Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

ekonomski analitičar

Faruk Hadžić: Ovo su dva načina kako smanjiti cijene goriva u Bosni i Hercegovini

Nakon ponoći građane očekuje osjetno poskupljenje goriva
28.03.2022., Zagreb - Ilustracija - poskupljenje cijena goriva. Tocenje goriva iz kanistra. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

“Priča da će samo bogati imati koristi od smanjenja cijene goriva, jer siromašni ne voze auta je vrlo neozbiljna i ne vrijedi je uopće komentarisati”, poručio je Hadžić

Faruk Hadžić, makroekonomski analitičar komentarisao je porast cijena goriva u Bosni i Hercegovini predloživši tako dva načina da se one značajno smanje, a da pritom ne bude oštećen državni budžet.

Na svom Twitter profilu, Hadžić je u nekoliko koraka nabrojao na koji način cijene goriva mogu biti manje, te šta vlast može poduzeti kako bi olakšala građanima od kojih većina jedva spajaju “kraj s krajem” nakon vrtoglavog rasta cijena kako ovog energenta tako i osnovnih životnih namirnica, prenosi N1.

Prva mjera koju Hadžić zagovara jeste da vlast treba pod hitno i bez odlaganja suspendovati akcize na gorivo.

“Ovo je hitna mjera, da nikakvi izgovori od strana donosioca odluka nisu mogući. a ovaj način se smanjuje cijena litre goriva između 0,30 do 0,40 KM zavisno od vrste goriva”, naveo je Hadžić.

Zatim je predložio i drugu mjeru koja bi mogla zaustaviti rast cijena.

“Druga mjera uključuje obračun PDV ne na trenutnu vrijednost litre goriva, već na iznos maloprodajne cijene od 2,01 KM koja je bila prije godinu dana. Pri cijeni od 2,01 KM, država uzima sebi po litri goriva 0,29 KM PDV-a, dok pri cijeni od 3,31 KM uzima 0,48 KM. Dakle, samo zbog više cijene goriva, država ekstra zarađuje na PDV-u 0,19 KM po litri benzina”, pojasnio je ovaj ekonomski analtičar.

Dalje je naveo da je cilj ove druge mjere samo da država uzima isto na PDV-u kako je to bilo i prije rasta cijena, a ne, kako navodi, da ekstra zarađuje zbog inflacijske krize.

“Dakle, ako bi se ova mjere usvojila, cijena litre goriva bi odmah bila niža za 0,54 KM po litri benzina, ili 2,77 KM. Država ne bi imala bilo kakav gubitak ili smanjenje u naplati indirektnih poreza. Po osnovu akciza, za šest mjeseci bi smanjenje u naplati bi bilo oko 250 miliona KM. Međutim, podaci UIO BiH pokazuju da su prihodi od indirektnih poreza u prvih pet mjeseci 2022. godine veći za 739 miliona KM ili 23,88% u odnosu na isti period 2021. godine. Sa smanjenjem akciza, već su sada u plusu gotovo 500 miliona KM, a imaju još za naplatu sedam mjeseci”, dodao je Hadžić.

Naglasio je da se građanima i privredi mora pomoći, a da je ovo najbolji način koji bi bio fer prema svima.

“Priča da će samo bogati imati koristi od smanjenja cijene goriva, jer siromašni ne voze auta je vrlo neozbiljna i ne vrijedi je uopće komentarisati”, poručio je Hadžić.

Istakao je i to da cijene u našoj državi ne prestaju rasti, pogotovo kada je riječ o gorivu te da je još u martu upozoravao da se cijena ovog energenta moraju usporiti i to kroz poresko opterećenje.

“Jer ćemo na taj način usporiti i lančani rast cijena drugih proizvoda. Također sam upozorio da što duže budemo čekali, kasnije će biti sve bolnije i teže pomoći građanima i privredi”, zaključio je Hadžić.

Podsjetimo da su cijene goriva u Federaciji BiH ponovo porasle pa je tako litar dizela u Sarajevu već 3,76 KM, kao i benzina na pojedinim pumpama.