Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

loša godina

Crna Gora zjapi potpuno prazna, turistička sezona doživjela teški fijasko

budva

Kao glavni razlog navodi se nedostatak gostiju iz Rusije i Ukrajine, ali i gostiju iz regije

Crna Gora ima očajnu turističku sezonu. Tamošnji mediji počeli su analizirati koji su razlozi ovakvog fijaska.

“Turistička sezona ogolila je sve probleme s kojima se Budva suočava godinama – od loše, praktički nepostojeće strategije razvoja turizma, nejasnog koncepta želi li biti elitna ili destinacija masovnog turizma, grad provoda ili mjesto za odmor, pa do toga da oslanjanje na pojedina tržišta, istočno i regionalno, ove godine puno košta”, počinje tekst na portalu Vijesti objavljen jučer.

Kao glavni razlog navodi se nedostatak gostiju iz Rusije i Ukrajine, ali i gostiju iz regije. Navedimo i brojke. U Budvi, primjera radi, odmara 32 posto gostiju manje nego prošle godine sredinom jula. U hotelima je registrirano sedam posto manje ljudi.

Član Udruženja ugostitelja Budve, hotelijer Ivan Ivanović u razgovoru za Vijesti je kazao da je sezona ispod svakog očekivanja.

“Brojni su razlozi za to, mislim da smo bili previše optimistični s obzirom na jako dobru posjećenost u predsezoni. U tom periodu imali smo veliki broj turista iz Skandinavije, Njemačke, Francuske, Velike Britanije… Ali morali smo znati da su to gosti koji tradicionalno vole dolaziti u predsezoni i rijetko ljetuju u ovom periodu”, kaže.

“Mislim da je svaka izjava turističkih radnika, kako iz ministarstva turizma tako i iz Nacionalne turističke organizacije – da ćemo nadomjestiti rusko i ukrajinsko tržište u narednih godinu-dvije, krajnje neozbiljna. Jer, generalno, strategija ili nepostojanje iste, da se baziramo na ta tržišta, sada je najbolji dokaz da je bila krajnje pogrešna”, naglasio je Ivanović.

Kako je kazao, posjećenost u hotelima je prilično manja nego prošle godine.

“O privatnom smještaju da ne govorim, koji se u ovom periodu ‘punio’ uglavnom gostima s istočnog i tržišta regije koje je također podbacilo, posebno Srbija. Tako da nam na naplatu dolazi sve ono što smo radili zadnjih godina, odnosno nepostojanje neke ozbiljne strategije kako nadomjestiti nedostatak određenog tržišta”, priča.

“Tu mislim na ministarstvo turizma, NTO, možda i nekomunikaciju između ministarstva vanjskih poslova koje prati geopolitiku i donosi određene odluke s ministarstvom turizma. Ako znamo da je udio turizma u BDP-u u Crnoj Gori uvjerljivo na prvom mjestu u Europi, to nam govori da neke odluke moramo donositi mnogo pametnije”, kazao je Ivanović.

Apartmani zjape prazni

Direktorica Udruženja izdavatelja privatnog smještaja u Crnoj Gori Branka Džoganović za Vijesti naglašava da je ova država ušla u vrhunac turističke sezone, a da je popunjenost kapaciteta privatnog smještaja trenutno oko 30 posto.

“Značajniji broj gostiju, na osnovu potvrđenih rezervacija, očekuje se do 20. jula. Uglavnom su to gosti iz regije i dijaspore. Također, imamo uvijek i određeni broj gostiju koji dolaze bez rezervacije i najave. U odnosu na najave koje smo imali tijekom pripremnog perioda, osjetno je slabija popunjenost kapaciteta, što je bilo evidentno već tijekom svibnja i to je trebao biti signal da moramo nešto uraditi.

Ali, mi još djelujemo stihijski, neorganizirano na lokalnom nivou i to svake godine plaćamo sve kraćom sezonom. Ovo se ne odnosi samo na Budvu, već manje-više na sve općine”, istakla je ona.

Otkazane hiljade letova

Prema njenim riječima, u ožujku su bile informacije o problemima u avioprijevozu, na hiljade je otkazanih letova do sada, i to je “stvorilo velike probleme individualnim gostima i jasno je da ne mogu računati u značajnijem broju na turiste koji dolaze avionom”.

“To se također odrazilo na slabiju potražnju za unajmljenim vozilima. S obzirom na visoke cijene goriva na koje ne možemo utjecati, trebalo je, na nivou gradova, napraviti i oglasiti set povoljnosti za goste – povoljnija cijena parkinga, povoljnija cijena plažnog sadržaja jer znamo da gosti iz regije i dijaspore najviše dolaze zbog plaže, povoljnijom cijenom za autobuse koji dovoze organizirane grupe.

Mogla se korigirati cijena prolaza kroz Sozinu, autoputom… Cijene karata za trajekt su povećane, slike slabo kontroliranih svakodnevnih prometnih zastoja nisu dobre…”, naglašava ona.

Upozorava da “ne može privatni smještaj, jedini s povoljnom cijenom, učiniti da destinacija bude pristupačna”.

“Svi moraju biti svjesni svoje odgovornosti i dati doprinos. Uvijek je vidljivije i ima jači odjek ono što je preskupo na destinaciji. Dio ponude koji je realan i pristupačan mora naći način da bude vidljiviji i dostupniji – neće niko slikati račun za ležaljke koje je platio 10 eura ili 15 eura, ali one od 30 eura ili 50 eura hoće. Račun večere od 20-ak eura neće, ali piva od 5 eura hoće… “, ističe Branka Džoganović.

Radnici svjedoče o lošoj sezoni

Portal VolimPodgoricu tijekom vikenda objavio je reportažu s crnogorskih ulica koje su, naglašavaju, prazne.

“Danas je 15. srpnja i turisti još nisu došli, a kad će, ne znamo. Ili, ako hoćete, Čekajući Godota. Očigledno je državna politika, u kombinaciji s globalnom krizom, dala rezultate koje ćemo svi osjetiti. Ne znam od čega ćemo živjeti od septembra”, opisuje sezonu za spomenuti portal jedan privrednik iz Herceg Novog.

“Preskupi najam koji plaćamo za godinu iako radimo samo ljeti, oko tri mjeseca, plaće, porezi i doprinosi, robu koju uzimamo na dug kad počne sezona. To su ogromne obaveze za nas sezonce, i radimo makar dvije trećine sezone da sve poplaćamo. Ako uspijemo raditi 15 dana za svoj profit, to je odlično. Ako je sezona dobra i duža, nešto ostane”, kaže čovjek.

Dodaje da je sezona u ovom gradu znatno lošija nego prošle godine.

“Ne trebaju nama nikakve statistike. Samo bacite pogled na plaže i na šetalište. Ako uspijemo vratiti dugove, bit će dobro, a šta ćemo od septembra, to ne znam”, kaže.

Slične priče dolaze i iz drugih gradova. Svi su se uzdali u 15. srpnja, kada obično počinje vrhunac.

“Osjeća se da je malo življe, ali to nije vrhunac. Sada je pitanje hoćemo li uopće imati pravi špic sezone ove godine”, ocjenjuju sugovornici VOP-a koji uglavnom imaju male, sezonske biznise.

“Kod nas na plaži cijena jedne ležaljke je 5 eura, dvije sa suncobranom 12 eura, tako da nije cijena razlog što su ležaljke prazne. Jednostavno nema ljudi. Čekamo i dalje i nadamo se”, kaže jedan od zakupaca plaža u Herceg Novom.

Prazne plaže

Polovinom jula plaže na Barskoj rivijeri su poluprazne, a još nisu popunjeni ni smještajni kapaciteti u prvom redu do mora. Da je sezona lošija za 20-30 posto u odnosu na prošlogodišnju potvrđuju za Primorski portal zakupci plaža i dugogodišnji turistički radnici.

“Ovogodišnja sezona je lošija nego lani. Manje je turista za 20-30 posto. Turisti su uglavnom iz Srbije, Sjeverne Makedonije i Poljske. Očekivali smo bolju turističku sezonu”, kaže zakupac plaže u Čanju “VELA Beach & Bar” Milan Babović.

Prema njegovim riječima, dvije ležaljke i suncobran koštaju 10-15 eura što je 10-20 posto skuplje nego prošle godine.

Zakupac plaže “Centar” u Sutomoru Pavle Ćeklić navodi da je manje turista u odnosu na 2021. Dvije ležaljke i suncobran na uređenom dijelu plaže u Sutomoru koštaju 10 eura, ali nisu sve izdane.

Gradska plaža u Baru u petak je bila sablasno prazna iako su brojna državna poduzeća spojila praznik, Dan državnosti, s predstojećim vikendom. Nije optimistična ni slika sa šušanjske plaže.

Dugogodišnji turistički radnik Dino Radović ističe da je sezona na Velikom Pijesku ispod očekivanja, lošija nego prošlogodišnja.

“Polovina je jula, a još nisu popunjeni smještajni kapaciteti na prvoj liniji. Ne samo luksuzniji smještajni kapaciteti da nisu popunjeni, prazni su i kreveti koji se izdaju za 10 eura na noć”, kaže Radović.