Profesionalni vozači masovno odlaze u Njemačku gdje zarađuju 2.500 eura
Ukoliko se ne zaustavi odlazak vozača iz BiH u inostranstvo, uskoro neće biti dovoljno profesionalaca za volanom koji će raditi u transportu robe i putnika, a autobusi i kamioni stajat će na parkingu, kažu stručnjaci iz te oblasti.
“Šta meni vrijedi 15 godina iskustva u vožnji, položena licenca i škola kad živimo tu gdje živimo i ne mogu zaraditi od posla vozača? Ali zato u jednom Oslu, Frankfurtu ili Geteborgu živiš i radiš kao ljudsko biće. Evo, počeo sam učiti i njemački jezik”, ispričao je Dragan M., vozač kamiona iz Prijedora, koji sada radi u Sloveniji, ali planira ići dalje za Njemačku, pišu Nezavisne novine.
Da BiH ostaje bez sve više profesionalnih vozača, jer su nezadovoljni platama i tretmanom u transportnim preduzećima i kod domaćih prevoznika, potvrđuju iz Udruženja vozača i automehaničara gradskog i prigradskog prevoza putnika iz Banje Luke.
“Vozači masovno odlaze. To više nije stvar izbora, nije hir, ne želi niko biti podstanar u nekoj sobici u inostranstvu, nego je puko moranje. Ovdje su uslovi loši i vozači da bi prehranili svoje porodice odlaze ‘preko'”, rekao je Dragan Podraščanin, potpredsjednik Udruženja.
On je dodao da poznaje mnoge šofere koji su dali otkaz kod banjalučkih prevoznika i koji su otišli, a da to nisu samo mlađi momci, već i oni sa mnogo staža za volanom.
Vladimir Grbić, predsjednik prevoznika Republike Srpske, kaže da su niske plate i nestašica posla u BiH glavni uzroci odlaska vozača.
“Skoro je jedan vozač otišao u Njemačku i tamo radi za platu od 2.500 eura, dok je kod nas plata najviše oko 1.000 maraka. Ako se nešto ne uradi, ostaćemo bez ovog kadra. Mi smo Ministarstvu saobraćaja i veza RS i Privrednoj komori predočili da je to jedan od gorućih problema. Nismo dobili nikakav odgovor niti pomoć da se vozači zadrže”, naglasio je Grbić.
On je rekao da prema evidenciji koju imaju od prevoznika u Republici Srpskoj, skoro svaki prevoznik čiji šofer ode u Njemačku, Sloveniju, Kanadu, Ameriku, taj autobus i kamion bude parkiran u dvorištu jer ne mogu naći adekvatnog vozača.
“Jedan od razloga što ne možemo podići cijenu prevoza je i prisustvo nelegalnih prevoznika koji nemaju licencu, imaju neprijavljene šofere i u startu su jeftiniji od registrovanih prevoznika. Mi vozimo po istoj cijeni koja je bila i prije deset godina, kada je gorivo bilo 1,20 i sada kad je 1,79 i kad bude 2,50 KM. Kada ne možemo povećati cijenu prevoza, ne možemo biti konkurentni i platiti vozača više da bismo ga zadržali ovdje”, pojasnio je Grbić, naglašavajući da bi mogli podići plate vozačima kada bi institucije imale razumijevanja.
Ahmedin Šabanagić, direktor “Autoprevoz-busa” Mostar, potvrđuje da se i mostarski šoferi opredjeljuju za “put inostranstva”.
“Kad raspišemo konkurs za pravnike, dođe ih 30, a na konkurs za vozače samo nekoliko. Evo, neki dan smo primili pet šofera koje smo jedva našli. Potražnja je veća nego ponuda”, rekao je za Šabanagić.