Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Neophodna infrastruktura

E-romobil sve popularnije prevozno sredstvo u BiH

E-romobil

Budući da se radi o prevoznom sredstvu koje ima sopstveni pogon i može razviti veliku brzinu, mišljenja stručnjaka su podijeljena kad je riječ o tome da li se vozači električnih romobila trebaju kretati trotoarom, kao i pješaci, ili isključivo biciklističkim stazama ili na samoj cesti

Električni romobili koji su zbog svoje praktičnosti i ekonomičnosti već neko vrijeme veliki trend u svijetu, sve više se koriste u Bosni i Hercegovini, ali i u ostalim zemljama regiona.

Iako mogu razviti brzinu i do 30 kilometara na sat, njihovi korisnici ih najčešće voze trotoarima, miješajući se s pješacima. Međutim, pojavljivanje električnih romobila na gradskim ulicama nije pratila i zakonska regulativa koja preciznije definiše njihovu upotrebu, piše Anadolu Agency (AA).

Električni romobili, odnosno e-romobili, se smatraju idealnim prevoznim sredstvom za izbjegavanje saobraćajnih gužvi u velikim gradovima i u svijetu se sve više zagovara njihova upotreba, prvenstveno zbog doprinosa zaštiti životne sredine.

Njihova upotreba u Sarajevu je ove godine značajno porasla, što potvrđuje i podatak da je samo jedna kompanija od januara prodala 60-ak električnih romobila, a 30 ih je unaprijed rezervisano.

Budući da se radi o prevoznom sredstvu koje ima sopstveni pogon i može razviti veliku brzinu, mišljenja stručnjaka su podijeljena kad je riječ o tome da li se vozači električnih romobila trebaju kretati trotoarom, kao i pješaci, ili isključivo biciklističkim stazama ili na samoj cesti.

Britanski “Independent” je prošlog mjeseca objavio članak u kojem piše da je masovna upotreba električnih romobila u Parizu dovela i do velikog broja nesreća, odnosno naleta na pješake, zbog čega su distribuderi električnih romobila u tom gradu počeli dijeliti upute za sigurnu vožnju.

Stručnjaci: E-romobil kao potkategorija mopeda

U Hrvatskoj je ove godine Ustavni sud odlučio da električni romobili nisu motorna vozila, jer njih koriste pješaci zbog čega ih je moguće voziti po trotoaru. Brzina kretanja nije propisana, ali se navodi da je korisnik električnog romobila “dužan kretati se primjerenom brzinom na način da ne ometa ostale građane na cestama i javnim mjestima”.

U Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH upotreba električnih romobila nije precizno definisana, ali se prema mišljenju sabraćajnih stručnjaka, zbog električnog pogona i ostalih karakteristika mogu svrstati pod kategoriju mopeda, odnosno motornog vozila čiji elektromotor ne prelazi snagu 4 kW i koji na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 45 kilometara na sat.

“U istom zakonu u daljim članovima se navodi da ukoliko postoji izgrađena ili obilježena biciklistička staza, vozači mopeda i bicikala su dužni da ih koriste pod, naravno, zakonom utvrđenim pravilima: moraju biti stariji od 14 godina i imati vozačku dozvolu ili ukoliko nisu stekli pravo da polažu za vozačku dozvolu, a stariji su od 14 godina, trebaju potvrdu nadležne policije o poznavanju propisa o bezbjednosti saobrćaja u BiH”, pojasnio je za AA Mirzet Sarajlić, stalni sudski vještak saobraćajne struke.

MUP KS: Upotrebu e-romobila preciznije definisati

Dodao je da Zakon o uređenju saobraćaja Kantona Sarajevo (KS) pobliže i detaljnije opisuje Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini i KS je jedini kanton u FBiH koji ima ovakav zakon.

Zakonom o uređenju saobraćaja na području Kantona Sarajevo u članu 39. navedeno je da se “zabranjuje kretanje bicikla i mopeda na površinama koje su namijenjene za kretanje pješaka, kao i električnih balansirajućih skutera na jedan ili dva točka”.

Iz navedenog proizlazi da se predmetna vozila mogu kretati biciklističkom stazom, biciklističkom trakom i kolovozom, naveli su za AA iz MUP-a Kantona Sarajevo.

“Ukoliko postoje biciklističke staze, oni (vozači električnih romobila op.a.) moraju i dužni su ih koristiti i to desnim dijelom izgrađene staze. Ukoliko ne postoje, onda desnom ivicom kolovoza saobraćajnice kojom se kreću”, pojasnio je Sarajlić.

Kazna za nepoštivanje ove odredbe iznosi od 50 do 250 KM i propisana je istoimenim Zakonom u članu 109.

Na upit AA da li zakonski propisi regulišu posebno status ovih malih vozila, iz MUP-a Kantona Sarajevo su najavili da će uputiti upit Ministarstvu saobraćaja za njihovo mišljenje kada je u pitanju navedena kategorija vozila, jer su predlagači predmetnog zakona, te mogu tumačiti zakonsko određenje istog.

“Pored navedenog, uputit ćemo akt ispred MUP-a da se navedena problematika po pitanju korištenja i upotrebe pomenutih vozila preciznije definiše u zakonu”, naveli su iz kantontalnog MUP-a.

Neophodna izgradnja infrastrukture

Električni romobili su zasigurno sve češći odabir među korisnicima u potražnji za jeftinim i praktičnim prevoznim sredstvom. Mnogi ga nazivaju vozilom budućnosti, a tome svjedoči i primjetan razvoj tržišta.

Saobraćajni stručnjak Mirzet Sarajlić naglašava da struka podržavaja upotrebu svih ekološki održivih načina prevoza koji smanjuju gužve u užim gradskim jezgrama i manje zagađuju okoliš te se nada njihovoj sve većoj upotrebi, ali i izgradnji infrastrukture.

“To su, svakako, prema tendencijama razvijenih zemalja i zemalja regije, dalja izgradnja saobraćajne infrastrukture prilagođene ovim kategorijama, kao što su biciklističke staze, dakle odvojeni dio kolovoza namijenjen kretanjima bicikala, romobila i mopeda kao ekološki održivih vidova saobraćaja”, poručio je Sarajlić.