zvanični podaci
Uvoz automobila u BiH pao za dvije trećine, ali cijene nisu
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, na domaće tržište od januara do kraja juna uvezeno je ukupno 17.499 automobila, od čega 14.600 polovnjaka
Uvoz vozila na tržište BiH za šest mjeseci ove godine skliznuo je za oko 62 posto, a trgovci četvorotočkašima tvrde da je razlog za to epidemija korona virusa zbog koje je potražnja za automobilima preko noći drastično smanjena.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, na domaće tržište od januara do kraja juna uvezeno je ukupno 17.499 automobila, od čega 14.600 polovnjaka. Ukupna vrijednost svih uvezenih vozila iznosila je 294,9 miliona KM, a uvoznici su na njih platili dažbine u iznosu od 54 miliona maraka.
Podaci UIO pokazuju da su u istom periodu prošle godine na tržište BiH uvezena 45.854 automobila vrijedna 469,4 miliona maraka. Od tog broja, 41.255 se odnosilo na uvoz polovnih automobila.
Direktor prodaje “Verano motorsa” Mirko Ćosić kaže da pad potražnje nije mimoišao ni njihovo preduzeće.
“Imamo pad kao i ostali u našoj branši. Puna dva mjeseca smo bili zatvoreni, nismo radili, tako da posmatrajući prvih šest mjeseci ove godine, prodaja je pala nešto iznad 30 odsto u odnosu na isti period lani. Međutim, kada smo ponovo počeli sa radom, moram reći da smo, s obzirom na situaciju, zadovoljni brojem prodatih automobila tokom maja i juna, a evo, sada i jula. Osjetno je potražnja smanjena, ali imamo nekih ranije ugovorenih poslova koji to balansiraju” – rekao je Ćosić.
Direktor sarajevskog salona “Herc auto” Sevdalija Bajrić kaže da je prodaja vozila prepolovljena.
“Mnogi građani su ostali bez posla, ekonomija je u padu, malo ko se usuđuje podizati kredite, a i oni koji imaju nešto ušteđevine čuvaju taj novac za ne daj bože. Zbog svega toga poslovanje auto-kuća je i te kako ugroženo i vjerujem da će mnogi odustati od ovog posla” – priča Bajrić i dodaje da vrhunac krize kada je u pitanju prodaja automobila očekuje od novembra.
Sevdalija Bajrić kaže da, uprkos smanjenoj potražnji, nije došlo do pojeftinjenja vozila.
“Cijene nisu mijenjane na Zapadu, odakle uvozimo vozila, tako da ni mi generalno nismo mogli oboriti cijene. Placevi na kojima je bilo dosta zaliha išli su na spuštanje cijena, ali to je neznatno” – rekao je Bajrić i dodao da građani uglavnom biraju jeftinija vozila.
U auto-kući “Braća Đukić” kažu da su negativni brojevi rezultat krize izazvane epidemijom virusa korona koja je srozala kompletnu ekonomiju.
“Pad prodaje je i te kako osjetan u odnosu na raniji period i procentualno se kreće između 30 i 40 posto. Ista situacija je i u evropskim zemljama, svugdje bilježe negativne rezultate” – priča trgovac u auto-kući “Braća Đukić” Željko Vaslić.
Prema njegovim riječima, prodaja je ranijih godina u ljetnim mjesecima tradicionalno bila dobra, ali sada je slika potpuno drugačija.
“Januar i februar su uvijek tanki, tako je bilo i ove godine, ali taman kada smo u martu očekivali da prodaja procvjeta, desio se virus. Građani koji su imali budžet za kupovinu ili zamjenu vozila odustali su od tih planova. Ljudi su u grču zbog bolesti i svi čekaju neke bolje dane” – ističe Vaslić.