brojni problemi
BiH bilježi pad izvoza, vozači i izvoznici suočeni s brojnim preprekama
Iz Vanjskotrgovinske komore BiH za BHRT potvđuju da je do decembra 2024. godine zabilježen pad izvoza od 4,32 posto u odnosu na isti period protekle godine
U Bosni i Hercegovini u 2024. godini zabilježen je pad izvoza. Pored poremećaja na globalnom tržištu, vozači i izvoznici se svakodnevno suočavaju i sa administrativnim barijerama i drugim preprekama. Dodatni strah stvara činjenica da će Evropska unija od 2026. godine naplaćivati karbon taksu.
Zegdin Šehović vozi kamion izvan Bosne i Hercegovine već 42 godine. Pet dana u sedmici je na putu, spavanje je u kamionu, a najteže mu je, kaže, čekanje na graničnim prelazima. Dodaje da u prosjeku zaradi oko tri i po hiljade maraka i uživa u svom poslu.
“Ako hoćete zaraditi, morate raditi. Mi vozimo devet sati efektivno po zakonu. Mi smo plaćeni, ja sam zadovoljan”, kaže Zegdin Šehović za BHRT.
Profesionalnih vozača sve manje
Međutim, profesionalnih vozača je sve manje. Poslodavci navode da, zbog pravila Evropske unije, mnogi odlaze u druge zemlje raditi, iako su primanja približno ista.
“Problemi brojanja dana za naše vozače unutar Evropske unije, stalni neki nameti unutar EU, povećanja putarina, uvođenja nekih novih sistema kontrole, stalno kontrolišu naše vozače. Čim vide tablice registarskih oznaka BiH, eto policije”, ističe Muharem Berbić, direktor Tuzlatransa.
Dok evropsko pravilo boravka vozača u trajanju do 90 dana tjera radnu snagu iz zemlje, izvoznicima prijete dodatni problemi, jer će od prvog dana 2026. godine plaćati i taksu na ugljen dioksid, odnosno na proizvode koji nisu dobijeni iz obnovljivih izvora energije. I Tuzlanskom kantonu kao okosnici razvoja privrede će to nanijeti veliku štetu.
“Zasigurno će biti iznos koji će u cjelosti, ne možemo reći smanjiti konkurentnost, nego će ugasiti te firme, jer neće biti konkurentne na inostranom tržištu, a poznata nam je činjenica da imamo desetine takvih privrednih subjekata” naglašava ministar privrede TK Edin Duraković.
Bićemo tada u potpunosti nekonkurentni
Izvoznik kornišona Fahrudin Delibajrić navodi da ni ove godine nije bilo izvoza i taksa će sigurno dodatno unazaditi privredni razvoj.
“Bićemo tada u potpunosti nekonkurentni i naša roba će biti teško prolazna na tržištima koje je vrlo surovo, a naš najveći upis su zemlje Evropske unije”, kaže Delibajrić.
Tada, dodaje Delibajrić, neće biti opravdano vršiti određene proizvodnje. Iz Vanjskotrgovinske komore BiH za BHRT potvđuju da je do decembra 2024. godine zabilježen pad izvoza od 4,32 posto u odnosu na isti period protekle godine. Smanjenje izvoza je usko povezano sa slabijom potražnjom za bh. proizvodima, navode. Šta tek slijedi od 2026. godine?