Direktor FIPA-e
Milinić: Većina sadašnjih investitora želi reinvestirati u BiH
Bosna i Hercegovina ima povoljniji zakonski ambijent u odnosu na druge zemlje, stopu poreza na dobit kompanija od deset posto, niže operativne troškove, ali i cjenovno konkurentniju radnu snagu što su samo neke od prednosti koje privlače strane investitore
Bosna i Hercegovina je zemlja koja zbog niza prednosti među kojima su povoljan geografski položaj, raspoloživost prirodnih bogatstava, niskih poreza, obrazovane radne snage, trgovinskih ugovora privlačna stranim investitorima, a podaci Agencije za unapređenje stranih investicija u Bosni i Hercegovini (FIPA) pokazuju kako većina stranih investitora ima želju reinvestirati.
Tokovi direktnih stranih ulaganja u 2017. i 2018. godini iznosili su 800 miliona eura, što je značajno više u odnosu na prethodnih nekoliko godina.
Direktor FIPA-e Gordan Milinić u razgovoru za Anadolu Agency (AA) podsjetio je kako je FIPA državna agencija koja djeluje u sklopu Vijeća ministara BiH. Njen osnovni zadatak je koordinacija svih institucija u BiH koje rade na privlačenju stranih investicija.
Agencija, između ostalih, sarađuje s Vijećem ministara, odnosno Ministarstvom vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, Ministarstvom vanjskih poslova i svim privrednim komorama, počev od Vanjskotrgovinske komore BiH, ali i diplomatsko-konzularnim predstavništvima.
Više od 80 posto sadašnjih investitora želi reinvestirati u BiH
Milinić je kazao kako su u 2017. i 2018. zabilježena povećanja stranih investicija.
”Ukupno u dosadašnjem periodu u Bosnu je investirano direktnih stranih investicija oko 14 milijardi KM. Naš najbolji investitor je Austrija, zatim slijede Hrvatska i Srbija, Slovenija i Rusija”, rekao je Milinić.
Dodao je kako se Agencija trudi animirati potencijalne investitore po čitavom svijetu, a posjećuju i važnije skupove na kojima se okupljaju potencijalni investitori.
Podsjetio je kako je u proteklih nekoliko godina organiziran niz manifestacija čiji su organizatori bh. ambasade, a bila je to prilika za susret većeg broja potencijalnih investitora.
”Što se tiče zakonskih okvira, imamo sve po zakonu uredno regulisano, povoljan zakonski okvir za strane investitore. Izjednačili smo strane investitore s domaćim investitorima i u tom pogledu nema nikakvih problema, s tim što je početni nastup investitora uvijek vezan s teškoćama i mi se trudimo, kao prva adresa na koju investitori dolaze, da im olakšamo te prve nastupe“, rekao je Milinić.
Dodao je kako potencijalnim stranim investitorima objašnjavaju procedure investiranja u BiH te ih vode na lokacije koje bi ulagačima mogle biti interesantne.
”Mi im odmah ponudimo oko 500 projekata i s njima dalje idemo na lokacije koje odaberu. Pomažemo im u rješavanju svih administrativnih procedura i podržavamo ih u svakoj fazi njihovog rada“, rekao je Milinić.
Smatra kako se strani investitor u BiH, nikada ne smije osjećati sam zbog čega se FIPA trudi pomoći mu u svakoj fazi rada.
Vjeruje kako mediji i informisanje mogu pomoći u privlačenju stranih investitora u BiH.
Pojasnio je kako na privlačenje stranih investitora, značajno utiče i rad dosadašnjih ulagača, za koje u FIPA-i vjeruju da su najbolji ambasadori BiH u privrednom pogledu.
”Kad neki investitor iz BiH kaže svojim zemljacima kako uspješno radi u BiH, to utiče i na dolazak drugih investitora. Mi imamo naš ‘aftercare’ program u kojem mi obilazimo sve investitore, sagledavamo teškoće, njihove želje. Preko 80 posto sadašnjih investitora u BiH je izrazilo želju da reinvestira u BiH i oni to rade svake godine. Oni svoj profit, koji ovdje ostvare ponovo investiraju u BiH što znači da se u BiH može dobro raditi i zaraditi i profitirati da svi budu zadovoljni“, rekao je Milinić.
Niz prednosti prilikom odabira BiH za investiranje
Nina Pobrić, šefica Odsjeka za promociju investicija u FIPA-i, predstavila je prednosti Bosne i Hercegovine za strane investitore, pogotovo za investitore iz Republike Turske.
Pobrić je podsjetila kako BiH ima povoljniji zakonski ambijent, a stopa poreza na dobit kompanija iznosi deset posto, niže operativne troškove, posebno kada je riječ o industrijskim zonama, ali i cijene električne energije su znatno niže.
”Naša radna snaga je cjenovno konkurentnija u odnosu na tržište zemalj Evropske unije. S druge strane, strani investitori mogu pronaći dosta stručne i kvalifikovane kadrove, u zavisnosti od sektora u koji investiraju“, pojasnila je Pobrić.
Podsjetila je kako BiH ima jednu od najstabilnijih valuta i najnižu stopu inflacije u regiji, što je vrlo važno za investitore pogotovo kada je riječ o valutnom riziku, jer je bh. valuta fiksno vezana za euro.
Među prednostima su i blizina tržišta EU, kao i ugovori o slobodnoj trgovini potpisani kako s Turskom, tako i zemljama EFTA-e i EU što omogućava svim kompanijama koje investiraju u BiH, da izvoze svoje proizvode na tržište od 600 miliona stanovnika bez plaćanja carina.
Upitana o sektorima koji privlače posebnu pažnju investitora, Pobrić je izdvojila energetski sektor. S obzirom na to da BiH koristi svega 36 posto ukupnog energetskog potencijala, podsjeća Pobrić, postoje brojne mogućnosti za dodatna investiranja u izgradnju termoelektrana i hidroelektrana, vjetroparkova i solarnih parkova.
Istakla je i proizvodnju hrane, te podsjetila na velike površine neobrađenog zemljišta te klimatske uslove koji su pogodni za proizvodnju određenih kultura.
”BiH se u svijetu nalazi na 10. poziciji kada je riječ o proizvodnji malina, a 35. za proizvodnju jagoda i 15. za proizvodnju šljiva”, rekla je Pobrić.
Govoreći o metalopreradi, kao prednosti navela je dugu tradiciju, dobru edukativnu bazu i kvalifikovanu radnu snagu za ovaj sektor i proizvodnju autodijelova. Podsjetila je kako bh. kompanije rade za vodeće svjetske brendove.
Veoma profitabilnim smatra i turizam, što može biti jedan od značajnih potencijala Bosne i Hercegovine s obzirom na prirodne ljepote zemlje.
Dodala je kako ono što FIPA nastoji raditi i na unapređenju imidža BiH i privlačenju investicija, a u tome sarađuju s relevantnim institucijama na svim nivoima vlasti.
”Agencija je odlučila da se u narednom periodu više fokusira na promovisanje naših potencijala i organizaciju ‘outreach kampanja’. Mi ćemo učestvovati na određenim investicionim događajima, ali s druge strane ćemo i sami odlaziti u kompanije, u njihova sjedišta i prezentovati ponudu napravljenu konkretno za tu kompaniju“, rekla je Pobrić.
Outreach kampanje su organizirane više puta u posljednjih nekoliko godina, a među njima su posjete kompanijama u Italiji, Holandiji, Njemačkoj, a planiraju posjete novim tržištima.
FIPA pomaže investitorima u otklanjanju prepreka s kojima se susreću
Dika Mustafić-Cokoja, šefica Odsjeka za podršku investitorima, kazala je kako FIPA investitorima pruža sve informacije o zakonodavstvu, poslovnoj klimi, mogućim partnerima, dostupnim projektima i tome slično.
FIPA, dodaje Mustafić-Cokoja, nastoji pomoći investitorima u otklanjanju potencijalnih prepreka.
“Što se tiče predlaganja, FIPA je u dosadašnjem periodu, od 2007. do danas uputila 187 preporuka prema Vijeću ministara i drugim nadležnim vladama i svim institucijama u BiH. Svaki problem investitora nam je bitan i prepoznat je kao takav i dostavljen nadležnim institucijama na rješavanje”, rekla je Mustafić-Cokoja.
Pojasnila je kako se određena pitanja rješavaju dugoročno. Podsjetila je i da je prošle godine bilo 58 pitanja koja su rješavana ad hoc, od toga 37 je riješeno u veoma kratkim rokovima.
”Najčešće predlažemo osnivanje društva s ograničenom odgovornošću, zato što je investitor na taj način zaštićen. Dioničko društvo s ograničenom odgovornošću, odgovara samo sa svojom imovinom, a privatna imovina investitora je na taj način zaštićena“, pojasnila je Mustafić-Cokoja.
Značajna promocija BiH na privrednim dešavanjima u zemlji i inostranstvu
Jasmina Dževlan, potparol FIPA-e, kazala je kako od 2016. FIPA promovira kampanju ”Investiraj u BiH“ (Invest in B&H), a u saradnji sa stranim ambasadama u BiH i bh. ambasadama u inostranstvu.
”Cilj ove kampanje u ovom krugu bio je da prezentiramo potencijale i mogućnosti ulaganja u sektorima poput poljoprivrede, zatim banjskog turizma, IT industrije i industrije automobilskih dijelova”, rekla je Dževlan koja je dodala kako je ciljna grupa bila inostrana poslovna zajednica.
FIPA je, podsjeća Dževlan, u nekoliko navrata imala mogućnost saradnje s turskim medijima, a u cilju implementacije kampanje.
”Cilj nam je da kroz ovu kampanju širimo informacije o našoj zemlji, s obzirom da se i ne baš toliko zna o našim potencijalima i informiramo ciljne privredne grupe o onome što Bosna i Hercegovina može ponuditi“, rekla je Dževlan.
Pojasnila je kako FIPA koristi svaki vid konferencije i privrednog dešavanja kako bi promovirala potencijale zemlje i mogućnosti ulaganja u BiH.
”FIPA redovno učestvuje, bilo u inostranstvu, bilo u BiH, na različitim investicionim konferencijama gdje vrlo uspješno prezentira BiH i pronalazi nove investitore“, rekla je Dževlan.
Među prilikama za promociju zemlje, kada je riječ o događajima u inostranstvu, nalazi se Going Global Live, vodeća evropska konferencija i sajam promocije potencijala za strane investitore koji će biti održan krajem novembra u Londonu.
Također, prilika za promociju jeste i 15. Međunarodni sajam poljoprivrede i stočarstva AGROEXPO koji će u februaru 2020. biti održan u Izmiru, u Turskoj. Za 2020. AGROEXPO ima za cilj ugostiti 950 izlagača i 360.000 posjetilaca iz 75 zemalja
Dževlan je podsjetila i kako je Turska s 412 miliona KM, na 11. poziciji po visini investicija realiziranih u BiH.