Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Cijene goriva u BiH višestruko “prenapuhane”

gorivo

Točimo gorivo čija je cijena znatno veća od one iz perioda kada je nafta na svjetskom tržištu koštala koliko i danas. Nabavne cijene nafte sada su na nivou iz 2004. godine, kada je gorivo kod nas po litru koštalo oko marku, a sada je za 60 odsto skuplje.

To pokazuje analiza svih relevantnih parametara i dugogodišnje statistike koju je za “Nezavisne” izradio Almir Bečarević, nekadašnji direktor “BH gasa, koji gotovo dvije decenije prati stanje na tržištu gasa, a koje je u direktnoj vezi sa cijenama nafte.

Ovaj stručnjak za energente upozorava da bi država trebalo da zaštiti potrošače, jer je uočljivo da se neko “ugrađuje” u cijenu goriva. Bečarević navodi i informaciju da gorivo danas plaćamo koliko je koštalo 2010. godine, iako je nafta na svjetskom tržištu sada drastično jeftinija.

Istovremeno, ništa se značajno, podvlači on, u tom periodu nije mijenjalo ni kada je riječ o nametima, odnosno dijelu koji sebi uzima država, a da je to tačno, potvrđeno nam je i iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH, gdje su kazali da su iznosi akciza ostali isti od sredine 2009. godine.

Pritom je zbog činjenice da se pumpadžije često pravdaju i kretanjima kada je riječ o kursu dolara Bečarević uvažio i taj parametar.

“Početkom 2010. godine dizel je na našim pumpama koštao 1,63 KM, koliko uglavnom košta i danas. Međutim, razlika u nabavci je skoro pa dupla, i tada je barel, preračunato u našu valutu, koštao 103,5 marke, a sada košta 67 maraka”, naveo je Bečarević.

Međutim, po njegovim riječima, nezahvalno je reći da li su se u ovoj razlici najviše “omastile” rafinerije ili pak distributeri na malo, ali je, kako podvlači, posao nadležnih organa da to utvrde.

“Samo je suština u tome koliko država želi da kontroliše da li neko zarađuje preko leđa građana jer akcize u gorivu u BiH su najmanje u okruženju i Evropi. Kako objasniti da u maloprodaji imate na nekim pumpama dizela po 1,40, a na drugim je cijena do 1,65, kad gotovo sve vrše nabavku u istim rafinerijama”, pita se Bečarević.

Ekonomski analitičar Zoran Pavlović ocjenjuje da je situacija na našem tržištu takva da ne postoji transparentno prikazivanje strukture cijene proizvoda koje plaćamo, uključujući i gorivo.

“Cijene se planiraju na gradskom nivou, pa su u Doboju niže nego u Banjaluci, ali to je zato što tamo postoji jedan distributer koji ih je snizio u odnosu na druge, i tako postavio nivo cijena za grad”, kaže Pavlović.