Da li je ovo gorivo vozila budućnosti?
Kupci koji žele da nabave nov automobil u SAD uglavnom imaju tri opcije – benzinac, benzinsko-električni hibrid, ili potpuno električno vozilo. Međutim, pojavila se i četvrta opcija – automobil na vodonik, za koji neki proizvođači smatraju da će biti gorivo budućnosti.
Toyota je lansirala svoj model Mirai još od 2014, ali do sada je prodato oko svega 4.000 tih vozila na vodonične ćelije. Predsjednik japanskog proizvođača, Takeshi Uchiyamada, ipak je ubijeđen da će vodonične gorivne ćelije biti tehnologija koja će pokretati automobile budućnosti – vozila koja neće emitovati štetne gasove.
“Moramo da razmotrimo dvije glavne stvari. Prvo, kako da stvorimo društvo sa manjom emisijom ugljen-dioksida. Druga stvar je obezbijediti stabilan izvor energije za budućnost. Imajući to u vidu, vodonik ima ogroman potencijal”.
Vodonične gorivne ćelije funkcionišu na principu mješavine vodonika sa kiseonikom iz vazduha, iz koje se zatim stvara elektricitet za pokretanje motora. Nema izduvnih gasova, a jedino što se emituje su elektricitet, toplota i voda.
“Vodonik je svakako pogodniji za korisnike od električnih vozila. Vozna autonomija je duža, a potrebno je isto vremena da se auto napuni vodonikom kao što je potrebno da se napuni benzinom”.
Pogodnija u teoriji, ali u stvarnosti u Sjedinjenim Državama postoji samo mali broj vodoničnih stanica. Ta vozila su takođe znatno skuplja od električnih ili hibridnih.
“Izgleda da je moguće. Ako bi mogla da se modernizuju u priuštiviju tehnologiju za masovnu proizvodnju, onda bi mogla da postanu popularnija. Ali, teško je reći jer su navike našeg društva duboko ukorijenjene u ono što znamo, a to su benzin i električna vozila”, ističe Joseph Capparella iz časopisa Car and Driver.
Toyota je objavila da želi da proda 30.000 automobila na vodonične ćelije do 2020.
Krajnji cilj je da se emisije štetnih gasova vozila ove kompanije do 2050. godine smanje za 90 odsto u odnosu na nivoe iz 2010.