val poskupljenja
Loše vijesti za bh. građane koji ljetuju u Hrvatskoj, morat će plaćati 200 KM više nego ranije
Ovog ljeta bi najmanje trebao poskupjeti najjeftiniji smještaj, ali u svakom slučaju, po danu će gostima trebati od nekoliko eura do nekoliko desetaka eura više nego lani
Siloviti val poskupljenja koji od pojave pandemije koronavirusa ide uzlaznom putanjom za sada, sudeći prema najavama, ne planira stati.
I to nije problem koji glavobolju zadaje samo bh. građanima nego svima u regiji pa i svijetu, piše Večernji list BiH.
Prateći svakodnevni rast cijena, bh. građane dočekala je još jedna neugodnost – nove cijene ljetovanja u Hrvatskoj, za koje će prosječno biti potrebno izdvojiti prosječno oko 200 KM više u odnosu na ranije godine.
Kupovna moć U Zajednici obiteljskog smještaja, koja okuplja vlasnike popularnog zimmer freija, procjenjuju da će cijene u prosjeku rasti 10-20 posto.
“Kod nas je, nažalost, ekonomska situacija takva da će to biti problem za dio domaćih gostiju. Ali sezona traje svega nekoliko mjeseci, troškovi rastu, a domaćini moraju od nečega živjeti”, kaže Nimac Kalcina, čelnica tog udružejna za Večernji list i otkriva da je rezervacija stranaca u januaru bilo gotovo kao 2019. godine.
Ne zakomplikuje li se situacija s koronom, velike su šanse da ćemo imati dobru sezonu. S tim da za predsezonu gotovo nema nikakvog interesa, većina rezervacija odnosi se na ljeto i nešto na predsezonu. Strancima novac nije problem, a neka istraživanja pokazala su da su spremni na odmoru potrošiti više novca nego lani. Lani u špici, recimo, četveročlana porodica u Dalmaciji mogla je birati apartman u prosjeku za 70 do 250 eura po danu.
Ovog ljeta bi najmanje trebao poskupjeti najjeftiniji smještaj, ali u svakom slučaju, po danu će gostima trebati od nekoliko eura do nekoliko desetaka eura više nego lani. Hoteli su u pravilu skuplja varijanta, ali oni su se ugovorima s partnerima još lani obvezali na cijene za 2022. koje su više za iznos tada očekivane inflacije od dva-tri posto. Naravno, ako u hotelu nije bilo ozbiljnijih investicija.
“Dio kapaciteta već je prodan po objavljenim cijenama. Što se tiče “neprodanih” kreveta, sve velike hotelske kuće koriste tzv. revenue management software koji na dnevnoj osnovi mijenja cijene ovisno o ponudi i potražnji, odnosno raspoloživosti kapaciteta u vlastitoj prodaji”, tumači direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić.
Prema Ostojićevim riječima, u objektima koji pružaju à la carte uslugu sigurno će doći do poskupljenja, moguće čak, kaže, i nekoliko puta tokom godine što ovisi o kretanju cijena ulaznih materijala, odnosno energije, namirnica i pića.
“U ovom trenutku još uvijek je rano govoriti koliko će to biti, više će se znati u drugoj polovini marta”, kazao je Ostojić za Večernji.
Kada je pak riječ o ugostiteljskoj branši, tu je manje-više sve jasno. Više novca izdvajat će se za kavu, sokove…, a nove cjenovnike dobit će i većina restorana.
Nikola Eterović, predsjednik Nacionalne udruge ugostitelja Hrvatske, kazao je kako ugostitelji već duže vrijeme odolijevaju svim udarima bez da su posegnuli za dizanjem cijena.
“To, nažalost, više nije moguće i vjerujem da će kolege diljem zemlje prije ili kasnije pribjeći poskupljenjima, u protivnom, mogu raditi samo na svoju štetu što nikako ne bi bilo održivo poslovanje. Inflacija je velika, skočili su svi ulazni troškovi, nekim kolegama je poskupio i najam i većina je u vrlo kompleksnoj situaciji. S jedne strane, narasle izdatke treba ukalkulirati u cijenu, a s druge smo svjesni da moramo računati i s padom kupovne moći naših građana”, kazao je Eterović.
Tako će se za kafu, koja sada u Hrvatskoj košta oko 10 kuna (2,60 KM), izdvajati 10 do 30 posto više novca.
No, to nije sve. Skuplje će biti i druge vrste zabava. Naime, i organizatori velikih festivala najavljuju više cijene ulaznica.
Neizbježno, kažu, žele li zadržati održivost poslovanja, pogotovo nakon dvije godine stagnacije i minusa.
Za one koji se iz BiH odluče putovati na dalje ljetne destinacije preko agencija još uvijek nije sigurno hoće li se i koliko cijene mijenjati budući da agencije još uvijek rade na pripremi aranžmana.
“Zanimanje javnosti svakako postoji, ljudi žele rane rezervacije i to je standardna priča svake godine. Ljetna ponuda je aktuelna, ali još uvijek spremamo ponude. Radimo standardno s našim partnerskim agencijama ponude za Tursku i Egipat. Inače, početkom godine veliki broj hotela ažurira ponudu i formira cijene za ljetnu sezonu, pa ćemo u skladu s tim i raditi”, kazali su nam iz jedne sarajevske agencije za putovanja.