Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Uloženo 14 miliona KM

Obnovljena višegradska pruga neisplativa i nakon 15 godina

pruga ilu

S obzirom da organizovane turističke ture vozom polaze iz Mokre Gore, sav novac ide “Srbija vozu” i srbijanskim tur operaterima

Iako su prije više od petnaest godina Željeznice Republike Srpske, zajedno sa Vladom RS uložile oko 14 miliona KM u rekonstrukciju pruge od Višegrada do Mokre Gore u Srbiji, ovaj bh. entitet još nema nikakvu finansijsku dobit od tog projekta. I dalje nema redovne linije, već samo čarter polasci za organizovane grupe koje zakupe cijelu kompoziciju.

Realizacija projekta je započela u julu 2004. godine, a dužina obnovljene pruge iznosi 19 km. Rekonstrukcijom pruge obuhvaćena je izgradnja pružnog kolosjeka, rekonstrukcija stanične zgrade u Dobrunu, kao i izgradnja kolosjeka u stanicama Vardište, Dobrun i Višegrad. U okviru projekta obnovljeno je i 12 mostova, 9 tunela, 8 km potpornih zidova uz kompletnu dužinu pruge, kao i 62 propusta.

Iz Željeznica kažu da se jedini prihod ostvaruje kroz cijenu pristupa infrastrukturi Željeznica Republike Srpske, koju ŽRS naplate od “Srbija Voza”. No, taj prihod nije dovoljan čak ni za godišnje održavanje, koje iznosi oko 100 hiljada KM.

Finansijski iznos najma infrastukture u ovom slučaju za Željeznice Republike Srpske je zanemarljiv, i ne može pokriti troškove koje iziskuje održavanje”, ističu iz ŽRS.

Kako su rekli, o isplativosti funkcionisanja pruge uzanog kolosjeka za Željeznice Republike Srpske, ne može se govoriti dok se u potpunosti ne stvore uslovi za realizaciju zajedničkog projekta u kome bi pored željezničkih preduzeća učestvovale vlade RS i Srbije, lokalne zajednice kroz koje prolazi pruga, kao i tur operateri.

Republika Srpska ne ostvaruje prihode ni od prodaje karata. S obzirom da organizovane turističke ture vozom polaze iz Mokre Gore, sav novac ide “Srbija vozu” i srbijanskim tur operaterima.

Iz ŽRS su istakli da je na nedavnom sastanku u Višegradu dogovoreno da osposobe tri uskotračna putnička vagona, koja bi početkom iduće godine iznajmile „ Srbija vozu“.

Dodali su da je za uspostavljanje redovnog saobraćaja na pruzi uzanog kolosjeka, osim velikih ulaganja u infrastrukturu i vozna i vučena sredstva, neophodno imati i dovoljan broj putnika, kako bi se moglo govoriti o aktiviranju redovnog saobraćaja, te isplativosti i zaradi.

Interesovanje građana za ovakve turističke ture, ističu iz Turističke organizacije Višegrad, svakako postoji.

“Svaki put nakon medijskih priča o pokretanju pruge i vožnji, nama u TO Višegrad danima se javljaju građani BiH i regije, raspitujući se za cijene karata i polaske vozova. A onda im nažalost moramo objašnjavati da još uvijek nema redovnih polazaka”, kažu iz TO Višegrad.

Osim domaćih i regionalnih turista, ističu iz Organizacije, redovnim saobraćajem pruga bi sigurno u dosta većoj mjeri privukla turiste iz Zapadne Evrope, posebno visokoplatežne goste iz Njemačke, Švajcarske i Velike Britanije, koji imaju mnogobrojna udruženja ljubitelja starih željeznica. Kako kažu, za ovaj vid turizma izuzetno su zainteresovani i turisti iz Republike Kine koji, zahvaljujući ukidanju viza od 2018. godine, u sve većem broju posjećuju BiH.

“Idealno bi bilo kada bi i Željeznice RS i Železnice Srbije uvele redovne polaske, tako da bar svaki dan bude po jedna vožnja s polaskom iz Višegrada i jedna s polaskom iz Mokre Gore”, istakli su iz Turističke organizacije.

Ipak, iako su nakon deceniju i po konačno dogovoreni naredni koraci, iz TO kažu da je potrebno još bar nekoliko godina kako bi se došlo do ozbiljnih finansijskih rezultata, kako za Željeznice, tako i za Višegrad.