Milinić za Fokus.ba: Investitorima nudimo 250 lokacija iz svih dijelova BiH
Trenutno stranim investitorima nudimo oko 400 pripremljenih investicionih projekata i oko 250 investicionih lokacija iz svih dijelova Bosne i Hercegovine, izjavio je u intervjuu za Fokus.ba Gordan Milinić, direktor Agencije za unapređenje stranih investicija u BiH (FIPA).
Milinić je govorio i o planovima agencije u ovoj godini, potencijalnim većim investicionim projektima te aktivnostima koje su potrebne državi BiH da bi unaprijedila nivo investicija.
Kakvi su planovi FIPA-e u 2017. godini i koji su to oblasti u kojima BiH može mnogo ponuditi za potencijalne investitore?
Mi ćemo u 2017. godini staviti fokus na promoviranje energetike, turizma, poljoprivrede i prehrambene industrije, metalnog sektora i investicionih lokacija (poslovnih zona, objekata, zemljišta) zbog realnih mogućnosti koje ovi sektori nude stranim ulagačima, kao i druge sektore za koje investitori iskažu interes u suradnji sa ostalim nadležnim institucijama za privlačenje stranih ulaganja u BiH.
Već je dogovoreno nekoliko privrednih susreta u Njmačkoj u 2017. godini, uključujući i obavljanje direktnih posjeta njemačkim firmama iz oblasti poljoprivrede kojima ćemo nuditi naše projekte. Također nam je cilj posjetiti nekoliko italijanskih firmi kojima bismo ponudili projekte iz oblasti poljoprivrede.
Osim prezentiranja navedenih sektora, aktivnosti FIPA u ovoj godini će također biti usmjerene na uspostavljanje novih i održavanje kontakata sa potencijalnim i postojećim stranim investitorima, posrednicima, predstavnicima institucija u zemlji i inostranstvu, međunarodnim organizacijama kao i drugim vladinim i nevladinim institucijama i kompanijama, koji direktno ili indirektno mogu uticati na proces donošenja odluka o investiranju. Trenutno u našoj bazi podataka imamo 6.760 potencijalnih investitora širom svijeta, sa kojima stalno kontaktiramo i nudimo im naše investicione projekte i pomoć u započinjanju biznisa u Bosni i Hercegovini.
Također ćemo nastaviti sa prikupljanjem investicijskih projekata, te ćemo jačati suradnju sa svim nosiocima projekata bilo da se radi o institucijama ili kompanijama. FIPA trenutno stranim investitorima nudi oko 400 pripremljenih investicionih projekata i oko 250 investicionih lokacija iz svih dijelova Bosne i Hercegovine.
Uz navedene aktivnosti mi ćemo nastaviti sa predlaganjem mjera za unapređenje poslovnog ambijenta, što je preduvjet za dolazak značajnijeg priliva stranih ulaganja. Bez unapređenja poslovnog ambijenta, neće biti ni stranih investitora.
Pored navedenih aktivnosti, predložili smo nadležnim organima BiH i sljedeće mjere u 2017. godini: da reaktiviraju Fond za podršku stranim investitorima u BiH (radi konkurentnosti sa zemljama u okruženju, koje daju stranim investitorima novčanu podršku u visini od 3.000 do 7.000 eura po novootvorenom radnom mjestu), potom organizaciju kampanje „Invest in BiH“ na nivou Vijeća ministara BiH da bi kampanja dobila na intenzitetu i značaju, potom da se uputi u 15 najvažnijih DKP-a specijalno obučenih ekonomskih diplomata čiji će zadatak biti investicije u BiH i izvoz iz BiH, odnosno privredna suradnja (u toku je obuka ek. diplomata); da se razmotre finansijske mogućnosti organiziranja u BiH Vienna Economic Forum-a u 2017. godini sa ciljem uspostavljanja novih kontakata sa stranim investitorima i prezentiranja naših projekata, kao i razmatranje mogućnosti organiziranja u BiH Crans Montana Foruma u 2018. godini. Podsjećam da je u 2008. godini održavanje CMS u BiH pokrenulo mnoge pozitivne procese.
Također smo dogovorili način finansiranja i izrade Strategije za promociju i privlačenje direktnih stranih ulaganja u BiH 2016-2020 kroz projekat IFC-a „Poboljšanje poslovnog okruženja i olakšavanje pristupa inozemnim tržištima“.
Za potrebe promocije poslovnog okruženja države u svijetu, u planu FIPA-e je unapređenje suradnje sa stranim medijima, kao i objavljivanje promotivnih članaka o Bosni i Hercegovini u eminentnim svjetskim časopisima, te distribuciju promotivnih materijala. U tom smislu nastaviće se kampanja „Invest in Bosnia and Herzegovina“ koja je pokrenuta polovinom 2016. godine.
Jeste li optimistični da će u ovoj godini doći do značajnih stranih investicija i koji su to veliki poslovi koji bi mogli biti sklopljeni?
S obzirom na prirodu posla kojim se bavimo, mi moramo biti optimistični, jer bez optimizma ne možemo nuditi stranim investitorima da ulažu u BiH i razgovarati sa njima, te promovirati BiH i njene mogućnosti.
Realne šanse imamo ukoliko bi se krenulo sa realizacijom najavljenih projekata iz energetike za koje smo pronašli investitore u 2016, ukoliko investitori zainteresirani za projekte autoputeva i brzih cesta u BiH postignu dogovor sa nadležnim vlastima, kao i ukoliko se intenzivnije počne raditi na implementiranju najavljenih projekata iz oblasti turizma. Međutim, moramo biti oprezni s obzirom na 2016. godinu, gdje su najavljeni određeni veliki projekti, a nije došlo do njihove realizacije.
Unatoč navedenim poteškoćama, FIPA je u 2016. godini pronašla investitore za najveće investicione projekte u energetici i infrastrukturi (TE Bugojno, TE Kongora, auto-putevi i brze ceste), od kojih su neki već bili na razgovorima sa nadležnim organima i nosiocima projekata, a neki čekaju da projekte prilagodimo i riješimo naše unutrašnje dileme i probleme. Također, imamo i investitore koji ne žele da se još uvijek priča o njihovoj namjeri za ulaganjem u BiH.
Šta je dodatno potrebno Bosni i Hercegovini da bi se povećao nivo investicija?
Kao uvod u ovaj odgovor reći ću najprije da bi se o ovom pitanju mogla napisati u najmanju ruku knjiga, te da u Bosni i Hercegovini svi pričaju o stranim ulaganjima, a malo je onih koji dovode strane investitore i rade taj posao na ispravan način.
U kratkim crtama ću istaći nekoliko ključnih problema u procesu privlačenja stranih ulaganja koje Bosna i Hercegovina mora riješiti ukoliko želi privući strane investitore.
Prva stvar jeste da osigura političku stabilnost u zemlji, kao osnovni preduvjet za privlačenje stranih investicija. Sve dok budemo politički turbulentno područje, nećemo imati investicija. U posljednjih nekoliko godina imamo konstantno politička previranja, i mi se onda čudimo zašto nas investitori zaobilaze.
Druga stvar jeste kompliciran poslovni ambijent počev od procedure za registraciju djelatnosti, preko procedure za dobivanje PDV broja i povrata PDV-a, preko dugotrajnih procedura za dobivanje građevinske dozvole, upotrebne dozvole, dozvole za rad stranaca, itd, što također tjera investitore iz BiH, s obzirom da investitori dolaze iz zemalja koje su politički, ekonomski i pravno uređene po mjeri građana i privrednika, što kod nas nije slučaj. Mi konstantno imamo prigovore i domaćih i stranih investitora na kompliciran poslovni ambijent i to traje 20 godina. Određeni pomaci su napravljeni, ali su nedovoljni o čemu svjedoči sam priliv stranih ulaganja, koji je iz godine u godinu sve manji.
Potrebno je napustiti birokratski pristup investitorima, a nadležna administracija treba biti u službi investitora. Ako uzmemo u obzir ekonomsku situaciju u zemlji, visok procenat nezaposlenih i gladnih ljudi, onda nema mjesta za odugovlačenje sa reformama i njihovom implementacijom, jer su nam ekonomski indikatori alarmantni. Mi u razvoju uveliko zaostajemo čak i za zemljama regije.
Ono što je također naš problem jeste nedostatak adekvatno pripremljenih investicijskih projekata, čija bi realizacija mogla početi odmah. Mi vrlo često imamo projekte, čija realizacija, čak i da imamo investitora, ne bi mogla početi u narednih nekoliko godina zbog različitih stavova nadležnih institucija o načinu realizacije investicije ili projekte koji su nedorečeni. Mi smo u 2016. godini imali više investitora koji su bili zainteresirani za projekte infrastrukture sa fokusom na avio-saobraćaj.
Kontaktirali smo nadležne koji su nas informirali da nemaju takvih projekata, a realna potreba postoji za novim projektima iz ove oblasti. Slične situacije se dešavaju i u drugim oblastima.
Također jedan od nedostataka jesu i značajniji finansijski poticaji za ulaganja. Imali smo u više navrata situacije gdje su investitori odlučili investirati u susjedne zemlje, jer su tamo dobili bolju finansijsku podršku.
Naš nedostatak je i odsustvo medijske promocije BiH u inostranstvu, što bi bilo prijeko potrebno ukoliko želimo pobuditi interes za BiH. Uvijek je izgovor nedostatak novčanih sredstava, i mislimo da ćemo sami po sebi postati i investiciona lokacija i turistička destinacija bez uloženih sredstava u medijsko prezentiranje.
Mi konstantno radimo na promociji naše zemlje i njenih mogućnosti za ulaganjima, uvijek ističemo prednosti, ali vrlo brzo dođemo do zida kada nas pitaju o poslovnom ambijentu i političkoj situaciji. Iz ovog proizilazi da naša promocija ne može nadoknaditi nedostatke sistema. To je ono što mi ustvari i ističemo u razgovorima sa nadležnim institucijama u BiH.