“Baba ga vozala”: Kako prepoznati dobro polovno auto
Loš motor, nepouzdane kočnice, lažirana kilometraža… U sto džakova polovnih automobila krije se isto toliko mačaka, okom laika nevidljivih, na koje se kupci pecaju.
Ko će bolje dati savjet kako otkriti falinku polovnjaka ako ne ljudi čija je automobil profesija, i za volanom, i pod haubom, i u kanalu – najtrofejniji automobilista Jugoslavije Milun Vesnić i njegov nasljednik na pobjedničkim postoljima Milovan – Mikica Vesnić.
Njih dvojica su automobilski šampioni, ali i vlasnici jednog od najpoznatijih auto-servisa u zapadnoj Srbiji.
Milun Vesnić je 18 puta bio prvak SRFJ, dvostruki šampion Balkana i prvi dobitnik dijamantske kacige. Mikica je 13 puta bio državni šampion, četiri puta prvak centralne Evrope, vlasnik dijamantske i četiri zlatne kacige. Oni za čitaoce “Blica” otkrivaju na šta treba da obrate pažnju.
Šta znači boja dima
Da li curi ulje, mada to nije uočljivo golim okom, uzbrdica je opet najbolji test. Pod punim gasom se treba osvrnuti i pogledati da li ima dima. Ako je dim crn, to je naznaka problema sistema za ubrzigavanje goriva, ako je dim plav, ne valja ili turbina ili motor, pričaju Vesnići.
Mora da pali na hladno
Najbolje je, pričaju obojica, prije kupovine konsultovati majstora, što nije veliki trošak. Ipak, za one koji neće nad kanal kod mehaničara, Vesići imaju savjete kako otkriti lako uočljive boljke automobila. Prvo i osnovno – ako je motor opran i suv, ne treba vjerovati da je ispravan i da iz njega ne curi ulje ili antifriz.
– Ako automobil kod hladnog starta odmah upali, to je prvi pokazatelj da su motor, akumulator i anlanser u dobrom stanju – objašnjavaju Vesnići.
Kako provjeriti plivajući zamajac
Ispravnost plivajućeg zamajca, koji nimalo nije jeftin, može se provjeriti na sljedeći način: Kada vozilo radi u mjestu, treba nagaziti, pa pustiti kvačilo. Ako u se u stanju puštenog kvačila vozilo trese, a pritisnutog prestaju vibracije – postoje problemi sa plivajućim zamajcem.
Servisna knjižica i bajka o babi iz Njemačke
– Osnov svega je servisna knjižica. Ako prodavac nema originalnu, to u 99 odsto slučajeva znači da je vraćena kilometraža ili podmlađena godina proizvodnje. Uz to ide i priča trgovca “vozila ga baba iz Njemačke” – objašnjava Milun Vesnić.
Ni prva lekcija, dopunjuje otac Milovan, ne mora biti Sveto pismo jer se originalne servisne knjižice lažiraju, čak i u Njemačkoj, toliko vjerno, da je falsifikat često nemoguće prepoznati.
– Najpouzdanije je kupovati automobil od prvog vlasnika koji je automobil kupio u Srbiji, i ima knjižicu od nultog kilometra do trenutka prodaje, ili od oficijelnog distributera koji ima elektronsku servisnu knjižicu u kojoj svaka popravka ostaje u bazi podataka – kaže Milovan.
Obavezno kod majstora
I pored detalja o ispravnosti automobila koje kupac može sam provjeriti, Milun i Mikica Vesnić preporučuju: Prije nego što padne ruka ruci, vozilo treba da pogleda mehaničar.
– U suprotnom, to je isto kao kad bolestan čovjek sam sebi daje dijagnozu i prepisuje lijekove. Bolje je kod majstora – i zbog bezbjednosti i zbog troškova, jer neprovjeren polovnjak može da košta mnogo više nego što je plaćen – dobronamjerno vele vlasnici mnogih pobjedničkih postolja automobilskih trka.
Kočnice i limarija
– Stajni trap – amortizeri, viljuške, jabučice, spone – probaju se na neravnom putu. Ispravnost kočnica, kod automobila koje imaju ABS, može se provjeriti naglim stiskom na papučicu. Ako se pod nogom osjeti podrhtavanje, to znači da točkovi neće zablokirati, odnosno da su kočnice ispravne – poručuju dva asa automobilskog sporta.
Limarija je, kažu, i te kako pogodna za šminku, i njeno pravo stanje mogu utvrditi samo majstori.
Unutrašnjost
Tapacirani dijelovi – volan, papučice, ručica za ručnu kočnicu, koji na prvi pogled mogu da odaju utisak očuvanog polovnjaka, i te kako mogu da sakriju habanost automobila jer su to elementi koji se mogu reparirati i sakriti stanje u kome se vozilo nalazi.
Probna vožnja otkriva mnogo
– Za sve ostalo što laik može uočiti, potrebne su probne vožnje. Najpoželjnije je uzbrdicom. Na takvoj deonici se najbolje isprati strelica za grijanje koja pokazuje u kakvom su stanju motor ili termostat ili ventilator. Kod turbo-dizela, ako na uzbrdnom putu ne postoji konstantnost u radu, to je simptom da turbina ili prateći senzori nisu u redu – savjetuju Vesići.