Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

inovacije

Avion na vodik prioritet Airbusa

German and French Defense Ministers visit Airbus
epa08676123 The company logo on the nose of a model of a carrier drone is illuminated by red lights during a visit to the Airbus military aviation center in Manching, Germany, 17 September 2020. German and French defence ministers were in Manching to be informed among others of the Future Combat Air System (FCAS), the next-generation fighter jet program, that is developed together by Germany, France and Spain. EPA-EFE/PHILIPP GUELLAND

Šef tog evropskog proizvođača aviona je podsjetio kako Airbus već koristi pogon na vodik za svoje satelite i raketu Ariane

Razvoj aviona s pogonom na vodik je „strateški prioritet“ multinacionalne evropske kompanije Airbus koja je objavila tri koncepta od kojih će jedan postati avion i ući u saobraćaj 2035. godine, prenosi agencija Beta pozivajući se na AFP.

Izvršni predsjednik Airbusa Guillaume Faury u intervjuu za list Parisien rekao je kako „razvoj aviona s gorivom bez ugljika ne zahtjeva nikakav veći tehnološki iskorak“.

Šef tog evropskog proizvođača aviona je podsjetio kako Airbus već koristi pogon na vodik za svoje satelite i raketu Ariane.

Po njegovim riječima, izbor i „sazrijevanje“ tehnologije trajat će pet godina, a zatim dvije godine su potrebne za pripremu dobavljača i fabrika. Tako je „početak programa zakazan za približno 2028. godinu. Naša ambicija je da 2035. godine budemo prvi proizvođač koji je takav avion pustio u saobraćaj“, rekao je Faury.

Ovaj raspored odgovara cilju „aviona bez ugljika“ koji je početkom juna postavila francuska Vlada, a koja je planirala da za to izdvoji 1,5 milijardi eura do 2022. godine kako bi pomogla aviosektor, teško pogođen pandemijom.

Tri koncepta i zeleni vodik

Airbus je pripremio tri koncepta, rekao je direktor Faury.

Prvi je mlazna „letjelica klasične konfiguracije“ sa do 200 sjedišta i doletom većim od 3.500 kilometara. Drugi je avion s propelerima, za oko 100 putnika, za kraća putovanja. Treći koncept je najkompliciraniji, ali za inženjere i najizazovniji: to je „leteće krilo“ sa približno 200 sjedišta koje „omogućava potpuno drugačiju konfiguraciju i za rezervoar vodika, i za pogon“, rekao je direktor.

Pored tehničkog razvoja, mora nužno evoluirati i regulatorni okvir da bi se odobrila upotreba vodika u komercijalnim avionima, rekao je Faury. Bit će neophodno i da infrastruktura na aerodromima bude spremna i da „zelenog vodika“ bude u velikim količinama, ukazao je on.

„Zeleni vodik“ se treba proizvoditi električnom energijom iz obnovljivih izvora, što je danas mnogo skuplje od vodika fosilnog porekla, ali njegova proizvodnja veoma zagađuje, dodaju agencije.