Državi 27 maraka za spremnik goriva
Vlada Federacije BiH, ali i Republike Srpske, zalaže se za povećanje trošarina na gorivo za 10 feninga po litri. Sudeći prema ranijim iskustvima, uskoro se mogu očekivati nove, naravno veće, cijene goriva.
Kako su objasnili, iz ovih sredstava financirala bi se izgradnja autocesta, odnosno omogućilo bi se JP Autoceste FBiH da se kreditno zaduži za nastavak izgradnje autoceste u FBiH. Kako je objasnio Goran Miraščić, savjetnik premijera FBiH, povećanjem naknade za izgradnju autocesta sa sadašnjih 10 na 20 feninga po litri, godišnje bi se prikupilo oko 75 miliona KM.
[yuzo_related]
Međutim, ova sredstva omogućila bi JP Autoceste FBiH da se zaduži za dodatnih 300 miliona KM, a od tih sredstava bila bi nastavljena gradnja autoceste na Koridoru Vc, piše Večernji list.
Prema najavama, entitetske vlade namjeravaju povećati naknadu za izgradnju autocesta. Iako još nije potvrđeno o kolikom povećanju je riječ, najvjerovatnije je da će naknada biti udvostručena, odnosno da će iznositi 20 feninga po litri.
Dođe li do povećanja trošarina na naftu, uz više cijene goriva, doći će do lančanog poskupljenja, jer nafta igra važnu ulogu i povećanje njene cijene izaziva “domino efekt”.
Trenutno, za litru nekog goriva građani BiH plaćaju 17 posto PDV-a. Osim PDV-a, za svaku litru kupljenog goriva građani izdvoje i 0,15 KM za cestarinu, odnosno 0,30 KM (dizel) ili 0,35 KM (benzin) na ime trošarina, te 0,10 KM za izgradnju autocesta.
Prevede li se to u marke, ako vozač natoči spremnik goriva od 60 litara, državni budžet je bogatiji za 27 maraka. Dakle, pola državi, a pola za sve ostale troškove, plaćanje barela sirove nafte, preradu u rafinerijama, prijevoz do rafinerije i benzinskih pumpi, plaće radnika, poreze na radnike i kompanije te ostalo. Sve to plaća vlasnik automobila.
Nije gorivo jedini način na koji građani grade ceste. Tako pri svakoj registraciji automobila građani izdvajaju između 30 i 100 maraka, ovisno o jačini automobila, na ime “cestarine”.
Ukupna sredstva koja se prikupe u BiH za ceste po osnovi registracija (cestarina) i po osnovi prometa naftnim prerađevinama iznose oko 220 miliona KM.
Unatoč tome, kvaliteta cesta u BiH je veoma loša, a većina građana, zapravo, ne zna da pri registraciji vozila i kupovini goriva, u najvećem dijelu, finansira gradnju i održavanje cestovne infrastrukture. Stoga se nameće pitanje troše li se sredstva transparentno i u prave svrhe.
Privrednici misle kako su vlasti zatražile da se trošarine na dizelska goriva u BiH povećaju sa 30 na 45 feninga, a na benzin sa sadašnjih 40 na 55 feninga, te da će u BiH gorivo poskupjeti, i to za 0,25 KM.