“Nezapamćen podatak”: Prazne ležaljke i crne prognoze za hrvatski turizam
Ove godine hrvatskom turizmu ne cvjetaju ruže, barem ako je vjerovati onim crnim izvještajima da je ove godine bilo manje turista nego prošle što je nezapamćen podatak.
Međutim, kao i mnogo toga u Hrvatskoj, rijetki se upuštaju u dubinske analize naših posjetitelja. Analiza Instituta za turizam pokazala je da čak 85% turista u Hrvatsku dolazi cestom, pa tako gotovo svakodnevno svjedočimo golemim gužvama na autocestama.
A ipak naši ministri nisu ni prstom makli da se nešto promijeni po tom pitanju. Izostala je analiza utjecaja na prometnice, nemamo studiju utjecaja na okoliš, nemamo čak ni natruhe plana kako smanjiti gužve. Isto istraživanje je pokazalo da je internet glavni izvor informiranja o Hrvatskoj za gotovo polovicu naših posjetitelja, oko 44%, a tek iza toga dolaze mediji, pa preporuke porodice…
Tokom Svjetskog prvenstva u Rusiji nadaleko i naširoko se pisalo koliko se priča o Hrvatskoj, a prije samog SP-a su hrvatski mediji upozoravali da ne postoji nikakva strategija kako kapitalizirati sve to.
Spomenimo samo ovo – o Hrvatskoj je tokom Svjetskog prvenstva napisano više tekstova nego u razdoblju od samostalnosti pa do SP-a. Milioni i milioni ljudi su se raspitivali o Hrvatskoj, a mi im nismo mogli ponuditi adekvatne informacije.
A zašto je strategija bitna? Pogledajte brojke. U Hrvatsku je 27% turista došlo šest ili više puta, a 40% posjetitelja zarađuje 4000 eura mjesečno ili više. A prosječna potrošnja nije ni približna mjesečnoj plaći. Ljudi koji godinama dolaze u Hrvatsku, ljudi koji imaju goleme plaće – goleme za hrvatske prilike, i dalje troše relativno mizerne iznose.
Kad pogledate da gotovo dvije trećine gostiju nema nikakvu zamjerku na svoj odmor u Hrvatskoj, moramo postaviti pitanje zašto ne troše više novca. Najveći dio potrošnje individualnoga gosta odlazi na smještaj i hranu u samom smještaju, a samo 13 eura troši na hranu i piće izvan smještaja. To znači, da malo karikiramo, gost popije jednu kafu na Stradunu.
Prema podacima Instituta za turizam, gosti su najlošije ocijenili programe za loše vremenske prilike. U tome se krije sva problematika hrvatskog turizma. “Imamo sunce i more, još da imamo plan što gostu ponuditi kad pada kiša, gdje bi nam bio kraj”, pitaju se hrvatski mediji.