direktne i indirektne štete
Zbog koronavirusa najviše trpe turizam, transport i prerađivačka industrija
Prema podacima Vanjskotrgovinske komore BiH, a kada su u pitanju tržišta, izvoz iz Bosne i Hercegovine u Kinu i dalje bilježi rast od 5,5 posto, a u padu je uvoz za 4,5 posto
Koliki je iznos direktnih i indirektnih šteta zbog koronavirusa u BiH, posebno kada je u pitanju poslovanje kompanija, još se sa sigurnošću ne zna precizno, ali prema preliminarnim pokazateljima zasigurno je da će pojedine industrije, kao što su turizam, transport i prerađivačka industrija, zabilježiti lošije poslovne rezultate u odnosu na isti period prethodne godine.
Prema podacima Vanjskotrgovinske komore BiH, a kada su u pitanju tržišta, izvoz iz Bosne i Hercegovine u Kinu i dalje bilježi rast od 5,5 posto, a u padu je uvoz za 4,5 posto.
Na tržište Italije, prema preliminarnim pokazateljima, u prva dva mjeseca ove godine izvezeno je robe u ukupnoj vrijednosti 173,11 miliona KM, što pokazuje pad izvoza od 38,67 miliona KM ili 18,26 posto manje u odnosu na isti period prethodne godine.
U ovoj godini smo iz Italije uvezli proizvoda u ukupnoj vrijednosti 228,67 miliona KM, što je manje za 18,67 miliona KM ili 6 postomanje u odnosu na 2019. godinu.
Ovakve promjene u vanjskotrgovinskoj razmjeni rezultirale su smanjenjem obima vanjskotrgovinske razmjene BiH s Italijom za 54,23 miliona KM, i prema preliminarnim podacima u ovoj godini obim iznosi 401,73 miliona KM.
U odnosu na prošlu godinu nije se promijenila struktura razmjene, ali su svi najznačajniji izvozni proizvodi izvezeni u manjoj vrijednosti, što bi se moglo pripisati utjecaju epidemije koronavirusa na globalnu ekonomiju, podsjećaju iz VTKBiH.
Pored navedenog, u Bosni i Hercegovini su najviše pogođeni sektori turizma i transporta, a potom se pojavljuju kompanije koje se bave industrijskom proizvodnjom zbog sprečavanja nabavke repromaterijala iz određenih zemalja. Problemi koji se realno javljaju jeste kretanje poštanskog prometa, zbog bojazni od prenosa virusa, te se prelazi se na online finansijsko poslovanje.
Kada je u pitanju sam transportni sektor, koji bilježi određene probleme zbog usporavanja kretanja preko granica i pojačajnih prekograničnih sanitarnih i medicinskih kontrola, može se kazati da se prema broju izdatih bilateralnih dozvola koje se odnose na Republiku Italiju, zaključno s 10.03., a prema informacijama državnog ministarstvo prometa i komunikacija, ne bilježi se pad iskoristivosti tih dozvola. U narednom periodu ovo kretanje, kako se navodi iz VTKBiH, pratit će se gotovo na svakodnevnoj bazi.
Međutim, problemi koju nastaju jesu usporavanje kretanja roba, posebno jer su organi Republike Slovenije , Hrvatske, Austrije i Bosne i Hercegovine pojačali svoje mjere na granicama.
Vanjskotrgovinska komora BiH se obratila Međunarodnoj uniji cestovnih prijevoznika (IRU) pri čemu je dobila određene podatke o transportu na pojedinom tržištima, a koji su zanimljivi za bosanskohercegovačko okruženje.
VTKBiH dobila je i uputstvo Federalnog ministarstva zdravlja vezano za provedbu nadzora putnika u međunarodnom prometu i prijevozu roba.
Kako bi dobili preciznije podatke i na dnevnoj bazi pratili što se dešava na tržištu, Vanjskotrgovinska komora BiH je na web stranici objavila Upitnik i isti distribuirala na adrese određenom broju kompanija.
Prema analizi do sada zaprimljenih upitnika, ustanovljeno je da najviše problema ima u sektoru transporta, skladištenja i logistike. Što se tiče utjecaja koronavirusa na poslovanje, njih 90 posto je navelo da osjeća određene probleme, ali da nemaju radnika u samoizolaciji.
Kompanije su u primjedbama navele, između ostalog, probleme u transportu roba, zadržavanje na granicama, te problem u poštanskom prometu jer određene pošte ne žele da prihvate pošiljke koje dolaze iz ugroženih područja.
Komora će sve nove informacije objaviti na web stranici i poziva privrednike da ispune Upitnik i dostave svoje komentare i primjedbe kako bi zajednički dali doprinos praćenju ove situacije i svi se između sebe adekvatno informirali.