Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

"Crna" lista

Ko su deset najvećih poreznih dužnika u FBiH: “Ogromna šteta koja nema opravdanje”

posao racunanje
Foto: Unsplash
Ilustracija

Svaki subjekt čiji gubitak “pojede” njegov kapital silom zakona trebao bi biti eliminiran s tržišta, navodi Rička

Prema podacima Porezne uprave FBiH, 4.926 poreznih obveznika, s pojedinačnim iznosima iznad 50.000 maraka, po osnovu poreza, doprinosa, taksi i drugih naknada te zateznih kamata, ukupno duguje 2.697.948.920 KM. Listu dužnika, s dugom od 172.127.292 KM, predvodi JP “Željeznice FBiH”.

Višemilionski iznosi

Među deset najvećih dužnika su rudnici uglja iz Koncerna „Elektroprivrede BiH“ – “Kreka” u Tuzli (164.146.630 KM), “Zenica” (150.149.959 KM), “Breza” (119.058.643 KM) i “Kakanj” (91.478.866 KM). Sarajevski GRAS dužan je 117.220.697 KM, Sveučilišna klinička bolnica Mostar 102.804.970 KM, kompanije u stečaju “Hidrogradnja” iz Sarajeva i “Željezara” Zenica duguju 66.637.653 odnosno 47.796.886 KM, a među najvećim dužnicima su i “Autoceste FBiH“ s iznosom duga od 61.234.283 KM.

Ogroman dug poreznih obveznika, među kojima su najveći u državnom vlasništvu, predstavlja veliki problem, kaže prof. dr. Željko Rička, ekonomski stručnjak.

-Dok se hvalimo prihodima UIOBiH od PDV-a, imamo gubitak Porezne uprave FBiH. Ogromna je šteta, koja nema opravdanje. Svaki subjekt čiji gubitak “pojede” njegov kapital silom zakona o privrednim društvima trebao bi biti eliminisan s tržišta, jer širi “zarazu”. U slučaju lošeg platiše koji ne vraća dugove u organizovanom svijetu se proglašava bankrot ili stečaj i s povjeriocima se pokušava naći rješenje da se firma sanira – kaže Rička za Avaz.

Ugroziti stabilnost

Zabrinjavajućim smatra situaciju u rudnicima te podsjeća da je i prilikom stvaranja Koncerna upozoravano da bi oni mogli ugroziti stabilnost „Elektroprivrede BiH”.

Podsjeća da je u prethodnoj državi primjenjivan princip kompenzacije, ali to s velikim dužnicima danas ne bi bilo moguće.

Privatizacija rudnika

Neki sistem sanacije tržišta mora se pronaći.

-U slučaju „Željeznica“ davanje pod koncesiju možda bi bilo najracionalnije rješenje, jer mi sami ionako ne možemo napraviti savremenu željeznicu. Slično je i s rudnicima. Velika Britanija je imala rudnike kao velike gubitaše, a onda su ih privatizirali i tako ih oporavili – ističe prof. dr. Željko Rička.