“Crna tačka” Balkana: Na ovoj dionici se desi 20 nesreća godišnje
Duž Sićevačke klisure, koja je do završetka Koridora 10 jedina opcija za one koji preko Beograda, Niša i Sofije putuju do Istanbula, samo na polovini bližoj Nišu godišnje se dogodi oko 20 saobraćajnih nezgoda i nesreća, pokazuju podaci saobraćajne policije u Nišu.
Najčešći uzroci nezgoda i nesreća na putu između Niša i Pirota, kako su u policiji rekli za Anadolu Agency (AA), su neprilagođena brzina, nedržanje potrebnog odstojanja od vozila ispred, te nedržanje desne strane u smjeru kretanja. Ovo ukazuje na zaključak da vozači, posebno profesionalni koji voze duge dionice, dovedu sebe u situaciju da zbog umora ili nedostatka sna izgube koncentraciju, pređu na lijevu stranu puta i tako u opasnost dovedu sebe, druge vozače i putnike.
Zato saobraćajna policija posebnu pažnju posvećuje provjeri toga da li profesionalni vozači poštuju obaveze o pauzama i odmoru uvidom u tahograf, uređaj koji bilježi brzinu, pređeni put, vrijeme vožnje, ali i odmora i čekanja.
“Najduže dnevno radno vrijeme člana posade, uključujući i prekovremeni rad, ne smije da bude duže od 14 sati u periodu od 24 sata. Ako član posade vozila obavlja noćni rad, radno vrijeme ne smije da bude duže od 10 sati tokom perioda od 24 sata”, propisuje Zakon o radnom vremenu posade u drumskom prevozu i tahografima.
Isti zakon propisuje i obavezne pauze:
“Najkasnije nakon perioda upravljanja vozilom od četiri sata i 30 minuta, vozač mora da koristi neprekidnu pauzu od najmanje 45 minuta, osim ako ne započinje sa korištenjem dnevnih ili nedjeljnih odmora.”
A restorana sa prenoćištima za dnevne i noćne pauze duž Sićevačke klisure ima sasvim dovoljno. Pošto im gosti najčešće, kako kaže konobar restorana “Šerif” kod sela Prosek, dolaze iz Turske, i jelovnik im se nudi na maternjem jeziku.
Statistika niške policije pokazuje da je za period od početka 2014. do kraja oktobra 2016. godine u 49 nezgoda i nesreća na ovoj dionici međunarodne magistrale E-80 učestvovalo 59 putničkih i 22 teretna vozila, pet autobusa, traktor i motocikl. U 35 nezgoda bilo je materijalne štete bez ljudskih žrtava, dok je u njih 14 jedan motociklista poginuo, 35 ljudi je lakše, a pet teže povrijeđeno.
Među lakše povrijeđenima, njih 20 su državljani Srbije, 12 Afganistana, dva Bugarske i jedan Turske. Teške povrede u ovim nezgodama dobila su dva državljana Srbije, dva Avganistana i jedan Bugarske.
Iz saobraćajne policije svim vozačima kroz Sićevačku klisuru savjetuju da se prodržavaju zakona, propisa i znakova.
“Svim učesnicima u saobraćaju koji prolaze kroz Sićevačku klisuru savjet je da prilagode brzinu kretanja svojih vozila osobinama i stanju puta, vidljivosti, kiši, snijegu i ledu na kolovozu, stanju vozila i tereta, gustini saobraćaja i drugim uslovima”, poručuju iz saobraćajne policije Policijske uprave u Nišu.
Dodaju da se u ovo doba godine zahtijeva poseban oprez zbog učestalijih odrona. Ako se procjene “Koridora Srbije” pokažu tačnim, ovaj put će problem vozačima stvarati samo do kraja naredne godine, za kada se očekuje završetak 86 kilometara dugog auto-puta istočnog kraka Koridora 10, koji se gradi duže od šest godina. Ovo bi, prema najavama, trebalo da omogući da se od Niša do bugarske granice stiže za sat vremena.