Kome Rafinerija Brod duguje i ko će to da plati?
Najnoviji finansijski izvještaji o poslovanju Rafinerije Brod pokazuju i novo potonuće vrijednosti njenog kapitala. Akumulirani gubici su prešli iznos od 305 miliona evra. Jedna akcija Rafinerije Brod tokom trgovanja krajem aprila na Banjalučkoj berzi vrijedila je 0,0017 konvertibilnih maraka (KM), što je, prema istraživanju portala capital.ba, najniže u posljednjih pedesetak sedmica. Ekonomski analitičari pitaju kako je moguće da se ne izvrše ozbiljnije kontrole u poslovanju Rafinerije Brod, koja bi mogla postati novi slučaj Birač ili bosanskohercegovački Agrokor, piše Radio Slobodna Evropa.
Po najnovijim cijenama po kojima su se 26. aprila na Banjalučkoj berzi mogle kupiti akcije Rafinerije Brod, prostom matematikom se dođe do računa da tržišna vrijednost Rafinerije iznosi tek nešto manje od 250.000 evra. Jedan medij slikovito je to opisao naslovom ‘Rafinerija nafte Brod na dnu – vrijedi manje od Dodikovog mercedesa’, aludirajući na skupocjenu limuzinu koja služi za prevoz predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika.
Kako su se napravili minusi od više stotina miliona evra, kome Rafinerija duguje i ko će te minuse na kraju da plati, pitanja su koja bi najprije morala da postavi Poreska uprava RS, mišljenja je ekonomista Zoran Pavlović.
“Jer ako je dug napravljen prema domaćim firmama, onda će domaće firme kao u slučaju Agrokora ostati bez novaca u slučaju stečaja, a ako je prema stranoj firmi, onda je verovatno i stvarno moguće da neka strana firma postane vlasnik Rafinerije, naprosto zato što joj se duguje toliko novaca i po tom osnovu se vlasništvo, praktično, samo nije još promenilo”, ističe Pavlović.
Samo prošle godine Rafinerija Brod poslovala je sa minusom od oko 7,5 miliona evra, čime je ukupni minus dostigao nešto više od 305 miliona evra, podaci su to do kojih je došao portal capital.ba. Rafinerija je dio Nestro grupacije pod upravom matične ruske državne kompanije Zarubežnjeft u okviru koje posluju još Optima grupa, kao upravljačka kompanija, a čine je još Rafinerija ulja Modriča i maloprodajne mreže benzinskih stanica “Nestro Petrol”.
Vlasnici najavljuju nova milionska ulaganja i zapošljavanje novih radnika. Tokom nedavne posjete Rafineriji ulja u Modriči, predsjednik RS Milorad Dodik rekao je da ne stoje tvrdnje o lošem poslovanju.
“Ovo o čemu smo ovdje razgovarali i što smo mogli da vidimo najbolje demantuje sve one koji govore o bilo kakvim lošim trendovima i lošim pokazateljima ove kompanije. Imamo uvjeravanja rukovodstva da će kompanije nastaviti da rade”, rekao je Dodik.
Rusko vlasništvo nad rafinerijama nafte i ulja predstavlja zapravo i personifikaciju ruskog političkog prisustva u Republici Srpskoj. No, poučeni onim što se dešavalo u Birču, odnosno, kako su Litvanci napustili zvorničku Fabriku glinice i dugove ostavili građanima RS, strahuje se da bi se sličan scenario mogao dogoditi i sa Rafinerijom Brod.
“Moja procjena je da će se Rusi sasvim sigurno u jednom trenutku povući, a dug će kao i uvijek i kao u svakim ovakvim vidovima kriminalnih radnji, nedozvoljenih zakonom, pasti na teret građana”, komentariše lider Pokreta ‘Restart Srpska’ Stefan Blagić.
Tako je, podsjeća, bilo sa svim bankama koje su propale i javnim novcem u tim bankama koji je propao.
“Kako je moguće da bilo koja firma, evo u ovom slučaju firma koja je privatizovana od strane ruskog kapitala, bilježi tolike iznose duga, dug Poreskoj upravi, dug radnicima itd., ko to dozvoljava i kako je moguće uopšte da se to dozvoli? Mi smo svjesni da u ovoj zemlji, običan privrednik koji nema nikakvu političku zaštitu, ako ne uplati jedne doprinose, dolazi mu kazna i blokiraju mu se računi”, konstatuje Blagić.
U revizorskom izvještaju, revizori su istakli da nastavak poslovanja Rafinerije nafte Brod zavisi od kontinuirane finansijske pomoći matičnog društva. Revizija je utvrdila i da se najveći dio obaveza odnosi na obaveze prema povezanim licima, dok se dio odnosi i na Poresku upravu RS za poreske obaveze koje su reprogramirane na čak 12 godina. Poreska uprava RS, u nedavno okončanoj ponovljenoj kontroli, utvrdila je da Rafinerija Brod nije platila 1,1 milion poreskih obaveza.
Zoran Pavlović ističe da je samo jedna trgovina akcijama po mizernoj cijeni pokazala svu apsurdnost ekonomskog stanja u BiH.
“A to je da jedan tako veliki pogon, u koji je mnogo uloženo, u kojem radi 900 i nešto ljudi, koji određuje i rafinerijske cijene u Bosni i Hercegovini za trgovce, tako jedan značajan i ozbiljan kapacitet sa tolikim dugovima živi i funkcioniše i niko ne zna kuda taj ‘brod’ ide. Tako da u toj celoj priči, kada bi se uzela neto vrednost Rafinerije Brod, možda ona zaista i ne vredi više nego tih 440.000 maraka ili manje od mercedesa predsjednika RS”, zaključuje Pavlović.
Rusi su u vlasništvu nekadašnje Naftne industrije Republike Srpske prisutni od 2008. godine.