Globalno istraživanja o navikama korisnika društvenih mreža
Globalna agencijska mreža UM objavila je po deveti put godišnje rezultate istraživanja o navikama korisnika društvenih medija – Wave. Istraživanje je dalo jasnu poruku: pažnja potrošača je sve kraća i od vitalnog je značaja za sve koji rade u industriji komunikacija i oglašavanja da razumiju koji su životni trenuci kada brend može da bude relevantan potrošačima i koje su emotivne potrebe potrošača baš u tom trenutku. U suprotnom neće uspjeti da ostvare dublji odnos sa svojim korisnicima.
Pokrivajući uzorak od preko 52.000 ispitanika u 78 zemalja širom svijeta, istraživanje Wave 9: Značenje momenata, je izgrađeno na desetogodišnjem globalnom praćenju korisnika društvenih medija. Wave, koji je pokrenut 2006. godine, danas predstavlja najveće i najduže ovakvo istraživanje. Ove godine, istraživanje predstavlja ponašanje 60 milijardi on-line potrošača. Wave 9 je identifikovao na stotine momenata u ljudskim životima kada brendovi iz različitih kategorija imaju mogućnost da postanu relevantni, od porodičnih do poslovnih, od svakodnevnih do posebnih prilika. U okviru svakog trenutka, podaci istražuju 20 emotivnih stanja potrošača, pružajući tako neprikosnovenu širinu i dubinu uvida u publiku kao i detaljan prikaz marketarima kako da pošalju poruke i putem kojih medija i kanala.
“Današnja sveprisutnost društvenih medija i mobilnih uređaja daje nam bezbroj prilika za uspostavljanje komunikacije, ali značajni trenuci su ti koji povezuju brendove sa njihovim potrošačima, na emotivno relevatan način”, izjavio je Glen Parker, direktor agencije UM za naučni marketing za Evropu i Bliski Istok, i autor istraživanja Wave 9. “Da bismo bili na pravom mjestu u pravo vrijeme, moramo da se vratimo osnovama i razumijemo “ko” i “kako”, ali i ono što je najvažnije, a to je “zašto”. Upravo tu mogućnost nam pruža Wave 9.”
Ključni uvid koji je studija pružila jeste da su danas očekivanja potrošača od brendova na najvišem nivou ikada. Prema ovogodišnjem izvještaju, 85% potrošača, na svjetskom nivou, koristi instant poruke da bi bili u kontaktu sa porodicom i prijateljima u svakom trenutku – a za uzvrat očekuju da dobiju odgovor, gotovo odmah. Ta urgentnost je dovela do uspjeha brendova koji pomažu potrošačima da žive u trenutku, kao što su Uber i Lyft, Deliveroo i JustEat isporučioci hrane; brz pristup sadržaju putem platformi Netflix i Spotify; i brze isporuke sa Amazon Prime. Istražujući kakve interakcije potrošači žele da imaju sa brendovima, Wave 9 je pokazao da je želja za sadržajem koji je vrijedan dijeljenja porasla za 15% na globalnom nivou, dok je želja za pristupom najnovijim vijestima o proizvodima pala za 13%.
U zemljama jugoistočne Evrope, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Hrvatskoj, Makedoniji i Srbiji, ključni uvidi su otkrili da u na primjer u maloprodaji nisu svi šoping trenuci isti. Wave 9 je pokazao da se osjećanja i potrebe potrošača prilikom kupovine proizvoda veoma razlikuju zavisno od konteksta.
Na primjer, prilikom istraživanja o novim proizvodima na internetu potrošači imaju pozitivne emocije – pri čemu je “očekivanje” primarni osjećaj u Srbiji (18%) , dok je “zaintrigiranost” najjače osjećanje u tom momentu za potrošače u Bugarskoj (35%), BiH ( 29% ), Hrvatskoj ( 20% ) i Makedoniji ( 27% ). U BiH( 21% ), Bugarskoj ( 22% ), Makedoniji ( 18% ) i Srbiji ( 17% ) u tom momentu najviše ima potrebu da “nauči nešto novo”, dok je u Hrvatskoj potreba da se “ostane u toku” ( 20% ) primarna dok se istražuje novi proizvod.
Kada ti isti potrošači odu u sedmičnu kupovinu, njihova primarna emocija je “dosada” u BiH (24%) i “opuštenost” u Bugarskoj (15%), Hrvatskoj (20%), Makedoniji ( 30% ) i Srbiji ( 27% ) – što je veoma različito stanje emocija koje brendovi treba da iskoriste. Njihova najveća potreba u tom trenutku jeste da “ostanu u toku” (u Hrvatskoj, Srbiji i BiH) ili “da se zabave” (u Bugarskoj i Mekadoniji). Ove potrebe se najbolje udovoljavaju pomoću kanala društvenih medija, koje skoro 60% potrošača širom regiona vidi kao medije koji služe da “ostaneš u toku” ili da se “zabaviš“.
“U trenutku kada bosanskohercegovačko tržište već hronično pati od nedostatka kvalitetnih istraživanja koja će pružiti uvid u ponašanje potrošača, lansiranje Wave 9 je istovremeno i poseban doprinos marketing industriji u BiH. Činjenica da se ovdje radi o istraživanju koje je fokusirano na društvene mreže dodatno ističe važnost ove studije. Brendovi su možda u posljednjih nekoliko godina i mogli da razmatraju hoće li se uključiti u konverzaciju na društvenim mrežama, ali sada to više nije upitno. Danas, oni nipošto ne smiju dozvoliti da ih nema u svijetu socijalnih medija. Podaci koje pruža Wave 9 nam pomažu odabrati prave momente u životu potrošača kada je najbolje da im se obratimo. U uslovim sve veće medijske zakrčenosti ovo bi moglo biti i presudno” izjavila je Nermina Kelić, direktorica agencije UM Sarajevo.
Svi rezultati globalnog istraživanja Wave za zemlje jugoistočne Evrope: Srbiju, Bugarsku, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju i Srbiju biće objavljeni u narednom periodu.
Za sva dodatna pitanja i zahtjeve, UM Vam stoji na raspolaganju na www.universalmedia.ba.