zenica - žepče
Novi kilometri na koridoru Vc, stare navike: “Probit ćemo rokove za godinu i po dana”
Kada bi trebao biti izgrađen i koja je dinamika radova na trasi kod Zenice?
Bosna i Hercegovina se 1997. godine obavezala da će izgraditi trasu koridora Vc kao dio Panevropskog koridora. Dvije decenije od postavljanja kamena temeljca, sa izgrađenih oko 113 kilometara, tek smo na pola puta. Kada bi trebao biti izgrađen i koja je dinamika radova na trasi kod Zenice?
Kod Zenice se na 4 dionice gradi 19 kilometara autoputa prema Žepču. Završetak radova na dvije dionice bio je planiran ove godine, no dinamika radova je takva da će rok biti probijen, dok je kraj radova za preostale dvije dionice planiran 2024. godine.
Još neizgrađenim dijelom autoputa prošla je i ekipa Federalne televizije. Na poddionici Ponirak – Vraca prvi značajniji objekat je tunel Zenica. Sa 3.360 metara trenutno je najduži probijeni tunel, no preostalo je još mnogo posla za graditelje.
“Radovi na na desnoj i lijevoj tunelskoj cijevi će se intenzivirati sljedećeg mjeseca uvođenjem dvije dodatne oplate za betoniranje cijevi. Lijeva će se betonirati i sa jedne i druge strane“, navodi Elmin Škulj, predstavnik Euroasfalta
Izgradnja ne ide lako, s obzirom na to da se trasa provlači kroz uzak prostor u dolini rijeke Bosne. Preko 500 radnika svakodnevno gradi, no geomorfološki i geografski uslovi primorali su inženjere na gradnju 2 velika tunela i 12 mostova.
“Problemi se rješavaju. Za dionice Vranduk – Ponirak i Ponirak – Vraca je izvjesno da ćemo probiti rokove za godinu i po dana. To ništa ne znači posebno jer je to jedna cjelina. Petlja se nalazi u Golubinju tako da će to biti jedan prostor kad se bude otvaralo“, ističe Ahmed Mušija, predstavnik JP Autoceste FBiH.
Ništa manje nije zahtjevno ni na poddionici dugoj 5,3 kilometra kojom se izlazi iz vrandučke kotline.
Kako navode iz azerbejdžanskog Azvrita, trenutno se izvode radovi na tunelu Vranduk i sektorima 4 i 5 ove dionice – a najzahtjevnije je bilo izraditi tunel kao i iskop i zaštitu kosinu te armirano tlo.
Po završetku izgradnje ovih poddionica od Zenice prema Žepču, trasa budućeg autoputa bit će duga oko 19 kilometara – to znači da će put od Zenice prema Žepču po završetku 2024. godine biti kraći za oko 17 kilometara.
Preduslov za funkcionalnost je izgradnja više od 11 kilometara od Nemile do Poprikuša. Prvi put na gradnji autoputa u našoj zemlji ispit će polagati radnici turske kompanije HGG.
„Radimo na dionici Nemila – Vranduk dužine 5,7 kilometara, gradimo kamp, za 10 dana iz Turske će doći 80 mašina i 200 radnika koji trebaju izgraditi dionicu do februara 2024. godine“, istakao je Oktay Ateş, predstavnik HGG-a.
Kao prioriet u gradnji, iz Autocesta FBiH akcenat je stavljen na trasu od Poprikuša do Putnikovog brda dugu preko 40 kilometara. No, građani će vožnju do Doboja još pričekati. Za sada su povezani Zenica i Sarajevo, a napreduje se i prema Konjicu. Dvije decenije od početka radova još nije spojena trasa 335 kilometara od Bijače do Svilaja na što se na evropskom putu Bosna i Hercegovina bez autoputa obavezala.
Jasno je da Bosna i Hercegovina kasni za izgradnjom autoceste na Koridoru Vc, no ohrabrujuće su najave da je pored dionica u izgradnji na jugu i u centralnom dijelu države planiran i investicijski ciklus u Federaciji vrijedan oko 2,5 milijarde za gradnju preko 80 kilometara.
To praktično znači da se autoput konačno treba početi spajati od sjevera ka jugu. Uskoro će, prema najavama Autocesta Federacije, biti okončane tenderske procedure za dionice Putnikovo brdo – Medakovo i Mostar jug – Kvanj, i novih je to 18 kilometara u izgradnji. U drugoj polovini ove godine najavljen je i investicijski ciklus za izgradnju oko 66 kilometara, a u toku su pripremne aktivnosti za gradnju. Pored 34 kilometra od Žepča prema Doboju, 32 kilometra planirana su za gradnju dionica na jugu, tačnije kod Mostara, ali i tunela Prenj, koji će sa 12 kilometara biti najduži tunel u ovom dijelu Evrope i praktično se po njegovom završetku u narednih okvirno 6 godina očekuje završetak gradnje Koridora Vc.
„U ovim poslovima najvažnije je obezbijediti izvore, jer ništa se neće dogoditi ako se ne obezbijede pare. Ostaje samo dionica od Bradine do Ovčara, 11 km, za koju nisu obezbijeđeni izvori. Za sve drugo jesu. U tom pogledu bi bilo završeno pitanje Koridora Vc, a nakon toga da li će se izgraditi za 5 ili 6 godina – mislim da je manje važno. Tunel Prenj ovog momenta otvoren je za glavni projekat. Godinu dana od danas trebali bismo imati mogućnost da ugovorimo tunel Prenj“, kazao je premijer FBiH Fadil Novalić (SDA).
Izgradnja cjelokupne trase autoputa na koridoru Vc. Okvirni rokovi su do 2028 godine. Prema riječima premijera Fadila Novalića, Vlada osigurala je izvore finansiranja kroz međunarodne kreditne fondove. Ostaje pitanje kako će globalna inlacija utjecati na dinamiku radova.