Distrakcija zbog mobitela novi “ubica” na evropskim cestama
Novoimenovani predsjednik Mreže evropskih prometnih policija (TISPOL) Paolo Cestra, izjavio je kako je novi “ubica” na evropskim cestama distrakcija, ponajviše uzrokovana korištenjem mobitela prilikom upravljanja vozilom, prenosi Anadolu Agency (AA).
“U Zagrebu je održan kongres TISPOL-a, Mreže evropskih prometnih policija. Jedan od uvodničara bio je novoimenovani predsjednik TISPOL-a Paolo Cestra, pripadnik italijanske policije. Upečatljiv dio njegovog govora bilo je imenovanje novog “ubice” na europskim cestama. Generalno gledano, do sada su glavni razlozi za najteža stradavanja u cestovnom prometu bili brzina, alkohol i nekorištenje komponenti pasivne sigurnosti. Unatrag nekoliko godina postajemo svjesni nove pošasti, ona se naziva distrakcija, a utjelovljena je kroz uređaje bez kojih nam je današnji život gotovo nezamisliv. Riječ je, naravno, o mobitelima”, saopćeno je iz MUP-a Hrvatske.
Općenito, pojam distrakcija se može prevesti kao nepažnja, a u prometnom kontekstu to znači, skretanje pažnje s vožnje, uzrokovane nekim događajem, objektom (uređajem) ili osobom unutar ili izvan vozila. Valja naglasiti da se prometni kontekst ne tiče samo vozača motornih vozila, nego je sveprisutan i kod pješaka, a nažalost vrlo često i kod vozača bicikala.
Kako je navedeno, događaju se razne distrakcije tijekom vožnje: jedenje, pijenje, pušenje, razgovor s putnicima u vozilu, ali niti jedna nije kao korištenje mobitela. Psihologijska struka se slaže da su razgovor mobitelom i upravljanje vozilima dvije kognitivno zahtjevne aktivnosti, odnosno da je za kvalitetan razgovor i upravljanje vozilom potrebna umna usredotočenost pa je jasno da se te dvije aktivnosti međusobno ometaju. S obzirom na navedeno, jasno je da je ozakonjena uporaba komunikacijskih uređaja korištenjem hands-free pomagala zapravo jedno prijelazno i nesvrhovito alibi rješenje.
S druge strane, naučnici su došli do spoznaje da razgovor sa suvozačem ima za razliku od razgovora telefonom, pozitivan utjecaj na vozača jer ga održava budnim i može mu ukazivati na uočene situacije na cesti i eventualno nešto korisno sugerirati.
S obzirom da je već opće poznata, doduše teško dokaziva, ali razumski jasna, opasnost od korištenja mobitela za vrijeme prometovanja u smislu teških stradavanja, apsolutno sveprisutna, a novija relevantna istraživanja obeshrabrujući govore o korištenju zakonski „sigurnih“ hands-free uređaja, najbolje rješenje bilo bi utišati mobitel i ne javljati se na njega tokom vožnje.