskih zemalja koji se generalno smatraju najpouzdanijim.

Dakle – visoka potrošnja ulja nema veze sa time koliko je auto star, u kakvom je stanju, koji je proizvođač, model ili gorivo u pitanju!

U uputstvu za upotrebu mnogih automobila piše da je potpuno normalno da auto potroši npr. pola litra ulja na 1.000 kilometara, a kod nekih i čitav litar!

Dakle, kod određenih vozila se ne smatra problemom čak i ukoliko na 1.000 pređenih kilometara iz motora “nestane” npr. 0,8 litara ulja. Shvatate li sada koliko je važno da se redovno provjerava nivo motornog ulja?

Zaključak

Na sreću svih vozača, motori su prilično tolerantni na razlike u količini ulja kojom raspolažu, pa čak i ako pogrešno mjerite nivo ulja, male su šanse da ćete uništiti motor ili nešto drugo sve dok nivo ulja držite između minimuma i maksimuma.