Potrošačka groznica
Crni petak i “šoping ludilo”: Kontroverzna jagma za popustima, pazite na zamke
Visoka inflacija je natjerala Nijemce da manje troše, ali prema anketama, to se ne odnosi na takozvanu Crnu nedjelju, uključujući i Crni petak. Zaštitnici potrošača upozoravaju na zamke
Cijene se porede kako bi se našla najjeftinija moguće ponuda – moto je koji posebno ove godine važi za većinu potrošača u Njemačkoj. A to je zato što visoka inflacija mnoge ljude tjera da dobro razmisle prije nego što nešto kupe.
U istraživanju digitalnog udruženja Bitkom, više od dvije trećine ispitanih izjavilo je da trenutno pažljivije razmišlja o tome šta im je stvarno potrebno. Ljudi takođe navode da su sve više u potrazi za specijalnim ponudama i akcijama popusta.
„Ljudi u Njemačkoj hoće da paze na to koliko troše, a mnogi to stvarno i moraju da rade. Crni petak i sajber nedjelja vjerovatno nikada nisu bili važniji za potrošače nego u ovoj 2022. opterećenoj inflacijom”, rekao je generalni direktor Bitkoma Bernhard Roleder za Deutsche Welle.
Internet cvjeta na račun običnih prodavnica
To znači da će i ove godine tokom Sajber nedjelje (21.-28. novembar 2022.) prodaja nastaviti da raste, posebno preko interneta. Prema sopstvenim istraživanjima, trgovinsko udruženje HDE procjenjuje da će onlajn trgovci u Njemačkoj u petak (24.11.) i sljedećeg sajber ponedjeljka (28.11.) obrnuti 5,7 milijardi eura. To odgovara povećanju od nevjerovatnih 22 procenta u odnosu na prethodnu godinu.
„Uspješna priča crnog petka i sajber ponedeljka se nastavlja, čak i pod sadašnjim teškim uslovima i uprkos lošem raspoloženju potrošača. Mnogi kupci upravo sada idu u lov na povoljne cijene i žele da iskoriste ponude”, rekao je zamjenik generalnog direktora HDE Stefan Tromp.
Međutim, ova pretpostavljena jagma za niskim cijenama na internetu će vjerovatno biti na štetu običnih prodavnica u gradskim centrima: konkurencija Amazona, Zalanda ili eBayja već godinama otežava život radnjama i robnim kućama.
To je i jedan od razloga za ponovnu nelikvidnost lanca robnih kuća Galerija Karštat Kaufhof. Njihova internet stranica je ovih dana crno-bijela – sa ponudama za Crni petak – kako bi mušterije pazarile kod njih, dakle u onlajn ponudama robnih kuća.
Prema Bitkomu, skoro polovina ispitanih želi da kupuje onlajn na Crni petak, između ostalog i zato što tako mogu lako da uporede cijene. Samo pet odsto navodi da u petak želi da krene u lov po običnim prodavnicama i gradu.
Dok se kreditna kartica ne užari
U međuvremenu, zaštitnici potrošača upozoravaju na zamke. Tako podružnica iz Bremena čak govori o „šoping ludilu” – sa navodnim ponudama za uštedu dok se kreditna kartica ne užari.
„Malo je vjerovatno da će se baš sada dobiti najbolja cijena godine. Iskustvo je pokazalo da se cijene podižu nedjeljama unaprijed da bi potom namamili ljude velikim popustima”, rekla je Katja Nonenkamp-Kluting iz Centra za savjetovanje potrošača u Bremenu. Stoga bi navodnim ponudama iz snova trebalo pristupiti sa zdravim skepticizmom.
Još jedan dobro poznati trik koji koriste onlajn trgovci je mjerenje popusta prema preporučenim maloprodajnim cijenama proizvođača. Međutim, te cijene se obično uopšte ne primjenjuju na proizvode, a stvarne cijene su niže i u normalnim vremenima.
Zaštitnici potrošača stoga savjetuju da se ostane hladne glave. „Kada mame veliki popusti, zna da prestane logično razmišljanje”, kaže Nonenkamp-Kluting i stoga savjetuje:
„Ne dozvolite da budete izloženi pritisku. Vrijeme trajanja ponude ili trake koje pokazuju nivoe zaliha često su samo marketinška strategija koja vas natjera da izvršite brzu i možda nepromišljenu kupovinu.”
Poznata prednost onlajn porudžbina je zakonski obavezna opcija vraćanja u roku od dvije nedelje. Ali čak i ovdje vrijedi pročitati ono sitno na dnu – zato što je vraćanje robe često povezano sa troškovima. A oni mogu da budu relativno visoki, posebno ako je trgovac u inostranstvu.