Semberija
Bh. poljoprivrednici uništavaju povrće: Ambalaža skuplja od kupusa
Uz lošu cijenu i nemogućnost konvencionalnog plasmana proizvoda, sve više poljoprivrednika okreće se direktnoj prodaji i internetu
U Semberiji je ovih dana na brojnim parcelama zaoran kupus spreman za tržište. Poljoprivrednici su ogorčeni, jer, kako kažu, pandemija koronavirusa dovela je do slabe potražnje, pa kupus ne vrijedi ni iznositi sa njive. Cijena ambalaže je trenutno viša od cijene kupusa.
Poljoprivrednik Mirsad Crnogorac iz Janje bio je prinuđen da preore cijelu parcelu zasađenu kupusom. Kvalitet je bio vrhunski, kao i prinos. Ali problem je, jer je ambalaža trenutno skuplja od kupusa.
“Morao sam potanjirati zato što je u bescijenje. Dvije marke je karton, ambalaža sama je marka bila i zato smo morali, nije se isplatilo. Što kutija, ulaz gorivo, ostane 20 do 30 maraka”, rekao je Crnogorac.
Stručnjaci kažu da je ove godine priroda odradila svoje i da je vrijeme poslužilo poljoprivredne proizvođače, ali da im sve ostalo ne ide na ruku.
“Nije mali broj proizvoda bačen na smetljište. Svaki dan se susrećem sa nezadovoljstvom proizvođača, nemaju gdje da plasiraju svojeproizvode. Veliki je uvoz proizvoda, mada pored nezadovoljstva, smanjena je i potražnja naših proizvoda, zbog uticaja pandemije nema dovoljno naroda, stranaca”, kazala je agronom Gorana Kojić.
Da apsurd bude još veći, nakon što su poljoprivrednici preorali parcele, cijena kupusa je skočila, jer ga, zbog međusezone, sada nema dovoljno na tržištu. Na pojedinim parcelama gubitak je i po nekoliko hiljada maraka.
“Do jedno 5 do 6 hiljada maraka, to je gubitak”, istakao je Crnogorac.
Slična je situacija i u drugim semberskim selima. U Crnjelovu kažu da je ovo samo jedna u nizu posljedica koje je na tržištu izazvao korona virus.
MIĆO ŽIVIĆ, Poljoprivredna zadruga “Povrtlarstvo”, Crnjelovo
“Nema velikih skupova, svadbeni saloni ne rade, restorani rade smanjenim kapacitetom. Potrošnja svježeg kupusa, pogotovo u ovom ranom periodu koja je fokusirana na tu vrstu prodaje, daleko u težem stanju. Prije će sad uvesti robu da nemaju kontakt sa direktnim kupcima, nego da hodaju po pijaci, da kupuju robu, mislim da je to jedan od ključnih problema”, objasnio je Mićo Živić, Poljoprivredna zadruga “Povrtlarstvo”.
Uz lošu cijenu i nemogućnost konvencionalnog plasmana proizvoda, sve više poljoprivrednika okreće se direktnoj prodaji i internetu. Zadruge već razmišljaju o organizovanoj prodaji i novom načinu prodaje povrća, jer će pijace, ukoliko ovakva situacija potraje, biti prošlost.